Pony bijt zichzelf bij krabbelen schouder/borst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Pony bijt zichzelf bij krabbelen schouder/borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 00:26

Ik mag me gelukkig prijzen het baasje te mogen zijn van een hele lieve Tinker x Draver ruin van 7 jaar.

Het is een ongelooflijke kroelkont, als je hem knuffelt en krabbelt doet hij dat ook heel actief bij je terug, gelukkig altijd zachtjes.

Hij doet echter iets waar ik mij over verbaas en ik kan het niet verklaren: zodra je hem op z'n schouder of voor op zijn borst/boeg krabbelt, probeert hij zichzelf exact daar te bijten (nóóit mij !!).
Wanneer ik hem op andere plekjes krabbel doet hij dat niet, sterker nog, hij gaat er helemaal voor staan en kan zelfs bijna in slaap vallen.

Maar (alleen) op schouder of borst bijt hij zichzelf, en hard ook !!

Wie o wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?

freespirit

Re: Pony bijt zichzelf bij krabbelen schouder/borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 11:29

Tjee, niemand die iets zinnigs over dit gedrag kan vertellen ? Is mijn pony de enige die rare gedrag vertoont ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:35

Kan best zijn dat hij dan jeuk ervaart ipv een lekkere krabbel :) Want bij jeuk gaan ze immers ook zichzelf 'bijten'.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 11:37

Hmmm, da's een theorie...hij kijkt er in ieder geval niet 'blij' bij, eerder nijdig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:39

Zo'n blik krijgen ze meer door de onhandige houding die ze moeten aannemen :) Zit niet zo lekker met de kin op de borst en ook nog moeten krabben.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:41

Misschien vind hij het op z'n borst of schouder gewoon niet zo prettig ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:42

- hoe is de houding van je paard? blijven de oortjes naar voren of komt er toch een zure blik aan te pas?
- is dit gedrag "plots" gekomen of heeft hij dit altijd al gedaan?

Want het kan zoals hierboven vermeld zijn, dat hij jeuk ervaart en zelf wil mee "krabben" Maar even goed dat hij het daar niet als "leuk" ervaart en eigenlijk wel wil dat je stopt, maar geleerd heeft dat hij geen mensen mag bijten...
Mijn merrie vindt het op siommige paarden heel fijn om gekroeld te worden, maar op ander vindt ze het maar niks en zal zuur kijken en uiteindelijk happen, maar nooit echt mij, omdat ze weet dat dat niet geapprecieerd wordt.
Timokyana's paard kreeg het ook plots en was duidelijk een teken van ongemak, maar of ze er nu al uit zijn wat het ongemak veroorzaakte weet ik niet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:44

Veel paarden hebben spierproblemen op die plaats.
Kan dus een uiting van pijn zijn.
Dat is trouwens prima oplosbaar www.happy-athlete.nl

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 11:57

petitparis schreef:
- hoe is de houding van je paard? blijven de oortjes naar voren of komt er toch een zure blik aan te pas?
- is dit gedrag "plots" gekomen of heeft hij dit altijd al gedaan?

De oortjes gaan op dat moment wat naar achter en ik merk gewoon dat ie wat 'nijdig' wordt op dat moment.

Ik weet niet goed of dit gedrag plots is ontstaan, het viel me ineens op.

Nou moet ik wel zeggen dat ik hier niet heel vreemd van op kijk. We doen aan Parelli en het is een échte Left Brain Introvert met een enorme truckendoos :D en daarbij ook nog es heel 'verbaal' - veel piepjes, kreuntjes, gillen, snurken.

Voorbeeld: even geleden wilde ik een figure 8 vanuit zone 3 doen en plots had 'ie bij het wegzenden de hik ! Maar alleen bij het wegzenden !!! Ik helemaal ongerust, wilde de DA al roepen. Toch maar even een half uurtje weggezet en opnieuw geprobeerd....je raad het al....trukendoos, niks aan de hand, gewoon geen zin gehad en ik ben er weer ingetrapt :+

Maar ja, met het zichzelf bijten lijkt ie zichzelf toch pijn te doen, lijkt me....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:02

Nee hoor, zelfde als wij doen als wij op onze rug krabben :) ziet er heftig uit (flinke krassen blijf je zin immers) maar is wel lekker :D

Als je jeuk hebt of irritatie is het juist van om dat echt even lekker weg te krabben!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:03

Ik denk niet dat mijn merrie vergelijkbaar is,die heeft duidelijk pijn.
Doet je paard het ook met poetsen,aanraken door andere paarden?