Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Angela schreef:Ik zou eerder gaan werken aan het zelfvertrouwen van het paard. Dit doe je door zeer regelmatig schrik-en obstakel oefeningen met het paard te doen. Hoe groter het zelfvertrouwen van het paard tov "enge" dingen, hoe minder de schrikreactie zal zijn. Daarnaast zorgt het juist begeleiden van een paard door zo'n parcour dat het paard ook meer vertrouwen in de ruiter krijgt (eerst aan de hand, daarna onder het zadel), waardoor het paard ook minder snel zal schrikken als de ruiter daar geen aanleiding toe geeft.
Tigra_ schreef:Ik ga met GamblersCup mee. Hoe ervaren zijn jij en de eigenaar?
Als jullie van te voren al zenuwachtig zijn dan is geen wonder dat het paard het overneemt. Dus dan zou je kunnen denken om er een ervaren persoon een mee aan het werk te zetten zodat het paard eerst de rust en kalmte kan vinden en dan met jullie verder.
Paard is 4 jaar dus zelf onervaren die heeft een zekere ruiter nodig. Mijn inziens geen kalmerende supplement.
ieeeeriss schreef:Tigra_ schreef:Ik ga met GamblersCup mee. Hoe ervaren zijn jij en de eigenaar?
Als jullie van te voren al zenuwachtig zijn dan is geen wonder dat het paard het overneemt. Dus dan zou je kunnen denken om er een ervaren persoon een mee aan het werk te zetten zodat het paard eerst de rust en kalmte kan vinden en dan met jullie verder.
Paard is 4 jaar dus zelf onervaren die heeft een zekere ruiter nodig. Mijn inziens geen kalmerende supplement.
ik houd zelf altijd erg van een uitdaging. Er is mij niets over het paard verteld voordat ik erop stapte dus ik stapte 'open-minded' op. Ik ben zelf niet snel bang maar wil geen hevige ongelukken met mij of anderen veroorzaken. Ik rijd zelf nu zo'n 13 jaar en heb meerdere paardjes meegemaakt daarbij is het wel goed gegaan. deze ziet alleen echt spoken die er niet zijn. leeftijd speelt ook absoluut een rol, maar er zit totaal geen verbetering in.
Tigra_ schreef:[ leeftijd speelt ook absoluut een rol, maar er zit totaal geen verbetering in.
GamblersCup schreef:Tigra_ schreef:[ leeftijd speelt ook absoluut een rol, maar er zit totaal geen verbetering in.
Maar je zegt zelf dat je "sinds kort" dit dier verzorgd.... je kunt van een 4 jarige natuurlijk niet verwachten dat ie binnen 2 maanden volassen geworden is in kop en lijf.... ik denk dat je een heel eind komt met aan de hand werken, schriktraining, goede begeleiding met het rijden en een grote dosis geduld.
mOniiQue8 schreef:Het hoeft niet altijd aan omstandigheden te liggen maar het kan ook gewoon het karakter van het paard zijn. Mijn paard is bijna 8 jaar en die heeft het nog steeds. Hij is gewoon enorm alert en dat ligt in zijn aard. Ik werk voornamelijk aan de hand maar dat helpt geen fluit tegen zijn schrikachtige gedrag. Intensief werken maakt ook niet uit, hij let dan wel op mij maar ondertussen ziet hij evengoed ook nog alle andere dingen. Aan het vertrouwen ligt het ook niet, als hij iets heel erg "eng" vindt en ik loop erheen dan komt hij gewoon als een klein peutertje achter mij aan. Als we in de bak staan en hij schrikt van iets komt hij vaak ook achter mij staan, alsof ik hem moet beschermen voor het monster haha.
Bij mijn paard komt het dus echt door een hoge dosis alertheid, dat zit eenmaal in zijn karakter en krijg je er echt niet zomaar uit. Maar ik zou wel voordat je supplementen of iets gaat gebruiken eerst al het andere uitsluiten, en dat kan even duren.