Betalende bijrijder, wat als paard kreupel wordt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaranth7Jarig

Betalende bijrijder, wat als paard kreupel wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:19

Een vraag, wat doen jullie als je een betalende bijrijdster/verzorgster hebt en je paard komt kreupel te staan. Mijn paard is bijvoorbeeld vorige week flink kreupel geweest, waarschijnlijk uitgegleden. Hoe regelen jullie dat met jullie bijrijdsters? :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:22

Ik weet niet wat de huidige situatie met je bijrijdster is, wat de afspraken zijn met betrekking tot betaling? Gewoon een vast bedrag per maand?
Of hebben jullie het er al eens over gehad wat te doen in zo'n situatie?
Mijn bijrijdster hoeft van mij alleen bij mijn instructrice les te volgen, voor de rest neem ik alle kosten van mijn paard op me, ook al maakt zij 'gebruik' van hem. Zij doet zoveel voor mij en mijn paard wat betreft verzorging en als iets is kan ik Altijd op haar rekenen, dus daarom dat ik ook vanaf begin af aan geen vergoeding heb gevraagd.
DA kosten e.d. betaal ik dus zelf. Mijn bijrijdster koopt daarentegen tussendoor ook wel nieuwe spullen enz of eens een keer de kosten vh voer en ze onderhoudt de spullen netjes enz, maar in grote lijnen betaal ik gewoon alles zelf.

EDIT: je bedoelt dus te zeggen, ze kan nu niet rijden maar betaald wel voor het paard?
Volgens mij heb ik te snel gelezen en je verhaal niet goed genoeg tot me laten doordringen hihi.. Ik heb het anders gelezen :P
Je zou haar geld kunnen teruggeven dan voor de dagen dat ze niet kan rijden, maar zou even met haar overleggen. Komt ze echt puur om te rijden of doet ze ook andere dingen met je paard? In dat geval zou ik het zo laten zoals het is. Als ze inderdaad echt puur voor te rijden komt, zou je haar wel een gedeelte kunnen vergoeden, da's dan wel zo eerlijk.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-01-13 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:27

Ik zou zelf zeggen dat ze niet hoefen te betalen. Ze betalen waarschijnlijk voor het rijden. Je kunt ook een afspraak maken dat ze nog maar de helft betalen, maar het ligt er ook aan hoe vaak degene naar het paard gaat en hoeveel hij/zij normaal gesproken betaalt.

Amaranth7Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:29

Het gaat niet om de DA kosten voor mij, dat is niet meer dan logisch dat ik die op mij neem.
Punt is eerder of je je bijrijdster laat doorbetalen als je paard kreupel is. :) Het gaat maar om een klein bedrag per maand. Ik hoor veel verschillende meningen om mij heen dus ik ben benieuwd wat jullie denken :).

Ikzelf vind eigenlijk ook dat ik die week niet moet rekenen. Vind het niet zo netjes.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:32

Dat ligt denk ik aan de situatie en aan de afspraken die jullie gemaakt hebben.
Mijn bijrijdster betaalt gelukkig gewoon door als mijn paard iets mankeert.
Zij heeft de dagen dat ze mijn paard doet echt haar eigen paard en dat houdt niet ineens op als mijn paard kreupel is.
En zelf heb je waarschijnlijk juist op dat moment hoge dierenartskosten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:33

Komt ze echt alleen om te rijden of doet ze ook andere dingen?
Als ze echt alleen komt om te rijden, is het inderdaad niet zo eerlijk als ze dan gewoon moet betalen.
Ik heb zelf geen ervaring met betalende bijrijdsters dus dan kijk je er misschien ook weer anders tegenaan. enerzijds zeg ik van ja ik zou haar inderdaad die week niet rekenen, aangezien ze betaald om je paard te kunnen rijden. Anderzijds zeg ik van ja, het is afhankelijk van wat zij verder met het paard doet en hoe jullie afspraken verder zijn, zoals hierboven ook aangegeven wordt. En is ook afhankelijk van je bijrijdster, wat zij wil doen? Mijn bijrijdster, ALS ze zou betalen, zou bv. die week volgens mij gewoon door betalen en niet eens willen bij wijze van spreken dat ik haar 't geld terug gaf. Maar da's echt ook heel verschillend per situatie en hoe de personen in kwestie daarmee omgaan.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:34

Ik geef mijn huurster dan de dagen 'terug' als mijn paard weer goed is. Dan mag ze gewoon een andere keer wat meer dagen. Wel vind ik dat de huurder het paard alsnog hoort te verzorgen ook al zou er niet gereden kunnen worden.

