pijnlijke knieën na en tijdens het rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

pijnlijke knieën na en tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 19:51

Hoi bokkers,
Ik heb vaak na lange ritten last van mijn knieën en heupen.
Ik heb zelf een dressuur zadel en mijn beugels erg lang.
Vaak begin ik na een uur al branderige knieën te krijgen.
En vaak kan ik na een rit van 2-3 uur nog amper op mijn benen staan.
Wie heeft er hier nog meer last van en wie heeft er een oplossing voor?
Alvast bedankt.

Claartje23

Re: pijnlijke knieën na en tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:54

Waar zit het branden precies? heb je het echt alleen met rijden of ook nog met andere dingen? En is het altijd dezelfde of wordt het bij lichtrijden bv erger?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:02

Het zit voornamelijk aan de binnenkant van mijn knie,
en na het lichtrijden of galopperen word het erger.
En het is alleen na het paardrijden in de bak,
Of onderweg tijdens lange ritten,
Ik krijg eerst een stijf gevoel en daarna begint het te branden.

Claartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:04

en de knieen worden niet dik? of is het de huid waar je het over hebt?
Ik zou er als het echt een bellemmering is een fysio naar laten kijken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:09

Dat is toch een symptoom van overbelasting. Je zou beugels kunnen proberen met vering of een adapter zodat die je beweging opvangt. Werkt dat niet dan moet je toch kortere ritten gaan maken of veel meer gaan stappen tussendoor anders maak je, je knieën stuk.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:14

Als ik na het paardrijden thuis ben en ik ga zitten dan lopen mijn knieën vol met vocht.
Meestal ga ik dan douchen doe er dan een drukverband omheen en een paar kussens er onder,
Als ik dan ga slapen zijn ze als ik wakker word niet dik meer.

@ thats_me ik doe buiten al heel veel stappen, soms ga ik er nog wel is een tijd naast lopen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:17

Dat zijn toch echt ernstige symptomen van overbelasting. Echt ga op zoek naar goede beugels en eventueel een adapter om de klappen op te vangen en minder het rijden en stap veel meer tussendoor. Zelf red ik het ook niet om 2 uur achter elkaar te rijden. Een stapritje lukt nog wel maar met veel draven gen stukje galopperen echt niet. Het is erg vervelend maar je moet wel voorzichtig zijn met je knieën.

en ik durf het eigenlijk niet te vragen maar ben je wel gewoon goed op gewicht? Dus niet te zwaar? Al ben je al iets te zwaar dan komt met paardrijden de klappen natuurlijk ook nog extra op je knieën terecht en moet je extra voorzichtig zijn.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:20

Ik had altijd pijnlijke knieen na het springen of lange ritten waar veel galop in zit.

Sinds een half jaar heb ik adapters van gpg en nu nergens last van. Ik vind het echt een uitkomst. Heb nog wel mijn eigen beugels eraan vast, met het idee dat mochten de adapters niet voldoende zijn, ik altijd nog andere beugels eraan kan hangen.
De adapters zijn niet goedkoop, dacht iets van 90 euro maar ik heb er erg veel baat bij

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:22

Dit is wel extreem. Wanneer je een uurtje rijdt, heb je er dan ook last van? Ben heel benieuwd naar het merk en type zadel wat je gebruikt. Heb je van deze problemen ook last met andere dingen die je doet?
Dit vooral ivm het vollopen van je knieen met vocht. Heb je soms reuma?
Anders zou het kunnen liggen aan een type zadel wat niet bij jouw lichaamsbouw past. Maar nogmaals, ik vind de symptomen erg extreem.
Ook je balans kan het probleem zijn, maar dat kan ik zo niet concluderen.

Succes.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:29

Zou je geen afwijkende knieschijfen hebben, ik heb dat wel en hetzelfde probleem.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:35

Ik heb daar ook last van (gehad), heb wel hele slechte knieën (1 verbrijzeld en beide flinke artrose).
Je gaat door dat je er last van krijgt je beugels steeds langer doen, wat bij mij wel werkte was de beugels juist een gaatje korter te doen. Meer in een ontspannen houding te gaan zitten.

Als je lange beugels hebt, ga je forceren om toch je been netjes te houden en je hak laag te houden. Dat is slecht voor je knieën. Bij mij heeft dat erg goed gewerkt (niet in spring houding, want daar kan ik ook niet in zitten voor langere tijd).

Zo kan ik toch veel paarden achter elkaar rijden. Speciale beugels was bij mij geen optie, omdat ik veel voor andere mensen reed en dus veel verschillende zadels had. Maar dat kan natuurlijk ook nog goed helpen. :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:36

Dat heb ik ook, maar vooral als ik een minder actieve rit maak met veel stappen. Ik denk dat met lichtrijden je knie juist meer beweging en doorbloeding heeft.
Maar idd bij lange ritten heb ik het ook wanneer ik actief rij. Je kan dan beter even afstappen en naast je paard meelopen, dat werkt bij mij wel, en dan er weer op.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:37

wat ik heb gehoord is dat daar speciale beugel voor zijn die meebewegen en met een extra breed voetbed.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 20:48

Ik doe zelf nooit echt active ritten, heel veel stappen,
En zelfs als ik alleen maar stap begint het al te branden.
Ik rijd met een massimo dressur 2, een ander passend zadel is moeilijk te vinden voor mijn paard het zadel zit echt heerlijk

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:49

Ik heb echte probleem knieën... Instabiel, anatomisch gezien verkeerd gebouwd en te weinig spierkracht. Ik heb altijd een Massimo dressuur II gehad. Die heb ik uiteindelijk de deur uit gedaan om mijn knieën. Nu heb ik de Massimo dressuur I en ik heb vrijwel nergens meer last van! Je zit heel anders n dit zadel en dit zade heeft andere kniewrongen. Ik krijg wel last met bijvoorbeeld lange buitenritten, maar dat ligt niet meer aan het zadel.

Ik zou wel even naar de fysio gaan als ik jou was. Misschien heb jij ook wel instabiele knieën en/of te weinig spierkracht. En dat is beide te trainen...

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:58

Aanvulling op mijn post: ik heb een Massimo Trail.
Geen idee hoe een Massimo dressuur I of II zit maar de Trail vind ikzelf heerlijk zitten, zeker bij lange ritten.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 00:14

De massimo dressuur 2 was de enigste doe goed lag op mijn paard.(grote brede haflinger met korte rug)
Ik heb verder geen last van het zadel, zit heerlijk en heb niet het idee dat dit probleem door het zadel komt, in mijn vorige zadel had ik het ook.
Ik heb ziezo aan 1 knie een operatie gehad ik had een gescheurde miniskus en een ingescheurde kruisband.
Maar dit probleem word eigenlijk alleen maar groter.
Ik ben zelf echt geen type die een uurtje in de bak rijd.
Ik rijd liever buiten en mijn paard loopt ook liever in het bos of duin.

Claartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:38

[quote="marjoleinft"]De massimo dressuur 2 was de enigste doe goed lag op mijn paard.(grote brede haflinger met korte rug)
Ik heb ziezo aan 1 knie een operatie gehad ik had een gescheurde miniskus en een ingescheurde kruisband.
Maar dit probleem word eigenlijk alleen maar groter.
quote]
Heb je na de operatie wel fysiotherapie gehad? Mij lijkt dan dat je met het optrainen van omliggende spieren van de knie de belastbaarheid van de knie vergroot, zodat je knie aankan wat je ervan vraagt....