ik denk dat mijn paard mij wil domineren, wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boika

ik denk dat mijn paard mij wil domineren, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 22:14

Hallo ik heb sinds kort een nieuwe paard. Hij is 6 jaar en vroeger renpaard geweest. In het begin toen hij bij ons kwam was hij ziek en heel afhankelijk maar nu is hij genezen en begint hij te veranderen. Omdat hij nog de hulpen niet kent ben ik begonnen met grondwerk en in het begin ging het goed maar nu schiet hij constant in galop en probeert mij achter hem te trekken. Ik geef niet op maar het is vervelend en zou graag tips hebben om het proces vlotter te laten verlopen. Ik heb ook het gevoel dat hij de baas over mij wil spelen. Het is wel zo dat voor het ogenblik door het slechte weer en de plaats waar hij staat bijna geen beweging heeft (1 uur per dag). Ik laat hem dus eerst 'uitlopen' en dan pas begin ik met oefeningen. Binnen paar dagen verhuist hij naar een vrije weidegang.

paardje87

Re: ik denk dat mijn paard mij wil domineren, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:15

Probeer eens een Join Up! Daarmee laat je zien wie de baas is op toch een fijne manier.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:16

zoeensep schreef:
Probeer eens een Join Up! Daarmee laat je zien wie de baas is op toch een fijne manier.

.... :n weet wat je doet..

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:18

Inderdaad je moet weten waar je mee bezig bent!

yindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:19

Puur uit nieuwsgierigheid hoe heet je paard misschien ken ik hem? En die volbloeden omschoolen is een hele klus ik weet er alles van! Maar blijf geduldig dat is heel belangrijk, nu 2 jaar later rijd ik m'n merrie ook zonder tuig maar het is en blijft een volbloed ze doet 24/7 waar ze zelf zin in heeft.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:22

zoeensep schreef:

Alsjeblieft niet doen!! http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=125&t=556025

Misschien kun je beginnen met grondwerken? Dat helpt vaak al veel, verder gewoon consequent zijn (nee is nee!).

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:24

Jaa dat snap ik, ik heb er in les gekregen maar grondwerk is ook een hele goede optie!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:31

yindee schreef:
Maar blijf geduldig dat is heel belangrijk, nu 2 jaar later rijd ik m'n merrie ook zonder tuig maar het is en blijft een volbloed ze doet 24/7 waar ze zelf zin in heeft.

Wat een onzin. Ook een volbloed is keurig op te voeden. Mijn 100% Engels volbloed (kwam ook van de renbaa) luisterde echt erg goed naar mij. Dat die van jou doet waar ze zin in heeft ligt dus aan de (verkeerde) opvoeding.

yindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:46

Daar heb je ook helemaal gelijk in! Ze is ook 100% volbloed met een baan verleden. Ik probeer alleen maar te zeggen dat het een klus is maar het waard is, dat ze ook prima te rijden zijn maar wel karakter hebben. Dus we zijn het eens met elkaar maar ik heb m'n berichtje niet erg duidelijk geschreven :)

Boika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 22:49

Zijn er tips van hoe ik het stap per stap aanpak? ( natuurlijk naast een ervaren begeleider)
Bedankt voor de Join Up maar ik durft het niet zelf doen. Heb eerlijk gezegd niet zoveel ervaring :)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:50

Ook beslist niet aan een join-up beginnen hoor..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:58

Een groot deel van je probleem kan komen doordat je paard nu zo weinig buiten komt.
Misschien moet je hem eerst verhuizen, terug zetten in krachtvoer zodat zijn temperament afneemt.
Dan simpele leidoefeningen doen: neem je paard aan het halster mee en ga hem commando's leren. Stap een stukje en laat hem halthouden, Ho=ho. Dan weer stappen op commando en weer halthouden. Eventueel een paar stapjes achteruit zetten en dan weer voorwaarts vragen. Als je dit vaak doet, zal hij beter naar je gaan luisteren. Stap voltes en laat hem onverwacht halthouden zodat hij op jou blijft letten.
Kent hij het longeren al? Daar kun je ook super oefenen met de commando's. Zet een stuk van de bak af en longeer eventueel met bit zodat je iets meer te zeggen hebt.

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:59

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paard, toen ik hem liet weten dat hij niet in mijn persoonlijke ruimte (de cirkel om mij heen) mocht komen ging het stukken beter. Daarna deed ik een join-up, je moet alleen wel weten wat je doet. Daarna ging het eigenlijk stukken beter. Dit moest ik wel een paar weken herhalen, maar nu gaat het veel en veel beter.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 20:17

maaudy schreef:
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paard, toen ik hem liet weten dat hij niet in mijn persoonlijke ruimte (de cirkel om mij heen) mocht komen ging het stukken beter. Daarna deed ik een join-up, je moet alleen wel weten wat je doet. Daarna ging het eigenlijk stukken beter. Dit moest ik wel een paar weken herhalen, maar nu gaat het veel en veel beter.
>;) :n