Paard gebruikt zijn kracht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAntheaJarig

Paard gebruikt zijn kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 19:12

Hey hey!

Ik heb sinds vorig jaar een heel erg tof en lief paard. Ben er heel blij mee, alleen begint hij de laatste tijd zijn kracht te gebruiken. Longeren zonder hulpteugels gaat niet meer, want hij trekt weg en hij blijft wegtrekken tot je hem loslaat. Ook trailerladen is moeilijk, want hij gaat er naast en hij trekt jou eigenlijk gewoon mee.
Als je hem gewoon vast hebt, en hij ziet iets, dan wilt hij daarnaar toe en trekt hij zich gewoon los.
Dit resulteerde al enkele keren in een paard dat op wandel was. 1 keer was hij echt over het straat aan het lopen, en ik mocht blij zijn dat hij afdraaide bij de drukke baan.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Met andere mensen is hij gewoon braaf en trekt hij niet weg (hij probeert, maar dat pakt niet), maar als ik hem dan overpak, begint hij gewoon terug te trekken en zijn eigen zin te doen.
Ik ben maar bang dat hij binnenkort onhandelbaar wordt omdat hij gewoon zijn eigen zin gaat doen, en het gevaarlijk kan worden (zoals op de baan lopen, of andere mensen omver lopen oid).

Kunnen jullie me tips geven? Volgende week komt er wel iemand die bezig is met het gedrag van paarden, maar wss zal hij het dan weer goed doen.
Ik vraag hier om tips, niet om kwade reacties ed. Ik wil er iets aan doen, ik weet alleen niet wat! Mijn pony luistert goed en heeft dit nooit gedaan, het is daarmee dat ik gewoon niet weet hoe ik het moet oplossen. Tegentrekken helpt toch niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:19

Paard is altijd sterker,dus moet je het winnen op techniek.
Dus korte hulpen. Hoe langer jouw hulpen,hoe meer kracht hij kan zetten.
Dus aan het halster geef je op het juiste moment een rukje aan het touw (dus ruim voordat hij met z'n neus is het gras zit als hij een lekker plukje heeft gezien)

Kunst is om het juiste moment te vinden. Wanneer zijn lichaam rond is (volte) heeft hij minder kracht,dan wanneer hij rechtuit gaat en jij erachter staat. Dus als je ziet dat hij rechter wordt,moet je een kleine hulp geven (rukje aan de longe)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 02-02-13 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Re: Paard gebruikt zijn kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:26

Je bent te lief! Geef hem eens op z'n flikker!

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:26

Aangezien hij dit alleen bij jouw probeert heb je duidelijk te kampen met een dominantieprobleem. Een gebrek aan respect aan zijn kant.
Probeer consequent en kordaat te handelen. Als het erop lijkt dat hij zich los gaat trekken trek je hem ogenblikkelijk om en geef je hem een flinke zwiep met het touw. Sta stevig in je schoenen en aarzel niet (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk)

Ga het gevecht niet aan, winnen zul je het niet. Zorg dat je hem nét wat eerder af bent en je mag hem best eens op zijn sodemieter geven (alleen precies op het moment zelf, niet erna.)

agossie, wat heb jij een geweldig onderschrift :j
Laatst bijgewerkt door Salou op 02-02-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:27

Agossie schreef:

Dat heeft geen nut als je de timing niet goed hebt.
Fout ligt bij de ts,daar moet je het paard niet voor straffen

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:32

superwoman schreef:
Agossie schreef:

Dat heeft geen nut als je de timing niet goed hebt.
Fout ligt bij de ts,daar moet je het paard niet voor straffen

Ik denk dat het paard hier misbruik maakt van een gebrek aan zelfvertrouwen en misschien kunde bij TS (niet bedoelt als sneer!)
Dan heb je misschien gelijk als hij niet vol overtuiging en op het juiste moment wordt gecorrigeerd, dan zal alleen zijn machtspositie benadrukt worden. Dit zou dan uiteindelijk niet leiden tot een beter resultaat.

