Ik weet niet in hoeverre het echt helpt je balans te verbeteren, maar ik geloof dat dit wel een van de doelen is!
Verder deed ik vroeger op de manege altijd allemaal simpele oefeningen op het paard. Zoals met je armen zwaaien, een stukje rijden met je ogen dicht, en het liedje van hoofd-schouders-knie-en-teen deden we ook altijd haha. En dan deden we het puntje van de staart van het paard aanraken ipv het puntje van je neus
Wil je tips om op je paard te oefenen of juist op de grond? Op de grond kun je oefeningen doen op 1 been, been naar achter, been naar voren, dat soort dingen. Of je koopt een balanskussen/wiebelkussen/togu (of nog beter zo'n halve bol), die leg je dan op de grond en dan doe je daar de oefeningen op 1 been op. Fysio's gebruiken die dingen ook voor balansoefeningen, mijn fysio noemde het 'de tol'. Zag laatst bij de Lidl of Aldi dat ze in zo'n speciale aanbieding die dingen ook verkochten. Zelf doe ik ook balansoefeningen op de wii.
Roomsx
Geplaatst: 29-01-13 12:44
je kan ook zo'n grote bal kopen, daar oefen je ook heel erg je balans mee.
Marjolijnvdh
Geplaatst: 31-01-13 20:33
Hallo Anne,
Fijn dat je je balans wilt verbeteren. Een goede oefening is deze: leg een cementbak(Boerenbond, Welkoop) omgekeerd neer. Leg hierop een balansbal/yogabal en ga erop zitten. Probeer nu je evenwicht te bewaren. Dit zal niet meevallen in het begin, maar wanneer het wel lukt dan zal je merken dat je balans op de paarden ook verbeterd.
Ik heb ooit eens voor de kinderen zo'n halve bal gekocht. Naast dat het een leuk speeltje was/is verbeter je ook je balans er mee
De hoela hoep is meer om het bekken losser te maken en de buikspieren te verstevigen. Zo kun je makkelijker meegeven bij het doorzitten.
Fanniehh
Geplaatst: 10-03-13 01:30
hoi, een bal is een goede tip, maar pomp hem niet volledig op. vooral in het begin wat zachter laten. Je kunt ook een balansbord kopen (niet duur) dit neemt niet veel plaats in, is simpel en heel effectief. Het wordt door veel dansers, sporters en bij fysio gebruikt. Ik heb er zelf een gekocht bij sportsbay. Had hem zelf niet echt nodig voor balans te houden (ben dansdocent) maar om aan een kant sterker te worden (blessure). Werkt wel heel goed voor balans, je kunt het doen terwijl je belt, tvkijkt, aardappel schilt enz