problemen bij galoperen aan de longe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiluxfautras

problemen bij galoperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 17:17

onlangs kocht ik een nieuw paardje, nou ja paardje hij is toch ongeveer 1.67 groot.
Nu hebben we wel een probleempje bij het longeren. Stap en draf aan de longe dat gaat heel goed. Alleen bij galop gaat het mis.

Hij heeft nogal een grote ruime gallopade en als hij in galop aanspringt aan de longe, dan loopt hij ahw over de schouder weg, zijn achterhand zwaait naar buiten en hij komt tot stilstand - haaks op de richting in dewelke hij eigenlijk zou moeten galoperen. Ik hoop dat ik dit toch beetje verstaanbaar heb beschreven. Ik denk dat zoiets ook wel bij jonge paarden voorkomt die men nog het galopperen aan de longe moet aanleren. Maar hij is er ondertussen 13 en men zou denken dat hij dit toch al zou moeten kennen.
Onze paddock is niet van olympische afmetingen maar is zeker niet te klein om hem op een cirkel te kunnen laten galoperen.

Heeft iemand ervaringen met dergelijke situatie ? kunnen jullie mij tips geven over hoe ik het moet aanpakken ?
Ik heb misschien wel de fout gemaakt dat ik hem heb willen longeren met een touwhalster in plaats van met zijn hoofdstel in.
Misschien dat ik zo wel wat meer controle over hem zou hebben ?
Ik dacht ook al aan een pesoa longeerhulp maar voor ik mij dit aanschaf had ik toch graag eerst wat meningen van jullie gehoord.

kortom alle ideetjes en tips zijn van harte welkom !

NH_trainer

Re: problemen bij galoperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:47

Je hebt kans dat je misschien net iets te ver naar voren gaat staan in zn leidende cirkel, waardoor hij zich geblokkeerd voelt en dan naar binnen komt. Oplossing zou kunnen zijn door meer in het midden te gaan staan (centraal) of meer in de drijvende cirkel gaan staan (meer aan de achterkant tov je paard). Longeren met dubbele lijnen zou nog een andere oplossing kunnen zijn, dan kun je m begrensen met de buitenlijn zodat de achterland niet meer kan uitzwaaien en voorkomen met beide lijnen dat hij naar binnen draait.
Mocht je toch niet zelf uitkomen, is het wellicht handig om er iemand bij te halen die weet hoe hiermee om te gaan. Succes!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:50

Niet alleen jonge paarden hebben hier last van, maar ook paarden die wat slap in de bespiering zijn. Hoe is zijn bespriering en conditie, heeft hij lang niks gedaan, heeft hij wel geleerd te galoperen op een cirkel et.

Ik zou eerst hier naar kijken voordat je met een pessoa oid gaat longeren, dit kan het voor hem alleen maar nog moeilijker maken dan het al is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:22

Er zijn hier reeds vele goede opmerkingen gegeven.
dubbele lijnen vind ik in deze situatie nog een stap te ver, eerst zijn vooruit goed krijgen, want het paard valt stil , dus hier zeker eerst aan werken.
het paard draait zich naar jou toe, dit wil dus zeggen dat jij daar in het midden geen controle hebt over het paard zijn voorhand, dus dit is hier in dit geval het grootste probleem, dus hier eerst aan werken.
dit verplaatsen van de voorhand is dus trainen op het wijken voor druk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:33

Als hij wel echt in galop komt en dan pas dwars komt te staan, ben je ws te streng met de longe en/of drijf je niet genoeg.
Gebruik een hoek van de bak als aanleuning, geef hem commando om aan te galopperen op het moment dat hij 3 stappen van de bakwand af is, drijf goed door en loop in het verlengde van de bakrand mee zodat hij de eerste paar sprongen rechtuit kan ipv meteen op de volte moet. Hij zal dan vanzelf in de hoek eindigen en de bocht door galopperen, als je goed blijft drijven zou je dan goed moeten zitten.