Ik denk dat eerst jullie onderlingeverhouding (op de grond) beter moet zitten. Eventueel door middel van grondwerkoefeningen, aangezien op de grond ook het probleem ontstaat. Als er geen respect is aan zijn kant is het moeilijk om uit dergelijke situaties als deze te komen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:35

Respect moet je verdienen, is niet een fout van het paard als je dat niet krijgt.
Misbruik maakt een paard niet,hij neemt gewoon de ruimte die hij krijgt.

Techniek,daar draait het om.

xAntheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 19:37

Ik zal het dan eens proberen met grondwerk :)
Bedankt voor jullie tips alvast :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:40

Ook voor grondwerk is de timing belangrijk

xAntheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 19:42

Grondwerk en vrijheidsdressuur heb ik met mn pony gedaan, ik weet het van de timing, dat heb ik wel onder de knie. Alleen had ik daar met mn paard nooit tijd voor, maar ik zal dan maar eens minder moeten gaan rijden en meer grondwerk gaan doen.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:44

superwoman schreef:
Respect moet je verdienen, is niet een fout van het paard als je dat niet krijgt.
Misbruik maakt een paard niet,hij neemt gewoon de ruimte die hij krijgt.

Techniek,daar draait het om.

Maar kun jij dit bericht ook omzetten in iets waar TS wat mee kan?

Nee, respect kun je niet afdwingen, maar zoals jij het neerzet lijkt het of je bedoeld dat je een paard vriendelijk moet verzoeken of hij je wat meer respect kan geven. Ik denk dat het er vanaf hangt hoe je manier van handelen is en op welke manier reageert. Techniek ja, maar hoe zie jij die techniek dan?

Eigenlijk vind ik het wel goed van je gezegd Misbruik maakt een paard niet,hij neemt gewoon de ruimte die hij krijgt. Maar is het niet zo dat hij deels die ruimte crëert door bij TS zo de grenzen op te zoeken? Misschien wordt die ruimte wel steeds groter als TS niet kordaad optreedt en maakt hij hier handig gebruik van.

Kortom: Zou je misschien je post wat willen toelichten? Ik denk dat het een interessante bijdrage aan het topic kan zijn :j

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:48

IN de afgelopen tijd heeft je paard zijn grenzen verlegd en jij bent vergeten dat te stoppen .
Zorg dat je ten allen tijde 100 % met je aandacht bij je paard bent , later kan dat minderen maar nu helemaal niet .Zorg dat je weet wat je wilt . Dus jullie lopen alleen de kant op die jij wil of je loopt niet .

Niet eraan gaan hangen maar los touwtje en direct een pluk als je paard niet meer volgt en daarna weer los.
.
Wil hij je voorbij lopen - sta het niet toe.
Zorg dat hij ten allen tijde op jou reageert en op jou let en respect voor je heeft , dus meteen een pas op zij voor jou doet of achteruit of wat dan ook op het moment dat jij dat wilt of bedenkt
(Als dat al niet lukt in normale situaties zal het helemaal niet lukken op het moment dat jouw paard zijn plan al getrokken heeft en jij nog moet bedenken hoe je zal gaan reageren , dan ben je veel te laat.
Als hij het niet doet direct strenger zijn en alsnog laten doen .)
Als je alert blijft dan kun je op een gegeven moment ook als je minder oplet de dingen wel voor zijn
Maar dan moet hij wel gehoorzaam zijn aan jou en jij moet jezelf verbeteren in het alert reageren .
Niet uitgebreid belonen voor gewone simpele dingen als voor jou opzij gaan of achteruit , dat doe je alleen bij een paard wat iets nieuw leeft en het nog niet snapt , niet bij een paard waarvan je verwacht dat het gehoorzaam is omdat het al lang weet wat je bedoelt.
Wens je heel veel succes.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:50

Ferdo schreef:
Grondwerk en vrijheidsdressuur heb ik met mn pony gedaan, ik weet het van de timing, dat heb ik wel onder de knie. Alleen had ik daar met mn paard nooit tijd voor, maar ik zal dan maar eens minder moeten gaan rijden en meer grondwerk gaan doen.

