Paard gekocht, hoe nu eigenaar veranderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Washinton

Paard gekocht, hoe nu eigenaar veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 22:20

Beste Bokkers,

Sinds 27-12-12 ben ik in bezit van een eigen paard, een KWPN'er :D
Vandaag heb ik haar paspoort ontvangen. Nu wil ik graag de naam van de eigenaar wijzigen. Op de site van de KNHS kwam ik dit document tegen: http://www.knhs.nl/Kennisbank-cat.asp?p ... D=282&s=21 (Wijzigingsformulier bestaand knhs paspoort)

Het is dus de bedoeling dat ik het document + paspoort naar de KNHS stuur. Daar worden de gegevens veranderd en de KNHS stuurt het paspoort weer terug. (?)

Omdat dit mijn eerste eigen paard is, wil ik er zeker van zijn dat ik dit goed doe.
Mijn vraag is dan ook: is dit het 'enige' wat ik moet doen?

alvast bedankt :)

*Ik ben lid van de KNHS*

Marleen_vA

Re: Paard gekocht, hoe nu eigenaar veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:22

hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik zit met hetzelfde.
ik had de KNHS gebeld en die gaf aan dat ik inderdaad mijn gegevens moest opsturen met het paspoort mee en dat na een betaling dan alles in orde zou komen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:22

Allereerst: wie de eigenaar is volgens het paspoort zegt niets, paspoort is geen eigendomsbewijs. Als je dit wil wijzigen is dit voor je eigen plezier :)
En dan is het idd het enige wat je hoeft te doen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:23

Volgens mij heb je het goed begrepen :D , als het om het paspoort gaat.

Mocht je het stamboekpapier op jou naam willen zetten, zul je bij het KWPN moeten aankloppen.

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 22:24

@ linda_arnold, Wat zou het betekenen voor mij (en mijn paard) als ik het stamboekpapier op mijn naam zet?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:25

Washinton schreef:
@ linda_arnold, Wat zou het betekenen voor mij (en mijn paard) als ik het stamboekpapier op mijn naam zet?

Dat je een boel geld lichter bent en er geen bal aan hebt.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:28

Het gaat inderdaad op die manier. Ik moest hetzelfde doen toen ik mijn fjord op mijn naam ging zetten.
Moest ik idd een formulier invullen en die opsturen naar het fjordenstamboek. Dan krijg je hem vrij snel weer terug gestuurd.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:28

Anne_GTI schreef:
Washinton schreef:

Dat ligt er maar aan.. Als je een merrie hebt waarmee je wilt fokken is het wel noodzakelijk om je veulens te registreren.

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 22:35

@ secricible, Wat moet ik dan doen om de eigenaar van haar te worden?
@Kendra, zou je me dit verder kunnen uitleggen? Ze is een merrie en wil er in de toekomst wel een veulen van :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:37

Kendra schreef:
Anne_GTI schreef:

Dat ligt er maar aan.. Als je een merrie hebt waarmee je wilt fokken is het wel noodzakelijk om je veulens te registreren.

Inderdaad!!

Bij een ruin heeft het weinig toegevoegde waarde. Wij hebben onlangs een twenter aangekocht en willen in 2014 met haar naar de stamboekopname van het KWPN....

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:39

Washinton schreef:
@Kendra, zou je me dit verder kunnen uitleggen? Ze is een merrie en wil er in de toekomst wel een veulen van :)

Citaat:
U heeft een KWPN-paard gekocht en wilt graag als de nieuwe eigenaar geregistreerd worden. De geregistreerde van een paard staat vermeld op het registratiebewijs en in het paardenpaspoort. U wordt als 'geregistreerde' vermeld op deze documenten, en niet als 'eigenaar', omdat eigenaar suggereert dat het om een eigendomsbewijs gaat. Bij zowel het registratiebewijs als het paardenpaspoort is dit niet het geval.Als u wilt deelnemen aan KWPN-evenementen, zoals keuringen en aanlegtesten, maar ook bij de registratie van dekkingen en veulens is het noodzakelijk dat het paard op uw naam geregistreerd staat.

Als lid van het KWPN kunt u beide documenten op uw naam laten registreren. KWPN-leden kunnen overschrijvingen registreren via het selfserviceportaal MIJN KWPN. Bent u geen lid, dan kunt u uitsluitend het paardenpaspoort op uw naam laten zetten. Zowel voor leden als niet-leden zijn hier overschrijvingskosten aan verbonden, die u vindt in de tarievenlijst. Voor KWPN-leden geldt een kortingstarief.

Bent u geen lid van het KWPN? En u wilt het paardenpaspoort op uw naam overschrijven? Dan kunt u onderstaand formulier invullen en uitprinten. Na ondertekening kunt u het formulier met de benodigde bijlagen naar het KWPN sturen: postbus 156, 3840 AD Harderwijk. U kunt meerdere paarden in een keer overschrijven. Het KWPN adviseert u om paspoorten altijd aangetekend te versturen.

Duidelijke omschrijving van het KWPN :)

edit; Onduidelijke quote verwijderd
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 01-02-13 22:50, in het totaal 5 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:40

Washinton schreef:

Dat ben je al hoop ik....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 23:56

Waarom zit er een maand tussen aanschaf paard en ontvangst paspoort? Paspoort hoor direct meegegeven te worden.
In België is er een mutatiedocument waarmee de nieuwe eigenaar het paard op zijn/haar naam zet. Volgens mij is dat ook al geen eigendomsbewijs. Alleen een koopcontract is een eigendomsbewijs.

Ik heb ook niet alle paspoorten veranderd. Als je wilt gaan fokken moet je bij de KWPN haar op je naam hebben staan, dat staat los van het paspoort.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:11

Het enige eigendomsbewijs van een paard is de koopovereenkomst getekend door oude en nieuwe eigenaar.
Een paspoort op naam zetten hoeft niet voor eigendom maar mocht je m ooit kwijtraken kun je wat makkelijker een duplicaat aanvragen omdat je dan als eigenaar geregistreerd staat, scheelt een berg rompslomp. Voor wedstrijden etc is het niet nodig.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 12:00

Ik heb sinds vorige week een eigen pony en wat ik heb gedaan is een contract opgesteld.

Naam verkoper, naam koper, gegevens paard, voor welk bedrag ik het paard zou kopen en wanneer de overdracht zou zijn.
Handtekeningen eronder en klaar is kees :D

Paspoort is in mijn bezit, maar staat niet op mijn naam, ga ik ook niet laten doen.. :n