Oudere pony heeft nu al zomer vacht:-0

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Oudere pony heeft nu al zomer vacht:-0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 17:09

Ik heb een super lieve oude pony maar volgens mij zit er iets los wat er in de verkeerde plek zit.
Hij was al in de herfts bezig met verharen en was al in december al bijna klaar en nu is het egt allemaal korte haartjes dus zomer vacht.

Hebben jullie oudere pony's ook last van?

Deze pony is bijna 30

trysteffy

Re: Oudere pony heeft nu al zomer vacht:-0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 17:11

Oja hij heeft gewoon een deken op hoor

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:13

mijn 17 jarige poown heeft nog gewoon een dikke wintervacht

ik zou dr goed uit de wind en regen houden!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:37

Meestal zijn oudere paarden juist heel laat pas uit de wintervacht, en al vroeg weer aan het aanmaken. Is er iets veranderd in de manier van stalling, of van dekenloos naar een deken, of ben je naar een dikkere deken gegaan?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 19:51

Hij heeft de zomer met een dikke wintervacht gestaan we hebben gewoon een regendeken om vorig jaar had ie dat ook. Er is niks veranderd staat overdag buiten en snachts binnen is al 22 jaar zo daar waar die staat. En hij was eerst ook mager en nu opeens word ie steeds langzamer ietjes dikker maar ziet nog steeds de ribben

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:02

PP -> SV

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:03

Dus in de zomer heeft hij wintervacht en in de winter zomervacht? :?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 22:27

Ja afgelopen zomer bleef ie in zijn wintervacht en toen werd het oktober en toen begon als een gek te verharen. Volgens mij zit er in zijn hoofd een stekker op de verkeerd plek. Ik zal van het weekend wel een foto maken hoe die er nu uit ziet. En zal een foto plaasten van afgelopen zomer

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:32

Wellicht zou je wel eens telefonisch kunnen vragen aan je veearts wat dit kan zijn. Lijkt me op z'n minst zeer interessant om te achterhalen waar de oorzaak ligt. Je zegt het nu eigenlijk als grapje; dat er een stekker op de verkeerde plek zit, maar misschien is er wel echt iets aan de hand met het paardje in z'n hersenen.
Ik zou opteren voor een dikke winterdeken in de winter en in de zomer scheren, het paard dus op die manier wat meehelpen. :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:12

Naja het is niet mijn pony maar de pony van me tante. We dachten elke x het gaat slecht met hem we gaan hem binnen kort inslapen enzo maar elke x gng het weer better alleen met de vacht is het raar me tante zit al 40 jaar in de paarden wereld en ze wilt het oude beestje niet snel laten inslapen enzo. Want in de zomer werd ie brood mage dat je alles kon zien en tellen en nu komt het lichtjes weer aan.

poeki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:56

het weer was een hele tijd afwisselend waardoor vele dieren en planten alweer dachte dat het lente ging worden.. ik denk dat het hiermee te maken heeft. Als je denkt dat hij het te koud krigjt zou je een deken op kunnen doen en als je denkt dat het mis is kun je de DA bellen

aliekeicarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:39

Halllo,,

Ik heb geen eigen poony maar de manege pony waar ik tot nu toe altijd op rijd heeft nu geen wintervacht hihi
xxxxxx

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 08:06

Dit komt wel vaker voor bij heel oude ponys. Idd in de zomer wintervacht en in januari/februari volop zomervacht. Zijn wel de ponys die s winters met dek staan. Niks om je druk over te maken...doet de leeftijd. Hier hebben we er verschillende gehad die het zo verging. Waren wel boven de 25 jr. Cushing bleek toen bij een enkele niet ver weg.

Wat inslapen betreft...oude ponys hebben aan hooi en gras echt niet meer voldoende. Die moeten, zeker als het gebit niet goed meer is (tanden en kiezen vaak losser op die oude leeftijden) bijgevoerd worden met slobber. Bijv Seniores Priores. Ze verbranden ook meer dan ze kunnen eten, dus krachtvoer in de vorm van slobber is echt noodzakelijk. Een oude pony hoeft echt niet mager te worden hoor, bij het juiste voer. Tenzij ze echt ziek zijn...

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:16

Bij mijn verzorgpony komt nu de zomervacht , najaa ze is nu aan t verharen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:23

Mijn haflingermerrie heeft al sinds een maand een dun zomervachtje. Omdat ze wat schraal was, heb ik haar een deken opgedaan toen het kouder werd. Met als resultaat dat ze in januari haar wintervacht helemaal kwijt was.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:26

we hebben een pony op stal (is tusse de 30 en 40) die verliest nu al de winter vacht niet zoon klein beetje tot kaal toe . ze heeft nu echt kale plekken echt kaal geen haar meer. best sneu

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:27

Hier juist alleen de ervaring dat de oudjes erg laat gaan verharen en tegen de tijd dat ze in de zomervacht zitten, vaak ook alweer beginnen met verharen voor de wintervacht.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:08

Dit problerm heeft toch heel vaak met de ziekte van Cushing te maken. En dat begint idd met een tumor,/ vergroting van de hypofyse ( dus in het hoofd). Je kunt je paard hierop laten testen en er zijn medicijnen voor. Voor meer info kijk eens in het Cushing topic.