Sorry voor de dubbelpost, maar wil hier graag even op reageren. Grondwerk is er in principe altijd, je hoeft er niet een groot ding van te maken. Als je je paard naar de wei brengt, met hem naar stal loopt etc. Op al deze momenten moet je in feite bezig zijn met respect. Hij moet op je letten en naar je luisteren, stil staan als jij stil staat, je niet voorbij lopen. Wat betreft respect moet dit altijd aanwezig zijn en hier consequent mee omgaan. Ho is bijvoorbeeld altijd ho.

xAntheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 19:53

Dankje Rizette! Daar kan ik wat mee :D

Tessa: Klopt wel hoor. Maar ik zal eerst in de bak eens gaan proberen of dat hij op alles goed reageert (zoals bv ho), en dan kan ik het buiten eens oefenen. Dan eens op vreemd terrein enzo. Maar ik moet idd consequent zijn en dat ben ik niet altijd helaas...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:04

Fijn!
Ho is Ho , kent hij het nog niet dan leer je het hem en beloon je als hij het goed doet .
Weet hij al lang wat het is dan streng zijn , pluk aan het touw en herhalen .
Loopt hij toch door dan ga in je in plaats van halthouden zelfs achteruit laten lopen , dus commando terug.
Steeds dezelfde stemhulpen gebruiken .Niet gaan schreeuwen , wel duidelijk zijn .
Binnen de korste keren staat hij liever stil dan dat hij achteruit moet .
Niet meer aan halster longeren maar eventueel met kaptoom of met het hoofdstel ( zorg dat je goed weet hoe je longeerlijn er dan aan moet doen )
Maar nooit meer weg laten trekken
Longeer je wel met zweep en kun je goed longeren ? Kun je zelf niet longeren dan eerst les nemen en niet op je paard gaan oefenen zonder dat je zelf leiding kunt geven .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:11

Tessa_ugo schreef:
Maar kun jij dit bericht ook omzetten in iets waar TS wat mee kan?

Nee, respect kun je niet afdwingen, maar zoals jij het neerzet lijkt het of je bedoeld dat je een paard vriendelijk moet verzoeken of hij je wat meer respect kan geven. Ik denk dat het er vanaf hangt hoe je manier van handelen is en op welke manier reageert. Techniek ja, maar hoe zie jij die techniek dan?

Eigenlijk vind ik het wel goed van je gezegd Misbruik maakt een paard niet,hij neemt gewoon de ruimte die hij krijgt. Maar is het niet zo dat hij deels die ruimte crëert door bij TS zo de grenzen op te zoeken? Misschien wordt die ruimte wel steeds groter als TS niet kordaad optreedt en maakt hij hier handig gebruik van.

Kortom: Zou je misschien je post wat willen toelichten? Ik denk dat het een interessante bijdrage aan het topic kan zijn :j

Nee,respect moet je verdienen en dat is wat anders dan verzoeken. Je kunt respect verdienen door een goede leider te zijn. Een goede leider geeft kleine hulpen en heeft de juiste timing. Vraagt niet teveel en niet te weinig. Zorgt ervoor dat het paard graag voor hem of haar wilt werken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:16

Gaat verder,want telefoon weigert..

De ruimte wordt idd groter naarmate de " leider" steken laat vallen.
Het is de leider die iets van het paard wil,dus deze is verandwoordelijk voor de gedragingen van het paard.
Waarom zou het paard niet doen wat hij zelf wil als er geen leider is, maar slechts een persoon wie hij ziet als volger....

Verder had ik al een tip gegeven tegen het getrek, korte hulp ,rukje ipv trekken aan het halstertouw of longe.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:23

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt maar film je zelf is en vergelijk dat met iemand waarbij je paard het niet doet. Wel confronterend maar soms wel eens goed om naar je zelf vanaf een afstand te kunnen kijken. Is het je lichaamshouding manier van vast houden of iets dergelijks.

Verder sluit ik me helemaal aan bij Superwoman. Het paard maakt de fout niet maar gebruikt de ruimte die jij hem of haar geeft. Dat is in de meeste gevallen zo. Vaak liggen fouten bij ons zelf als ruiter inplaats van bij het paard.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:56

Ferdo schreef:
Tessa: Klopt wel hoor. Maar ik zal eerst in de bak eens gaan proberen of dat hij op alles goed reageert (zoals bv ho), en dan kan ik het buiten eens oefenen. Dan eens op vreemd terrein enzo. Maar ik moet idd consequent zijn en dat ben ik niet altijd helaas...

