Welke verzekering voor paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Welke verzekering voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 22:11

Ik ben me aan het oriënteren op alles wat bij mijn toekomstige paard komt kijken. Eigenlijk heb ik het rijtje aardig compleet tot ik bij het kopje "verzekering" aan kom.
Wanneer ik braaf op google ga zoeken naar de diverse soorten verzekeringen zie ik niet meer wat nu het beste is... Wat een soorten en wat een hoop kleine lettertjes

Waar moet je op letten wanneer je een verzekering voor je paard afsluit, en is het echt nodig? (er vanuit gaan dat het om een recreatie paard gaat die eens een proefje zal gaan lopen, max 5000 euro)

Wanneer ik nu denk aan een verzekering dan zou ik een willen die...
* uitkeert bij dood door ongeluk/ziekte
* bijspringt bij hoge DA kosten of opname kliniek

Nu jullie, wat zijn jullie ervaringen met wel of niet verzekeren.

Ik lees en leer bij :D

Mona81

Re: Welke verzekering voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:47

Ik heb maar 1 keer eerder mijn paard verzekerd. Het is zo'n gezeik geweest over het inslapen van het beestje. Ik kon alleen maar aan mn paard denken en zij aan de centen... Ik doe het niet meer sindsdien. Ik heb de premie die je maandelijks kwijt zou zijn gewoon zelf gespaard en apart op een rekening gezet. Dat ga ik bij mn nieuwe paardje opnieuw doen. Je hebt dan al snel een aardig buffertje.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:07

ik heb mijn paard wel verzekerd.mijn honden waren ook altijd verzekerd en ja je betaald soms jaren voor niks (gelukkig dan), maar ineens krijgen ze iets en heb je al je centen weer terug.

ik ben bij efo verzekerd maar heb ze nog nooit hoeven aan te spreken gelukkig, dus heb geen echte ervaringen.

goed op een rijtje zetten wat jij belangrijk vind, in detail
lees de voorwaarden allemaal, dus ook de kleine letters en als je denkt ok daar kan ik meeleven kan je het doen.
iedereen heeft zijn eigen punten

je kan inderdaad ook 60 euro per maand sparen, maar dat is 720 per jaar
koliek operatie is 3000 euro en dat heb je dan pas na 4 jaar bij elkaar

ik heb van 3 verzekeringen alles uitgeprint en naast elkaar gelegt

maar: als je wilt verzekeren denk dat ook aan dat je paard recent gekeurd is (klinisch en soms ook rontgen ligt aan of je uitgebreide wil en waarden paard) anders moet je dit alsnog doen kost ook geld mag maar 3 maanden oud zijn dacht ik

succes

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:12

Hier ook EFO ! Goede verzekering. Nooit problemen mee gehad ook niet i.g.v. schade! Maar vindt je het echt noodzakelijk om te verzekeren? Denk er goed over na! Ook ziektekosten zou ik niet aanraden. Voor een jaar ZK-premie kun je heel wat de dierenarts laten komen! Ik heb mijn paard alleen tegen dood en noodslachting verzekerd!
Succes!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:25

We hebben goede ervaringen met Hippo zorg, geen gezeik als het paard moet worden ingeslapen. Ze doen niet moeilijk.

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:29

Hebook goede ervaring met Hippo Zorg
3 paarden verzekerd daar en alles rekeningen etc zijn altijd netjes en snel af gehandeld

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:06

tips tbv verzekeringen

belangrijkste tip, als je wil gaan verzekeren doe het dan goed,
- bij alleen doodverzekering moet je paard dood neervallen, anders geen uitkering, dit gebeurd zelden of nooit en je kan dan beter niet verzekeren.
- bij ongevallen moet er trauma van buiten zijn, dus gebroken benen, wonden ect, een kapotte pees of artrose wordt niet vergoed.
- als je zeker van uitkering wil zijn zal je dus uitgebreid verzekerd moeten zijn, ander wordt het echt zeuren en 9 van de 10 keer geen uitkering

Echter de premies zijn dan ook een stuk hoger.

