Spastische tongbeweging??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sultan1998

Spastische tongbeweging??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 21:15

Mijn 14-jarige D-pony Sultan (arabier x welsh) heeft af en toe een aparte tongbeweging. :P Als hij een snoepje wil likt hij over je hand en steekt zijn tong naar buiten. Heb op internet gezocht en gegoogeld, maar kan niks vinden. Hij kan ook nog beetboxen!
Weet iemand waarom?

rietje0

Re: Spastische tongbeweging??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:25

Mijn verzorgpaard doet dat ook nadat ze een snoepje of biks heeft gegeten, met ruwvoer doet ze het niet. Ik weet niet precies hoe het kan, maar ze is al 20 jaar oud en doet het volgens de eigenaar al haar hele leven. Alleen als jou pony kan 'beatboxen', is het misschien een luchtzuiger?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:27

Ik heb in Japan met een Fries gewerkt die zijn tong dubbel deed in zijn mond, dan het uiteinde naar buiten klapte, en dan een soort van beatboxgeluid ermee maakte. Was gewoon een leuk spelletje voor hem, had niets met stalgebreken te maken.
Ik denk dat jouw pony ook zo'n lolbroek is... ;)

sultan1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 21:27

Sultan is toch zo'n lolbroek, denk ik! Bij het beatboxen klapt hij gewoon zijn lippen op elkaar, ken nog een pony die dat doet! Zijn tong steekt hij idd meestal uit als hij iets heeft gegeten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:30

mijn paard doet dit soort dingen ook, ik noem het stereotiep gedrag dat voorkomt uit frustratie.
Hij doet het als hij vindt dat het etenstijd is en ik vind dat hij nog even moet wachten, of als hij zich erg staat te vervelen.
Iedereen lacht zich er rot om, maar ik kan er niet om lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:50

Bij jouw paard is dat patroon er misschien in te ontdekken en dan moet je denk ik de omstandigheden wat veranderen want dat is natuurlijk niet gezond. Het paard wat ik kende deed dat echt als een spelletje, zelfs bij het opzadelen, en vond het duidelijk leuk als mensen er dan om lachten. Of zijn tong uitsteken zodat je eraan ging trekken, het was gewoon een enorme speelvogel. Maar er was geen patroon qua voeren of verveling in te ontdekken (vervelen deden ze zich toch al niet, we waren daar de hele dag met de paarden bezig).

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:22

Mijn paard doet ook zoiets. Steekt zijn tong naar buiten en strijkt daarmee over je hand. Hij deed het eerst uit zichzelf, maar nu heb ik het op commando aangeleerd. Mijn paard doet het op allerlei momenten op stal, in de wei, tijdens het poetsen, voor en na het rijden als hij de kans krijgt. Mijn paard vind het gewoon leuk om te doen, hij doet het trouwens wel alleen bij mensen die hij aardig vind en goed kent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:18

De tong uit de mond steken en erop sabbelen kan ook gewoon heel simpel zijn om langer van de smaak te genieten :)
Je hebt ook paarden die aan bv het hek gaan likken na die tijd om nog langer de smaak te behouden.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:23

die van mij steekt altijd z'n tong uit tijdens het drinken, ik weet ook niet waarom :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:08

finnens schreef:
die van mij steekt altijd z'n tong uit tijdens het drinken, ik weet ook niet waarom :D

dan spoelt ie z'n mond schoon