James2000 schreef:Belasting van de rug
Een paard is in eerste instantie geen lastdier. Dit komt vooral doordat de rug horizontaal is gebouwd. Hij kan slechts 12 – 20% van zijn eigen gewicht dragen. Dit betekent dat alleen een echt groot paard (700 kg) met een erg stevig gebouwde rug een ruiter van maximaal 84 tot 140 kg kan dragen. Een kleiner paard dat 450 kg weegt en een erg stevig gebouwde rug heeft, kan dus maximaal worden belast met een ruiter van 54 tot 90 kg!
Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters – die we gewoon ‘te dik’ noemen – ervoor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!
En dat is ook de reden waarom amazones tijdens het rijden een stevig sportBH moeten dragen!
Een andere voorwaarde bij het maximale gewicht is dat de ruiter goed kan rijden. Een beginner die de bewegingen van het paard niet kan volgen en dus te laat, te vroeg, te hard of verkeerd in het zadel landt belast het paard extra. Het komt er dus kortweg op neer dat er maar erg weinig mensen zijn die met een maximaal lichaamsgewicht verantwoord op een paardenrug kunnen en mogen gaan zitten.
FijneRijkunst.nl
Mensen in het topic met die weegweek, sommige staan er niet bij stil dat je de benen (en rug) compleet verpest door die klappen.
Paarden met lichtgewichtjes gaan langer mee dan paarden met 'dikke' ruiters, die hun eigen gewicht vergroten (en vaak hebben de paarden zélf al een klein laagje 'overgewicht' als de ruiter er nieteens op zit).
Merk t alleen al aan mijn eigen knieeen, enkels, heupen etc als ik even met een zware tas heb moeten lopen. Ja ik ben dan wel een mens, maar gewrichten zijn gewrichten.