Je kan je paard ook voor kliniekbezoek verzekeren, de zg halve ziektekosten verzekering, let wel, je bent wel vaak gebonden aan bepaalde klinieken! (wel de grote, bekende in het land, maar toch, vaak niet om de hoek).
De ziektekosten verzekering dekt alleen dat wat in de basis ook gedekt is, dus als je een kapotte pees hebt en je bent alleen voor ongevallen verzekerd keert deze niet uit.

Uitzondering is koliek, bij een aantal verzekeringen zit deze in het basis pakket.

Toelatingseisen zijn ook verschillend per verzekering, maar vanaf de €4500 verzekerde waarde is vaak een röntgonologische keuring verplicht en is de premie veel hoger. Ook belangrijk om te weten, je mag zelf de verzekerde waarde kiezen, dit mag lager of hoger dan aanschaf waarde zijn (is het veel hoger kan je uiteraard wel vragen verwachten).

Als laatste, ga de verzekeringen vergelijken qua premies en uitkeringen, hier zitten grote verschillen in (>100 op jaarbasis).
Bij verschillende aankoopbedragen zitten verschillende premies, dus bij het ene bedrag kan verzekering A gunstig zijn en bij het andere verzekering B
En als het lukt, betaal de verzekering 1x per jaar, scheelt ook geld, maandelijkse betalingen kosten altijd extra.

Ik heb mijn eerste paard uitgebreid verzekerd gehad, leeggelopen op DA rekeningen (die waren na 2 jaar net zo hoog als aankoop paard). Uiteindelijk afgekeurd maar zonder problemen uitkering gehad (EFO)
Tweede paard halve DA verzekering en dat hebben ze geweten, het dier heeft de laatste paar jaar 3x zware peesblessure gehad en alle kliniekbezoeken incl uitkering na afkeuring zijn keurig vergoed (Hippozorg)
Nu zit ik bij Equine Risk, was qua voorwaarden net even gunstiger, is een dochter of zusje van Hippo.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 19:13

Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden (ook via pb)
ik moet inderdaad goed kijken over hoe het allemaal zit en met al deze gegevens kom ik een heel eind :-)

Den_Quen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:15

Ik ben ook verzekerd bij Hippozorg. Gelukkig nog nooit gebruik van hoeven te maken haha. Nu heb ik ook niet echt een sportpaard. Achteraf denk ik wel is van misschien had ik beter het geld dat ik maandelijks aan hippo betaal, op een spaarrekening kunnen zetten. Ik hoor ook dat heel veel mensen dat doen!

ik heb mijn paard wel uitgebreid laten verzekeren met alles er op en eraan. Er zijn genoeg paardenverzekering dus ik zou even informatie vragen en volgens mij kunnen hun ook uitrekenen wat het per maand kost!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:18

Den_Quen schreef:
Achteraf denk ik wel is van misschien had ik beter het geld dat ik maandelijks aan hippo betaal, op een spaarrekening kunnen zetten. Ik hoor ook dat heel veel mensen dat doen!

Maar nu heeft het [paard na een half jaar wat dat hij wegmoet, je hebt dan nog lang niet genoeg gespaard voor de aanschaf. Verkeerde zuinigheid lijkt me

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 09:23

Den_Quen schreef:
Ik ben ook verzekerd bij Hippozorg. Gelukkig nog nooit gebruik van hoeven te maken haha. Nu heb ik ook niet echt een sportpaard. Achteraf denk ik wel is van misschien had ik beter het geld dat ik maandelijks aan hippo betaal, op een spaarrekening kunnen zetten. Ik hoor ook dat heel veel mensen dat doen!

ik heb mijn paard wel uitgebreid laten verzekeren met alles er op en eraan. Er zijn genoeg paardenverzekering dus ik zou even informatie vragen en volgens mij kunnen hun ook uitrekenen wat het per maand kost!

