Waneer ben je nu eigenlijk te zwaar voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Waneer ben je nu eigenlijk te zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 12:50

Ik heb geen idee of het hier goedstaan, verplaats het aub zo niet :)

Ik vroeg mij af, wanneer ben je nu eigenlijk te zwaar voor je paard.
Ik heb een bijna 4 jarige merrie van 1.56 m en ik ben 1.72 m en ongeveer 65 kilo
Nu zal ik niet te zwaar zijn, maar wanneer ben ik dat wel??
Hoe zwaar zijn de zwaarste ruiters?

Ik weet nog wel toen ik jonger was hadden we in de manege altijd een meisje en die was wel aardig zwaar, en die reed ALTIJD op de fjord.
Terwijl het normaal was dat je vaak van pony wisselde daar.

Dus dan was zij waarschijnlijk te zwaar voor de pony's?
Hoe zwaar zijn jullie?

Suusie22

Re: Waneer ben je nu eigenlijk te zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:54

ik ga altijd uit van max. 10% van het totale lichaamsgewicht.
als je paard/pony 650 kg weegt, ga ik er altijd vanuit dat je zelf dan max. 65 kg = 10% mag wegen

op maneges hoor je vaak dat ruiters max. 100 kg mogen wegen, maar hier ben ik geen fan van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 14:58

heeft met veel factoren te maken.
Gewicht idd,
dichtheid van de botten van het paard(ras), eventuele afwijkingen (weke rug)
conditie paard (jong of oud, getraind of niet)
en niveau van de ruiter

Hoe minder gewicht, hoe beter en dat in combinatie met veel niveau van de ruiter :Y)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:04

het is natuurlijk ook van belang hoe je zit en hoe je rijdt.
Iemand van 55 kg kan zijn paard door een verkeerde manier van rijden veel meer in de weg zitten als iemand van 90kg die keurig mee gaat met de beweging.
Als je gewoon, in het algemeen, te zwaar bent, ben je ook te zwaar voor je paard.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:09

Suusie22 schreef:
als je paard/pony 650 kg weegt, ga ik er altijd vanuit dat je zelf dan max. 65 kg = 10% mag wegen

op maneges hoor je vaak dat ruiters max. 100 kg mogen wegen, maar hier ben ik geen fan van.

Ik ga uit van 15%.
Anders zou iemand van 70/80 kg alleen nog op de allerzwaarste trekpaarden kunnen rijden :P.
Ik heb een KWPN-er van 1.70 en heb hem op de kliniek laten wegen: hij was 590 kilo en dan heeft ie ook nog een buikje.
Mij maak je niet wijs dat ik er dan eigenlijk al te zwaar voor ben (ben 60 kg). Ik laat er ook gerust mijn vader op rijden (die is 75 kg, maar niet dik hoor).

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:35

Knakker schreef:
Iemand van 55 kg kan zijn paard door een verkeerde manier van rijden veel meer in de weg zitten als iemand van 90kg die keurig mee gaat met de beweging.

Hier wil ik me volledig bij aansluiten!

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:47

Ik ben zelf 1,65m en weeg bijna 60 kg. ik rijd soms op een welsh pony van 1,27 m en zij ondervindt geen hinder van mijn gewicht, en ik zit ook niet in de weg met mijn benen of met mijn evenwicht. Ze is van nature wel al stevig gebouwd, maar ik ga er nu ook geer ritten van 4 uur mee maken. Dus zolang je pony aangeeft dat hij geen hinder ondervind van je gewicht, benen of evenwicht, vind ik dat het nog gaat.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 18:23

Hm oke ja hier zit wat in wat jullie allemaal zeggen :)
Idd het ligt er maar aan hoe je rijdt.
Als je er als een aardappelzak op zit te bonken dan zit je het paard wel heel erg in de weg.
Maar ja 10% of 15%..
Als je van de 10% uitgaat zou ik ongeveer 50 tot 55 kg moeten wegen..
Als je van de 15% uitgaat kan er iemand op van 75 kg,
Dus dat verschilt nogal haha :P

Mijn paardje is wel een jonge merrie die nog lang niet volgroeit is dus dan zakt het ookalweer een beetje denk ik...

:=

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:06

Knakker schreef:
Als je gewoon, in het algemeen, te zwaar bent, ben je ook te zwaar voor je paard.

Maar hoeveel mensen denken dat ze goed mee gaan?