En het is al heel goed dat je je dat beseft. :j Je kan pas ergens aan werken als je weet waar de fout zit.
En bovendien is bijna alles te leren. Probeer heel bewust met je dier om te gaan, bewaak grenzen en geef duidelijk aan wanneer hij hier over heen gaat. En om dan maar even op superwoman in te gaan, beperk de ruimte die hij neemt.

En zoals je ook zelf al aan geeft is consequent zijn echt de sleutel. Sorry dat ik hier zo over door zaag maar je moet altijd redelijk tegenover je paard gedragen en constant dezelfde regels hanteren wil hij je als een goede leider zien. Alleen als je duidelijk bent weet hij waar hij van op aan kan en zal hij respect tonen.

Superwoman: Jij moet een boek schrijven! Wat kan jij duidelijk verwoorden!. Ik moest net toen ik buiten een rondje deed over je opmerking nadenken en eigenlijk zit je daar zo ontzettend raak. Misbruik maakt een paard niet, hij neemt gewoon de ruimte die hij krijgt. Eigenlijk is dat echt een iets dat je altijd in je achterhoofd moet houden. Dankjewel voor je toelichting!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:46

Tessa ugo: haha ik heb die niet zelf verzonnen hoor. Zou ook wel eens uit een boek kunnen komen. Volgens mij is hij ookal heel oud,maar ook zo waar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:29

Je zei al dat er iemand langs komt ik zou dat even afwachten die kan dan kijken waar het fout gaat bij jouw. Dat kunnen wij niet zien vanaf hier als je iemand bij je hebt die kan zeggen wat jij fout doet. Dus ik zou gewoon rustig afwachten om te kijken wat daar uitkomt, die kan je waarschijnlijk gelijk helpen ter plekke.
In dit geval gaat het er niet om dat het paard het bij die persoon goed doet maar je moet laten zien wat er bij jouw gebeurt als jij het paard meeneemt. Dat is vele dingen zo iemand kan "fouten" wel rechtzetten maar degene die met het paard werkt is degene die het moet doen. En gezien het paard het alleen bij jouw doet valt er niets recht te zetten in die zin dus zal focus liggen bij jouw en je paard samen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 06:11

Wat is de reden dat je begonnen bent met het gebruik van hulpteugels?
Normaal zou het paard op lichte hulpen moeten reageren zonder enige hulpteugel.
Beloon je genoeg en belangrijker nog, op het juiste moment?

xAntheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:39

Iedereen bedankt voor jullie tips! Ik ga er zeker wat mee doen :j

@Jensvl: Ik ben ook tegen het gebruik van hulpteugels, maar het wordt gewoon te gevaarlijk. In stap en draf loopt hij gewoon goed, netjes ontspannen zonder hulpteugels, maar eenmaal als ik galop vraag, trekt hij zo hard en blijft hij trekken (+ hij gooit zn hoofd de lucht in en maakt zoveel tempo), dat je hem gewoon moet lossen. Wij hebben de binnenbak niet voor ons alleen, dus het is regelmatig dat er andere mensen in rijden en als daar dan een paard met longe door de bak zit te crossen, is dat gewoon gevaarlijk, ook omdat er soms kleine kinderen in rijden. We hebben er nu gewoon een losse hulpteugel aangedaan waardoor hij niet meer zn hoofd meters in de lucht gooit als ik hem laat aangalopperen en heel hard begint te trekken. Maar daar ging die man ook tips voor geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:43

ook met rijden, korte hulpen gebruiken, dus niet langdurig trekken, maar juist een ophoudingen weer ontspannen. Indien nodig echt een ruk, maar daarna wel weer volledig omtspannen. Dat ontspannen lijkt vaak makkelijker dan het is. Meestal zie je de ruiter (of zelfs aan de hand) dat de persoon wel de ergste spanning eraf heeft gehaald, maar nog wel wat behoud omdat hij verwacht dat hij/zij weer snel moet reageren. Juist daardoor moet je ook snel weer reageren en krijg je een negatieve cirkel.

xAntheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:45

Rijden gaat echt super hoor! Ik ben tegen trekken, dus ik doe meestal gewoon korte ophoudingen, soms eens wat harder, maar ik laat hem dan altijd gewoon terug ontspannen, en dat werkt super :j