Mag ik vragen wat jij per maand aan premie betaalt?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 09:27

Esther_r20 schreef:
Ik ben me aan het oriënteren op alles wat bij mijn toekomstige paard komt kijken. Eigenlijk heb ik het rijtje aardig compleet tot ik bij het kopje "verzekering" aan kom.
Wanneer ik braaf op google ga zoeken naar de diverse soorten verzekeringen zie ik niet meer wat nu het beste is... Wat een soorten en wat een hoop kleine lettertjes

Waar moet je op letten wanneer je een verzekering voor je paard afsluit, en is het echt nodig? (er vanuit gaan dat het om een recreatie paard gaat die eens een proefje zal gaan lopen, max 5000 euro)

Wanneer ik nu denk aan een verzekering dan zou ik een willen die...
* uitkeert bij dood door ongeluk/ziekte
* bijspringt bij hoge DA kosten of opname kliniek

Nu jullie, wat zijn jullie ervaringen met wel of niet verzekeren.

Ik lees en leer bij :D

Ik ben hiervoor verzekerd bij efo.. fijne verzkeringsmaatschappij.. duidelijk en helder en bij vragen kun je altijd bellen.. keren netjes op tijd uit..

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:23

Als ik terug mocht gaan in de tijd zou ik hebben gekozen voor hippo zorg! Helaas koos ik jaren terug voor efo. Ongevallen, dood en blijvende ziekte. Ondertussen aantal keer naar emmeloord geweest en paardje is blijvend ziek. Nooit 1 stuiver ontvangen van efo.

Ik zou zeker voor een uitgebreide ziektekosten gaan als ik jou was. Spijt dat ik dat ook nooit heb gedaan!! Mijn merrie heeft jaren niks gemankeerd (na een kreupelheidje na) echter in 2010 begonnen de klachten (10 jaar en een fjord) nu in 2013 heb ik een zorgenkindje. Zelf sparen zou ik niet doen, de kosten zijn vele mager hoger!! Neem een uitgebreide verzekering. Ik ben in 2,5 jaar nu al meer dan 8000 euro kwijt en dan reken ik speciaal voer en ijzers niet eens mee. Nu komt ook nog eens paar keer per jaar Henk goossen haar darm behandelen Hihi en ik verzeker je hij is niet goedkoop.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 11:37

Dat klinkt inderdaad als een flinke kostenpost!
Gelukkig hebben we bokt en kan ik me op deze manier goed voorbereiden
Allemaal super bedankt voor alle informatie en ervaringen! :-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:24

Ik had mijn paard ook verzekerd bij Efo, en ik ben er zeer tevreden over. Máár moet wel zeggen dat ik haar de eerste jaren vol verzekerd had incl ziektenkosten enzo, en dat je dan aan jaarpremie van 600 euro moet denken. Later heb ik haar gedeeltelijk uit de verzekering gehaald omdat de kosten die er kwamen (buiten de koliekoperatie dan, maar toen was ze nog niet verzekerd) goed zelf te betalen waren. Of ik een recreatiepaard zou verzekeren zou voor mij aan het volgende liggen:

Hoe oud is het paard
Wat wil je, bv ook koliekoperaties? Is bij mijn paard gedaan en zelf zou ik er nóóit meer voor kiezen.
Heb je dure of juist schappelijke dierenartsen in de regio zitten?

En vooral: wat is je spaarpotje!

Want de Efo keert 80% van de kosten uit, waarbij uiteraard ook van alles is uitgesloten. Dus als je je paard verzekerd voor 5000, krijg je nooit 5000 terug, maar 80% daarvan, en na een bepaalde leeftijd gaat dat bedrag per jaar omlaag, en je premie omhoog.