Ik met m'n Z niveau-tje ben me erg bewust dat ik mijn paarden regelmatig nog in de weg zit...
Zelfs op het hoogste niveau zie je nog fouten waardoor het paard minder presteerd.
(kan presteren) Al is dat natuurlijk een heel stuk beter dan de gemiddelde ruiter...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:10

superwoman schreef:
Knakker schreef:

Maar hoeveel mensen denken dat ze goed mee gaan?

Ik met m'n Z niveau-tje ben me erg bewust dat ik mijn paarden regelmatig nog in de weg zit...
Zelfs op het hoogste niveau zie je nog fouten waardoor het paard minder presteerd.
(kan presteren) Al is dat natuurlijk een heel stuk beter dan de gemiddelde ruiter...

Precies, het gaat er niet om dat je helemaal niet in de weg zit, maar iig heel weinig ;).
Er is op bokt ook een aardig dik persoon, die ZZ rijdt. Ze zal vast boven de 10/15% limiet uitkomen, maar ik denk echt niet dat dat schadelijk is voor het paard hoor! Ze rijdt heel erg netjes en zit haar paard totaal niet/ bijna niet in de weg (op het oog zie je iig niet dat ze in de weg zit, ze heeft echt een super goede zit). Ik denk dat dat paard meer last zou hebben van mij met m'n B-niveau :P.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:09

Denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik denk dat de meeste ruiters zichzelf overschatten.
Een paard is niet gemaakt om op te rijden.
Ieder is vrij om z'n eigen keuze te maken, maar doe het wel bewust.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:23

superwoman schreef:
Denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik denk dat de meeste ruiters zichzelf overschatten.
Een paard is niet gemaakt om op te rijden.
Ieder is vrij om z'n eigen keuze te maken, maar doe het wel bewust.

Ik ben het helemaal met je eens :).

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:24

Suusie22 schreef:

Nou dan zijn er maar heel weinig paarden waarop ik mag rijden....
Denk dat alleen een super grote shire dan voor mij geschikt is. :+

(de rede dat ik ben gaan mennen trouwens, omdat ik redelijk zwaar ben)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:17

jorika1986 schreef:

wat wil je daarmee zeggen dan?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:09

Ik denk dat je beter een zwaarder persoon kunt hebben die goed rijdt, dan een licht persoon dat ront loopt te hosseklossen op die rug.
Ik heb 6 jaar op een fjord gereden die rond de 1.40 zat en in die periode zat ik heel slecht in mijn vel, en dat zag je ook terug in mijn gewicht. Woog toen rond de 100kg. En zelfs een tijd er nog een stuk boven.
Maar dat beestje heeft nooit maar dan ook echt nooit laten merken dat hij last van mij had. Had ik gemerkt dat ze dat wel had was ik ook acuut gestopt.
Nu ben ik in 6 jaar tijd 25 kg afgevallen naar de 90. En heb ook een halfinger van rond de 1.50 gereden die ook geen last van me had.
Ik ga weer rustig aan beginnen met afvallen omdat ik nu mijn eigen paardje heb gekocht. Een tinker van 1.54, en heb een nu een doel om af te vallen.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:17

Belasting van de rug
Een paard is in eerste instantie geen lastdier. Dit komt vooral doordat de rug horizontaal is gebouwd. Hij kan slechts 12 – 20% van zijn eigen gewicht dragen. Dit betekent dat alleen een echt groot paard (700 kg) met een erg stevig gebouwde rug een ruiter van maximaal 84 tot 140 kg kan dragen. Een kleiner paard dat 450 kg weegt en een erg stevig gebouwde rug heeft, kan dus maximaal worden belast met een ruiter van 54 tot 90 kg!

Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters – die we gewoon ‘te dik’ noemen – ervoor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!
En dat is ook de reden waarom amazones tijdens het rijden een stevig sportBH moeten dragen!

Een andere voorwaarde bij het maximale gewicht is dat de ruiter goed kan rijden. Een beginner die de bewegingen van het paard niet kan volgen en dus te laat, te vroeg, te hard of verkeerd in het zadel landt belast het paard extra. Het komt er dus kortweg op neer dat er maar erg weinig mensen zijn die met een maximaal lichaamsgewicht verantwoord op een paardenrug kunnen en mogen gaan zitten.