Edit: ik heb nog noot een lange periode van kreupelheid of iets meegemaakt met een huurder erbij
Laatst bijgewerkt door Melisding op 28-01-13 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:36

Ik betaalde vroeger als bijrijdster per maand. Was het paard meer dan 4 weken kreupel of uit de running dan stopte de betaling. Alles korter, betaalde ik gewoon door. Ik heb ook wel máánden lang doorbetaald omdat de eigenaresse anders het paard weg moest doen, maar dat was meer omdat ik stapeldol was op dat dier en het er dus voor over had.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:16

ik betaal gewoon door,in goede maar ook in mindere tijden. heb altijd eigen paard gehad dus weet wat het kost,verdere kosten zijn voor de eigenaar.

ASF

Re: Betalende bijrijder, wat als paard kreupel wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:21

Bij korte kreupelheid betaalde ik gewoon door, bij langer dan een maand niet meer. Laatste keer dat ik betaalde voor bijrijdpaard werd ie toevallig kreupel en kreeg ik de vraag om hem wel te blijven verzorgen, koelen,smeren, stappen, mesten. Dat wil ik dan best en doe ik met liefde, maar daar ga ik niet voor betalen. :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:33

Toby schreef:
Dat ligt denk ik aan de situatie en aan de afspraken die jullie gemaakt hebben.
Mijn bijrijdster betaalt gelukkig gewoon door als mijn paard iets mankeert.
Zij heeft de dagen dat ze mijn paard doet echt haar eigen paard en dat houdt niet ineens op als mijn paard kreupel is.
En zelf heb je waarschijnlijk juist op dat moment hoge dierenartskosten.

Zo heb ik het ook altijd gedaan. Je bent geen "manege" toch? Als bijrijder ben je toch ook een stuk goedkoper uit dan dat je bij een manege een paard zou moeten huren. En dan hebben we het niet eens over de "kwaliteit" waarmee ze kunnen rijden.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:32

Ik vind het belangrijk dat een bijrijder (betalend of niet) een band heeft met het paard.
En als diegene niet komt als er niet gereden kan worden, zou ik diegene gelijk de laan uit sturen.
Want juist een kruipel of ziek paard heeft verzorging en aandacht nodig!

En in mijn ogen ben je geen paard waardig als je alleen de lusten wilt en wegloopt voor de lasten. Zo ook financieel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:37

jes_sira schreef:
En in mijn ogen ben je geen paard waardig als je alleen de lusten wilt en wegloopt voor de lasten. Zo ook financieel.

Maar dat financiële plaatje is toch de reden dat veel mensen een paard bijrijden/leasen?
Als ik 200Eper maand betaal om een paard te rijden en dat paard moet bv 6 maanden op rust, dan zal ik best komen troetelen/verzorgen, maar ik ga dan geen 200 betalen.
Dat is het risico voor de eigenaar en het voordeel van bijrijden.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:01

Vanwege de financiën heb ik juist geen eigen paard, die verantwoordelijkheid kan ik niet dragen. In mijn ogen zijn op het moment juist te veel eigenaren afhankelijk van de bijrijder op het gebied van de financiën, terwijl het hele bijrijdersprincipe juist gebaseerd was op 'te weinig tijd'. Maar lijkt het nu wel 'ik wil een paard, maar kan het niet helemaal betalen en dus zoek ik een betalende bijrijder' geworden.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:14

Laat ik voorop stellen dat wij onze bijrijders niets laten betalen behalve de les en dingen die ze zelf willen kopen.

Maar ik lees dat bijrijders geld terug krijgen omdat ze niet kunnen rijden?
Ik vind dat best een vreemd verhaal, het is toch zo dat de eigenaar gewoon de pensionstalling moet door betalen of stopt dat ook als hij kreupel is?
Willen jullie me dat even uitleggen want ik snap het niet zo -O-

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:25

ik zou niet laten doorbetalen, jij bent eigenaar, en ja dat is een risico dat jij als eigenaar loopt.
Ik denk dat je al blij moet zijn dat iemand komt helpen verzorgen , als ze niet mogen rijden.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:25

Ik zie het als een dienst waar ik voor betaal, ik mag het paard komen rijden en verzorgen. Als ik dan niet kan rijden en in sommige gevallen ook niet kan/hoef te komen verzorgen neem ik geen dienst af en betaal ik dus niet.
Een soort zakelijke overeenkomst. Als ik alleen wil verzorgen of de financiën zo voor elkaar heb ik dat ik dat allemaal zelf kan ophoesten, hoef ik niet bij te rijden, dan koop ik wel mijn eigen paard. De meeste kreupelheden zijn met een paar weken wel voorbij, maar bij echt langdurige kreupelheid staat het mij ook vrij om weer een paard te zoeken waar ik wel op kan rijden. Want laten we eerlijk zijn, ik doe het verzorgen graag, haal mijn neus niet op voor een stal uitmesten, maar het lessen en leren is waar ik primair voor kom. En voor daar mensen overheen vallen, ik denk dat de meeste mensen daar ook zelf een paard voor hebben.