Op een gegeven moment zal hij ook de bak weer over moeten steken en dus geen aanleuning meer hebben aan de bakrand. Als hij op dat moment uitzwaait en jou meeneemt, is hij ws niet gewend gelongeerd te worden zonder 'aanleuning' (dus ws altijd in een longeerring gedaan). Dan kan een hoofdstel helpen en houd de longeerlijn lang en blijf vooral heel goed drijven, zolang hij galoppeert kan hij niet stilstaan.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:07

Misschien helpt het om een deel van de bak af te zetten zodat je een soort longeercircel krijgt (ok, met rechte hoeken dan wel) zodat hij wat steun kan zoeken op de "wand"?

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:58

bedankt voor de tips. Ik denk dus dat ik inderdaad een deel van de bak ga afzetten om het hem wat makkelijker te maken. Ik denk eigenlijk nu ook wel bij nader inzien dat hij steun gaat zoeken bij de wand. En met een hoofdstel longeren zodat ik hem beter kan begeleiden.

IK hou jullie zeker op de hoogte hoe het verloopt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:59

Hoogstwaarschijnlijk rem je hem helemaal zelf af door de positie die je inneemt tov. zijn lichaam.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:27

Iets achter de schouder staan is wel nodig, maar wanneer je teveel naar achter gaat zet je hem juist weer teveel op de rem.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 15:33

oké ik zal op mijn positie tov hem letten. Maar in de stap en in de draf heb ik geen problemen, enkel maar tijdens het galopperen. Misschien dat het dan toch meer met iets anders te maken heeft dan met mijn positie tov hem ? Hij heeft nogal een grote galopade zoals ik al zei en misschien is hij ook nog nie echt voldoende gespierd om op de cirkel mooi de ronde door te galoperen ? Zijn conditie ? ik heb hem nog maar pas en met het slechte weer van laatst hebben we nog nie zoveel in de bak kunnen werken. Dit zal hopelijk nu wel kunnen. Misschien dan meer concentreren op de draf en de stap en zo zijn conditie wat verbeteren. De galop komt dan misschien wel vanzelf ook in orde ....
Ik hou jullie zeker op de hoogte na de volgende sessie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:52

Ik denk dat dat het probleem is idd, het klinkt alsof hij niet sterk genoeg is en gewoon uitbreekt.
Dus de lijn lang houden, veel meelopen, rustig de bocht om begeleiden ipv met veel druk, veel gebruik maken van de bakrand als aanleuning.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:52

NH_trainer schreef:
Je hebt kans dat je misschien net iets te ver naar voren gaat staan in zn leidende cirkel, waardoor hij zich geblokkeerd voelt en dan naar binnen komt. Oplossing zou kunnen zijn door meer in het midden te gaan staan (centraal) of meer in de drijvende cirkel gaan staan (meer aan de achterkant tov je paard). Longeren met dubbele lijnen zou nog een andere oplossing kunnen zijn, dan kun je m begrensen met de buitenlijn zodat de achterland niet meer kan uitzwaaien en voorkomen met beide lijnen dat hij naar binnen draait.
Mocht je toch niet zelf uitkomen, is het wellicht handig om er iemand bij te halen die weet hoe hiermee om te gaan. Succes!

Hier sluit ik me qua lichaamshouding bij aan, let er op!

Daarnaast lijkt het alsof het paard te weinig kracht heeft om te kunnen galoperen op dit formaat cirkel. Wat mij betreft ligt een deel van de oplossing in het sterker maken van de achterhand en het rechtrichten van je paard.

Succes!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:57

In galop, maar ook in draf, oefen ik de lengtebuiging door om de beurten de achterhand opzij te zetten (waardoor de neus naar je toe komt en de volte kleiner wordt, en het paardje langzamer gaat), en de schouder naar buiten (weer recht stellen, achterhand komt recht achter de voorhand).
Dit is mijn manier om mijn paard op een ontspannen, ongedwongen manier meer te laten ondertreden, maar het helpt ook om haar te laten ontspannen zonder direct aan de voorkant te begrenzen. Zeker met frisse paarden is dat fijn, is mijn ervaring :-)