hoe houdt jij je bijrijd paard vast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

hoe houdt jij je bijrijd paard vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:54

Ik rijd met 2 paarden,dus 1 als handpaard mee.
Dit gaat meestal goed maar toch vind ik t irritant om steeds het bijrijdpaard vast te houden.
Hoe doe jij dat?
Maak je m vast aan je rij paard, ik vind dit niet geheel ongevaarlijk.
In eventuele moeilijke situaties zou dit naar mijn idee problemen kunnen geven.

Graag ervaringen van anderen hierover.

Peelie

Re: hoe houdt jij je bijrijd paard vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:55

als je er niet prettig bij voeld, waarom doe je het dan?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:57

liever geen zinloze discussies.
Ik voel me er heeeeel prettig bij alleen vind ik het irritant om steeds 1 paard met een hand vast te houden.

Even lezen aub ik schrijf nergens dat ik me niet prettig voel!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:58

Ik zelf vind met 2 paarden rijden gevaarlijk.
Wel zou ik het 2e paard inderdaad niet vast maken aan rijpaard, mocht 1 van 2en schrikken heb je dan toch wel een probleem lijkt me.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:02

tjah, je zegt zelf.

toch vind ik t irritant,
ik vind dit niet geheel ongevaarlijk.

Dat geeft toch wel aan dat je er niet prettig bij voeld.

Maar goed, ik zou ten alle tijden het handpaard ook daadwerkelijk in de hand houden.

Ik zorgde er voor dat het handpaard gewoon op mijn hulpen reageerde vanaf de grond, zodat hij vanaf het zadel ook gewoon zou luisteren.

Het 2e paard vastmaken aan het andere raad ik dus echt af. Als de een gaat, gaat de andere ook. Als je het andere paard in de hand houd kan je altijd nog loslaten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:03

ik heb gewoon altijd een leadrope in handen, ik vind het niet vervelend hoor

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:08

peelie ik vind het irritant om urenlang een paard vast te houden,nergens schrijf ik dat ik me er niet prettig bij voel.
Nogmaals niet zout op slakken gaan leggen aub, mijn vraag is:wie rijdt er ook met 2 paarden en hoe houd jij je paard vast of maak je m vast?

Ik heb last van mn gewrichten en tennisellebogen vandaar dat na een tijd mijn gewrichten zeer gaan doen.

Verder gaan mijn paarden er niet vandoor.Niet de een en ook niet de ander.Ik zou nooit met 2 paarden gaan rijden als ik het niet veilig zou vinden.
Misschien even voor de duidelijkheid,ben geen penny meisje maar volwassen vrouw van 48.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:12

Connie, beweer ik dat ergens dan, dat je een penny meisje bent? Voel je niet zoe aangevallen ;-)

En je geeft zelf aan dat je het niet geheel onveilig vind om je paard vast te binden aan het andere paard.

Maak je m vast aan je rij paard, ik vind dit niet geheel ongevaarlijk.

Mijn mening is dat je het handpaard ook als handpaard vasthoud. Als je dat niet kan met je polsen, moet je het niet doen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:16

peelie, val jij me niet zo aan alsjeblieft?
Jij hoeft niet voor mij te beslissen of ik wel of niet kan rijden met mijn polsen.
Beslis ik liever zelf.
Als jij je nou wil beperken tot mijn vraag, verder geen zinloze discussies en op iedere slak zout leggen.
Ik vraag de mening van mensen die ook met 2 paarden op pad gaan en jij bent er duidelijk geen een.

Dus heb je me ook niets nuttigs te melden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:17

Ik denk niet dat er een andere oplossing is, ergens aan vast maken lijkt me gevaarlijk.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:19

Een oude longeerlijn inkorten, zodat je een lus hebt aan de ene kant en een gesp aan de andere. De lus kun je dan gewoon in je hand houden en ook nog fatsoenlijk een teugel. Je hoeft dan de lus niet klemvast te houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:19

Ik rij wel met 2 paarden en hou dan het handpaard gewoon vast. Leadrope van een meter of 3, hou het met mijn rechterhand vast, uiteinde bij de teugels mee in mijn linkerhand. Waar nodig kan het dus doorglijden om het handpaard achter het rijpaard te laten voegen op smallere paden.
Paarden aan elkaar vastmaken zou ik dus nooit doen, als er dan iets geks gebeurt kun je er niets mee.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:22

Connie, waar baseer jij op dat ik niet met 2 paarden rij? Daarbij geeft ik al tot 2x toe het zlefde andwoord mbt jou vraag.

De gene die zich aangevallen zou moeten vinden ben ik, want jij valt over mijn goed bedoelde berichten die blijkbaar voor de helt gelezen worden?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:26

Mijn bijrijdster klikte het halstertouw (zonder dat ik het wist) van mijn pony vast aan het zadel van mijn tinker. En ging dan zo op stap. Totdat ze een keer af moest stappen om een hek te openen en te sluiten. Ze liet mijn tinker los, en die dacht dat ie wel heel snel naar stal wilde. Gevolg: paarden op hol door het bos, zonder ruiter, en mijn pony vast aan het zadel van mijn tinker. Wonder boven wonder is er niets gebeurd en stonden ze heelhuids en zonder brokken op stal, nog steeds aan elkaar vastgeklonken. Maar ik bedoel maar, ze hadden nekken/benen kunnen breken of weet ik wat. Vreselijk. Hoe kwam ze op het idee??