Natuurlijk bouw je op een gegeven moment een band op, maar ik heb persoonlijk nog nooit een band gehad met een bijrijdpaard dat langdurig kreupel werd, dus misschien handel ik in zo'n situatie wel anders dan ik nu denk.
Heb heb het wel andersom meegemaakt, dat het paard waar ik een band en klik mee had bij de eigenaar toch niet zo goed beviel. Toen kon ik ook weg toen besloten werd dat het paard verkocht werd. Als bijrijder draag je dus ook het risico dat iemand besluit dat je niet meer hoeft te komen. Dan kun je ook van te voren afspraken maken over wat te doen bij langdurige kreupelheid.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:29

Ik zou je bijrijdster niet door laten betalen. Haar even alleen als verzorgster zien die wel komt om te poetsen, etc... maar niet om te rijden. Iemand die alleen als verzorgster komt laat je ook niet betalen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:41

ik betaalde gewoon door, heb een jaar met een verzorgpaard gerevalideerd. helaas toen alsnog ingeslapen
ligt wel aan hoogte bedrag
of ik een bijrijder zelf zolang zoulaten betalen: denk t niet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:44

tellom schreef:
Laat ik voorop stellen dat wij onze bijrijders niets laten betalen behalve de les en dingen die ze zelf willen kopen.

Maar ik lees dat bijrijders geld terug krijgen omdat ze niet kunnen rijden?
Ik vind dat best een vreemd verhaal, het is toch zo dat de eigenaar gewoon de pensionstalling moet door betalen of stopt dat ook als hij kreupel is?
Willen jullie me dat even uitleggen want ik snap het niet zo -O-

Als ik het anders zeg:
Stel ik heb een (langdurig) kreupel paard in de wei en ik zoek een verzorgster.
Is het dan normaal om daar 150E per maand voor te vragen, voor het alleen komen verzorgen/borstelen ed?

Dan zeggen mensen ook... niemand is gek om te betalen om een kreupel paard van een ander te gaan verzorgen.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:50

Je kan het dan ook anders bekijken, als ik een bijrijder zou moeten betalen alleen voor het rijden zou ik ook willen dat het paard er beter van wordt, waarom zou ik anders moeten betalen?
En andere vraag?
Is een bijrijder (en laat ik absoluut niet alle bijrijders over een kam scheren) wel zo verantwoordelijk naar het paard toe omdat er toch voor betaald wordt?

Maar even voor de duidelijkheid dit is niet mijn topic dus weet ook niet of deze vragen wel beantwoord moeten worden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:53

@Tellom ik heb het er niet over dat je je bijrijder moet betalen, maar of een bijrijder moet betalen voor een paard wat langdurig niet te berijden is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:53

bij ons in de buurt is een bijrijder laten betalen zowieso al niet gebruikelijk. Dus als een paard mank komt te staan al helemaal niet om door te laten betalen...

Sommige bijrijders komen idd alleen om te rijden en op een manege zouden ze ook niet moeten betalen als ze niet kunnen rijden. Of je zo'n type bijrijder wil, is een andere zaak. Ik denk dat veel afhangt van jezelf en de afspraken die vooraf gemaakt zijn.

Zelf heb ik nooit een vaste bijdrage betaald als bijrijdster en ook nooit gevraagd aan mijn bijrijders, alleen de voorwaarden dat ze op regelmatige basis komen en minimaal 2x/maand les namen bij mijn instructeur.
Verder wordt ik ook enorm kwaad als ik hoor dat mensen een bijrijder nemen omdat ze anders zelf het stalgeld niet kunnen betalen... (tijdelijke omstandigheden kan ik nog begrijpen, maar geen jaren).

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:54

tellom schreef:
Je kan het dan ook anders bekijken, als ik een bijrijder zou moeten betalen alleen voor het rijden zou ik ook willen dat het paard er beter van wordt, waarom zou ik anders moeten betalen?
En andere vraag?
Is een bijrijder (en laat ik absoluut niet alle bijrijders over een kam scheren) wel zo verantwoordelijk naar het paard toe omdat er toch voor betaald wordt?

Maar even voor de duidelijkheid dit is niet mijn topic dus weet ook niet of deze vragen wel beantwoord moeten worden?

Tellom, jij draait het nu toch om? Je zegt dat de eigenaar de bijrijder moet betalen voor het rijden? Dat is ook niet ongebruikelijk als je een bijrijder hebt om je paard beter te maken, maar die betaal je toch ook niet als het paard niet kan lopen?
Veel eigenaren stellen dat ze een bijdrage vragen omdat ze dan zeker weten dat de bijrijder serieus is. Dat is wat mij betreft onzin, ken genoeg heel serieuze mensen die gewoonweg niet gezegend zijn met een dikke portemonnee en dus nooit kunnen bewijzen dat ze toegewijd zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:55

Aangezien het om bijrijden gaat en dat nu niet lukt, zou ik het bedrag dat ze normaal betaald per maand delen door de dagen dat het paard kreupel is en dat bedrag terug geven.
Ze betaald immers voor een dienst, die ze nu niet kan afnemen.