Dus zet idd goed alles voor jezelf op een rijtje, kijk wat je kan sparen per jaar en wat je aan premie kwijt bent en ervoor terug krijgt.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:50

VSW-->TAO

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:20

Ik heb mijn paard één of twee jaar verzekerd gehad. Daarna hebben we de verzekering opgezegd en nu wordt er iedere maand gewoon gespaard. Mijn paard was vrij basisch verzekerd, dus eigenlijk betaalden we geld dat we waarschijnlijk nooit meer terug zouden zien want hoe lager de premie hoe minder ongevallen/ziektes waar je iets van vergoed krijgt.
Nu is ze dus niet verzekerd en ik heb gelukkig niet vaak de dierenarts bij mijn paard. Heb twee keer een rekening gehad en dat waren steeds kleine dingetjes. De afgelopen twee jaar heeft mijn paard me misschien 100 euro aan dierenartskosten opgeleverd (voorrijkosten meegerekend), in de twee jaar met verzekering koste ze 600/700 euro en daar heb ik geen cent van terug gezien.

Houdt daar dus rekening mee; wil je je paard óveral voor verzekeren dan zal je je echt kapot betalen aan premies. Het is natuurlijk allebei een risico. Bij een verzekering is het maar de vraag of je ooit je geld terug ziet (of je paard dus ooit een ongeval krijgt waar je voor verzekerd bent) en als dat wel het geval is; hoeveel je vergoed krijgt. Verzeker je niet dan weet je dat je alles zelf zult moeten betalen aan dierenartskosten, zowel de dingen die je ook met je verzekering had moeten betalen als de dingen die wel binnen je verzekering waren gevallen.

Bedenk bovendien goed de 'voorwaarden/consequenties' van een verzekering; soms zal het moeilijk zijn om kosten te declareren en je kan inderdaad gebonden zijn aan bepaalde klinieken wil je een vergoeding krijgen.
Uiteindelijk is het je eigen keuze, doe waar jij je het beste bij voelt.

Bedenk dat het hoe dan ook handig (noodzakelijk!) is om ten allen tijde flink geld achter de hand te hebben. Het is natuurlijk jammer als je paard iets overkomt en jij geen geld blijkt te hebben voor nodige operatie/medicijnen die je verzekering niet dekt;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:41

Ziektekostenverzekeraars zijn geen filantropische instellingen. Zij willen geld verdienen, niet de financiele buffer zijn voor iemand die eigenlijk z'n paard niet kan betalen (gecharcheerd).

Verzekeren doe je datgene waarvan je de gevolgen (kosten) niet kunt overzien en/of dragen.

80% van de ziektekosten zijn terug te voeren op (wan)beheer rondom het paard. Die kosten heb je dus voor een belangrijk deel in de hand. Vergaar de kennis die noodzakelijk is om die kosten te voorkomen.

Tot slot: als je kiest voor een verzekering; LEES DE KLEINE LETTERTJES!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:30

Ik ben bij equine risk,al jaren,maar ben nu aan het twijfelen.
met name over ziektekosten,want ik snap niet helemaal wat ze wel/niet vergoeden.

de verzekering blijkt gewijzigd te zijn in 2012 en ik had hem in 2011 al en moet eens maandag bellen wat ik nu precies heb want ik heb dus geeneens een wijziging van polis gehad.

vraag me vooral af of ze onderzoeken voor de luchtwegen vergoeden of niet,omdat dit niets met bv een ongeval te maken heeft maar met ziekte.
(heb dus wel ziektekosten verzekering).

ik betaal niet veel premie maar paard staat ook voor niet zoveel in de verzekering,dus ik twijfel om het gewoon op te zeggen.
was destijds dat ik vooral bang was om mijn paard plotseling door ongeluk te verliezen,of een extreem dure operatie(koliek, iets aan de benen...)

entless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:27

Ik heb mijn paard verzekerd bij Equine risk.
Mijn ervaring is goede service, uitgebreide antwoorden op mijn vragen en duidelijkheid van hun kant.
Het staat me bij dat er vergelijkingssites zijn, anders kan je altijd nog een vrijblijvende offerte aanvragen bij meerdere bedrijven als je je paard wilt verzekeren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:32

Ik heb mijn paard bewust niet verzekerd, omdat ik op bokt las dat wanneer puntje bij paaltje komt, de verzekering bijna nooit uitbetaalt of veel te weinig. Daarbij heb ik 'slechts' een recreatiepaardje. Ik heb in plaats van een verzekering, spaargeld achter de hand. :)