Toen ik mijn pony een keer als handpaard mee had schrok mijn tinker heel erg van een man die zich had verborgen achter een bosje met zijn herdershond (hij dacht dat t paard dan niet zo zou schrikken <<) ) mijn tinker schoot opzij een pad in, en ik moest mijn pony loslaten. Moet er niet aan denken dat hij vast had gezeten aan mijn tinker, pad was veel te smal....
je moet meteen los kunnen laten in geval van nood dus er is geen andere oplossing dan in je hand houden....
Wat ik me wel voor kan stellen is dat als je een westernzadel hebt met daarop zo'n knop (voor de lasso en voor de kalveren) dat je daarom het touw slaat (maar niet vastlegt) dat scheelt vast de druk op je armen/polsen en in geval van nood kan je het handpaard loslaten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:29

connie64 schreef:
peelie, val jij me niet zo aan alsjeblieft?
Jij hoeft niet voor mij te beslissen of ik wel of niet kan rijden met mijn polsen.
Beslis ik liever zelf.
Als jij je nou wil beperken tot mijn vraag, verder geen zinloze discussies en op iedere slak zout leggen.
Ik vraag de mening van mensen die ook met 2 paarden op pad gaan en jij bent er duidelijk geen een.

Dus heb je me ook niets nuttigs te melden.

Ik vind je zeer aggressief en onbeleefd reageren op een vriendelijke poster..

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:30

peelie, meisje het is jouw dag en je hebt helemaal gelijk, heel hartelijk dank voor je super adviezen waar ik heel veel aan hebt ok?

Waratje en fransje, ik rijd nu met een lang halstertouw zodat mijn bij paard kan ontwijken of achter ons kan gaan lopen mocht t nodig zijn.

Idd heel gevaarlijk fransje wat je schrijft, dat bedoel ik dus met niet geheel ongevaarlijk.Er kunnen altijd situaties ontstaan waarbij je je paard direkt los zou moeten kunnen maken.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:31

Mensen met ijslanders doen regelmatig aan handpaardrijden.
Maar ik heb regelmatig gelezen dat ze het handpaard niet aan het rijpaard vastmaken, veel te gevaarlijk.
Stel deze vraag anders eens bij een ijslanderrubriek.
Daar krijg je vast antwoorden die je verder kunnen helpen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:32

Troi ook jij geeft geen antwoord op mijn vraag....?
Ik ben heel agressief en heel onbeleefd en als je dat niet bevalt...tja, ga dan uit dit topic.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:33

Klopt vilheide, ijslanders rijden idd ook vaak met meerdere paarden.

Vandaar dat ik me afvroeg of mensen hun paarden dus vastmaken met bv een snelsluiting,of elastiek of wat dan ook.
In ieder geval zodat je je paard snel los kan maken?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:35

@ts: Nee, als jouw asociale toon me niet bevalt ga ik helemaal niet uit dit topic, dan tem ik. In tegenstelling tot wat jij blijkbaar denkt dien je je op bokt fatsoenlijk te gedragen. Zelfs in een jouw opgestart topic!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:35

connie64 schreef:
Troi ook jij geeft geen antwoord op mijn vraag....?
Ik ben heel agressief en heel onbeleefd en als je dat niet bevalt...tja, ga dan uit dit topic.

Als je zo bezig bent, zal er niemand meer wíllen reageren, je geeft overal een sneer op terug. Op de tips die je wel krijgt reageer je niet of juist heel agressief. Ik denk eerder dat jij degene bent die anders moet reageren, zodat je meer tips krijgt.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:39

connie64 schreef:
Klopt vilheide, ijslanders rijden idd ook vaak met meerdere paarden.

Vandaar dat ik me afvroeg of mensen hun paarden dus vastmaken met bv een snelsluiting,of elastiek of wat dan ook.
In ieder geval zodat je je paard snel los kan maken?

Ik denk zelf dat je het handpaard nooit moet vastmaken, ook niet met een snelsluiting of paniekhaak of iets dergelijks.
In een onverwachtte situatie kun je nooit zo snel handelen.

Ik heb vroeger weleens het paard waar mijn dochter toen ze klein was op reed meegenomen als handpaard en dan had ik altijd het halstertouw vast met mijn rechterhand maar had ook gewoon met beide handen mijn teugels vast.

Wat ik ook wel gehoord hebt is dat je beter op een langzaam paard kan rijden als andersom.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:42

troi tem lekker, ik ben niet asociaal en vind het juist asociaal als je iemand asociaal noemt die je helemaal niet kent!

Wordt doodziek van al dat bijdehante geneuzel,ik stel een vraag en dan krijg ik weer van die vreemde opmerkingen.....

Geef antwoord of niks, meer vraag ik niet...zo moeilijk is dat toch niet.Ik heb niks aan antwoorden als het LIJKT mij gevaarlijk, of IK zou het nooit doen etc etc....

Is niet de vraag....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:43

weet je, vraag het dan niet, ik probeer ook gewoon antwoord te geven, maar laat maar zitten.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:44

Kleinvosje, ik reageer normaal op normale antwoorden zoals je leest.
Als mensen mij gaan vertellen dat ik niet moet paardrijden met mijn polsen tja....