korte teugel of langere?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTesslove

korte teugel of langere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 21:45

Hallo juryleden en andere bokkers,

Ik heb een vraagje,

Ik ga over twee weken voor het eerst starten met mijn haflinger, ik heb alleen een vraagje. Mijn pony hangt best snel op het bit. Op het moment dat ik hem niks geef om aan te hangen (teugels iets langer) doet hij dit niet en geeft meer mee. De teugels flapperen dan een beetje. Op het moment dat ik heel voorzichtig de teugel er een klein beetje bij pak valt hij voorover en steekt zijn neus naar voren. Ik blijf hem dan wel zachtjes voorwaarts drijven, en hij loopt ook wel actief, maar heeft dus geen nette aanleunig. Wat zien jullie liever? Mijn teugels in rustige maar strakkere verbiding en een pont die hangt, of lossere teugels en een ontspannen pony (nog steeds onrustige aanleuning maar dat laat ik even buiten beschouwing.)?

Liever geen aanvallende reacties als ''als het zo slecht gaat moet je nog lang niet starten''. Ik wil het gewoon proberen, en het is vooral voor de ervaring. Het word ook mijn eerste B proef. Pony is overigens 4.

Groetjes, Tess & Mike.

Afbeelding

2Morrow

Re: korte teugel of langere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:48

Ik zou hem juist niet meer teugel geven.
Teugels opmaat houden, licht verbinding en dan oprijden naar je hand toe. Geeft hij na? dan pas je hand toe staan. Gaat hij weer hangen dan weer oprijden net zolang tot hij opgeeft en er niet meer in gaat hangen.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:51

Ik zou hem ook niet meer teugel geven.
Ga je alleen dressuur rijden of ga je springen? Als je dressuur gaat rijden zou ik als ik jou was geen mexciaans hoofdstel gebruiken. En dat mag niet met dressuur wedstrijden volgensmij. :)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 21:55

aniquegraaf schreef:
Ga je alleen dressuur rijden of ga je springen? Als je dressuur gaat rijden zou ik als ik jou was geen mexciaans hoofdstel gebruiken. En dat mag niet met dressuur wedstrijden volgensmij. :)

Ik ga dressuurrijden, en mexicaans gebruik ik alleen bij buitenrit en springen, anders is hij niet te houden.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:02

Niet de teugel langer laten, gewoon licht verbinding houden!
Als hij zn hoofdje iets naar beneden doet en wat gaat nageven,
mee ontspannen en daarna weer wat druk en dan weer ontspannen!

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:50

xTesslove schreef:
aniquegraaf schreef:

Ik ga dressuurrijden, en mexicaans gebruik ik alleen bij buitenrit en springen, anders is hij niet te houden.

Haha dat snap ik! :o

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:31

aniquegraaf schreef:

Ook op dressuurwedstrijden is dit gewoon toegestaan.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 23:36

Ik dacht van niet ?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:30

Even de reglementen lezen dan maar, want het mag wel degelijk.

Als antwoord op je vraag: een ruiter die geen contact heeft met de mond, kan nooit voldoende en op tijd inwerken. Teugels op maat houden dus, en contact houden. Wel opletten dat je niet te strak in je armen bent, dus netjes meegaan in de beweging.

Misschien is het slimmer om eerst thuis de aanleuning beter voor elkaar te hebben voordat je op wedstrijd gaat.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 08:59

Bedankt.

En dat ik mee doe is puur voor de ervaring, omdat hij vaak onrustig is op andere locaties willen we het graag oefenen en ik zou het heel fijn vinden om commentaar te krijgen door een jury. Hij is 4, is puber, en ik heb hem zelf ingereden, dus ik ga er totaal niet van uit dat het iets word, al zou het natuurlijk wel leuk xijn.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:08

Je hebt dan ook wel oefendressuurwedstrijden, is goedkoper, omdat je dan geen startkaart nodig hebt, maar er is wel een echte jury en andere terreinen. Heb je daar misschien aangedacht of ga je dat ook doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:11

Als je meent wat je zegt, dat je alleen voor de ervaring gaat, dan zou het imo niet slim zijn om anders te rijden dan thuis in de training. Hou vast aan je rijstijl, blijf bij je eigen methode. Breng je paard niet in verwarring of verleiding, maar zie het gewoon als een reguliere training maar dan op ander terrein.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 09:12

nanda1980 schreef:
Je hebt dan ook wel oefendressuurwedstrijden, is goedkoper, omdat je dan geen startkaart nodig hebt, maar er is wel een echte jury en andere terreinen. Heb je daar misschien aangedacht of ga je dat ook doen?

Ja heb ik aan gedacht, maar ik heb al een startpas dus het maakt niet veel meer uit. Morgen is mijn eerste proef! Ik zal schrijven hoe het ging.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 09:18

Sonja schreef:
Als je meent wat je zegt, dat je alleen voor de ervaring gaat, dan zou het imo niet slim zijn om anders te rijden dan thuis in de training. Hou vast aan je rijstijl, blijf bij je eigen methode. Breng je paard niet in verwarring of verleiding, maar zie het gewoon als een reguliere training maar dan op ander terrein.

Ja dat is waar! Gister en eergister thuis proef geoefend, het ging super. Ik liet hem meer op zijn eigen benen lopen en ging niet bewuste binnenstelling vragen in de hoeken (dan versnelt hij vaak). Ik ga het zo doen en dsn zie ik wel hoe het gaat. En nee ik verwacht geen winstpunten, ben al trots als hij rustig blijft, en ik de tijd heb om aan mijn eigen houding te werken! Tuurlijk zou het leuk zijn maar daar doe ik het niet voor.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:42

Nou, dan wens ik je in ieder geval veel succes, maar vooral ook plezier. Probeer er van te genieten en wees inderdaad al trots op de kleine dingen die goed gaan en zie wat minder goed gaat als een leerpunt om in de training aan te werken.
Ben wel benieuwd hoe het gaat, dus nogmaals succes! +:)+