Zweep mee tijdens wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Zweep mee tijdens wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 17:22

Ik wandel veel met mijn shet.
Door de weeks vaak kinderen van school halen en dan rijdt mijn jongste erop terug.

Ik merk dat Tos erg graag wisselende routes loopt en ik hou daar vaak rekening mee.

Maar soms gooit ze de kont in de krib en wil echt een bepaalde kant niet op. Vaak houden we haar wel voor de gek en gaan een straat verder af en komen toch op het eindpunt uit.

Vandaag eindelijk weer kunnen wandelen (oprit was een ijsbaan, dus we konden niet weg..) maar madam was zeer eigenwijs en wilde de grote wandeling wandelen, maar dat pad was één blubberroute dus dat wilde ik niet.
Ik heb haar dus best wat porren (dwingend, maar met beleid..) moeten geven om mijn zin te krijgen.

Nu zat ik me te bedenken om een zweepje mee te nemen als we gaan wandelen. Dat ik ze gewoon af en toe even kan corrigeren als ze haar zin wil doordrijven.
Merkte dat als ik even met het halstertouw even op het zadel klatste, ze meteen weer ging... Maar dat was niet handig, vandaar dat het idee van een zweepje in mij opkwam.

Hoe doen jullie dit???

liliekska

Re: Zweep mee tijdens wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:26

ik reed vroeger een shetje van 4 bij en door en als we gingen wandelen was het echt treken en ls zij ergens heen wou dan gingen we daarheen en heb later een touwhalster gepakt met een lang touw en dan een tikje met het touw en in het begin altijd een volwassene naast me voor het geval dat. (ik wandelde altijd met een clubje)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:28

ik heb zelf altijd een springzweepje bij me, soms een dressuurzweepje maar is wat je makkelijker vindt.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:32

Ik heb vaak wel een zweepje mee, misschien omdat ik onderweg nog wat VD meepak, of af en toe spring ik er nog even op en dan heb ik vaak toch wel een zweepje mee.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:34

Ik heb altijd een zweepje mee. Ook omdat er hier in de buurt veel honden lopen, sommige luisteren voor geen meter en je weet maar nooit, d'r kan er net eentje tussen zitten die te ver gaat (gelukkig heb ik hem nog nooit echt hoeven gebruiken)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:36

Ik ga áltijd op pad met OF mijn dressuurzweep of mijn stick. Vaak doen we grondwerkoefeningen onderweg of soms heb ik hem nodig om haar niet mij voorbij te laten gaan. Dan gebruik ik hem gewoon als bewegende slagboom :D Als ze ertegenaan loopt en daardoor een tik krijgt is het haar eigen schuld, dan moet ze me maar niet voorbij proberen te lopen. Als ze netjes bij m'n schouder blijft haal ik de stick weer weg... tot ze het weer probeert ;)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:38

die shet ik ik reed die was dus net niet bang voor honden maar er was altijd 1 iemand met een zweepje mee. ik had 2 handen nodig om die pony te houden.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:42

Dus eigenlijk geef je haar dr zin wanneer ze een bepaalde kant niet op wil, door haar 'in de maling te nemen' en een straat verderop af te slaan.
Zij ziet alleen dat ze dr zin krijgt, dus zal ze dat ook blijven proberen.

Een zweepje meenemen is in zo'n geval helemaal geen gek idee.
Maar geef haar vooral niet meer d'r zin!

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:00

Heb ook een tijdje een zweep mee gehad omdat m'n shet onder t wandelen gewoon stil ging staan en ook niet meer vooruit kwam, werkte erg goed! Heb hem nu iig niet meer nodig

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:06

Ik heb ook altijd mijn zweepje mee, moet regelmatig op vrij drukke, smalle straten passeren, en dan is het toch handig om een verlengstuk te hebben om je paard te begeleiden in opzij stappen of achteruit lopen. Als hij ergens bang van is neem ik ook gewoon wat vrijheidsdressuuroefeningen tussendoor, meestal even in de zweep laten happen, rondje draaien of parkeren, altijd handig om dan een zweep bij te hebben :p
Ook gebeurt het weleens dat hij mijn ophoudingen straal negeert en dan zwier ik weleens met de zweep voor zijn neus langs als waarschuwing. Nee, mij zie je niet zonder op pad gaan :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:12

Neem hem mee zou ik zeggen! Het is een stukje zekerheid en dan gebruik je hem niet is het toch ook niet erg?

jorindez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:11

Ik gewoon een kort zweepje meenemen. Als je hem niet nodig hebt hoef je hem niet te gebruiken maar als hij niet meer wil is het altijd handig!!

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:44

In principe kun je hem meenemen. Maar je kunt ook de rust bewaren door tegen hem te praten en mee "te vragen". Mijn pony(ook een shet) weigert ook vaak voordat we dijk op gaan. Dan praat ik tegen haar, stel ik haar op haar gemak en vraag ik haar mee. Hierbij houd ik het touw hangen.
Verder kun je ook een kort rukje aan het touw geven en weer laten hangen als de pony een stap vooruit doet. Als je dit een paar keer oefent zul je ook zien dat ze/hij sneller door loopt dan dat ze stil gaat staan. Gewoon heel veel oefenen. Veel met je stem werken.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:53

ik heb ook altijd een zweepje bij me :)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:57

mijn tink probeerd ook vaak om een andere kant uit te willen dan ik, heb daarom altijd een zweep mee, moet ze maar luisteren he :)