FijneRijkunst.nl

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:11

tinker_sally schreef:
Ik denk dat je beter een zwaarder persoon kunt hebben die goed rijdt, dan een licht persoon dat ront loopt te hosseklossen op die rug.
Ik heb 6 jaar op een fjord gereden die rond de 1.40 zat en in die periode zat ik heel slecht in mijn vel, en dat zag je ook terug in mijn gewicht. Woog toen rond de 100kg. En zelfs een tijd er nog een stuk boven.
Maar dat beestje heeft nooit maar dan ook echt nooit laten merken dat hij last van mij had. Had ik gemerkt dat ze dat wel had was ik ook acuut gestopt.
Nu ben ik in 6 jaar tijd 25 kg afgevallen naar de 90. En heb ook een halfinger van rond de 1.50 gereden die ook geen last van me had.
Ik ga weer rustig aan beginnen met afvallen omdat ik nu mijn eigen paardje heb gekocht. Een tinker van 1.54, en heb een nu een doel om af te vallen.

Ik ben ook wat zwaarder geweest (10 a 15 kilo) op dat moment voelde ik ook geen verandering. Echter toen ik het gewicht weer kwijt was, merkte ik wel een verandering bij mijn (grote) pony.

En zoals ik eerder schreef, vind ik dat een ruiter al snel zichzelf overschat als het gast om niveau en het dus wel of niet in de weg zitten. Beste is natuurlijk hoog niveau ruiter die weinig weegt.

SuperDolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:52

Bij mij op stal zei iemand laatst dat je het gewicht van je paard/pony over de 4 benen moet verdelen en dat gewicht zou hij moeten kunnen dragen (maar een rondje stappen is natuurlijk wat anders dan intensief trainen.. :P ) Heb zelf mn twijfels bij deze "berekening"..
Ik reed eerst een pony van 1.51 (Haflingerkruising) ik ben 1.87 lang en weeg 72 kg en ze kon mij prima houden!
Nu rijd ik een KWPN-er van 1.78 hoog dus dat lijkt me sowieso geen probleem ;-)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:56

jorika1986 schreef:
Suusie22 schreef:

(de rede dat ik ben gaan mennen trouwens, omdat ik redelijk zwaar ben)

Shire wil ik ook niemand boven de 80 kilo op hebben zodra die in mijn handen is, mocht dat ooit officieel gebeuren, benen moeten al genoeg gewicht opvangen.
Draver van me wil ik maar een max van 60 kilo op hebben (inclusief zadel) en een fijne zit.

Vind 10% een fijn iets, 15% kan ook wel, maar meer ook niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:02

James2000 schreef:
Belasting van de rug
Een paard is in eerste instantie geen lastdier. Dit komt vooral doordat de rug horizontaal is gebouwd. Hij kan slechts 12 – 20% van zijn eigen gewicht dragen. Dit betekent dat alleen een echt groot paard (700 kg) met een erg stevig gebouwde rug een ruiter van maximaal 84 tot 140 kg kan dragen. Een kleiner paard dat 450 kg weegt en een erg stevig gebouwde rug heeft, kan dus maximaal worden belast met een ruiter van 54 tot 90 kg!

Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters – die we gewoon ‘te dik’ noemen – ervoor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!
En dat is ook de reden waarom amazones tijdens het rijden een stevig sportBH moeten dragen!

Een andere voorwaarde bij het maximale gewicht is dat de ruiter goed kan rijden. Een beginner die de bewegingen van het paard niet kan volgen en dus te laat, te vroeg, te hard of verkeerd in het zadel landt belast het paard extra. Het komt er dus kortweg op neer dat er maar erg weinig mensen zijn die met een maximaal lichaamsgewicht verantwoord op een paardenrug kunnen en mogen gaan zitten.

FijneRijkunst.nl

_/-\o_

Mensen in het topic met die weegweek, sommige staan er niet bij stil dat je de benen (en rug) compleet verpest door die klappen.
Paarden met lichtgewichtjes gaan langer mee dan paarden met 'dikke' ruiters, die hun eigen gewicht vergroten (en vaak hebben de paarden zélf al een klein laagje 'overgewicht' als de ruiter er nieteens op zit).
Merk t alleen al aan mijn eigen knieeen, enkels, heupen etc als ik even met een zware tas heb moeten lopen. Ja ik ben dan wel een mens, maar gewrichten zijn gewrichten.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:10

Ik heb zelf een max gesteld van 75 kilo. Zit ik erboven, mag ik niet meer rijden. Goeie stok achter de deur om op gewicht te blijven en paard kan het volgens mij prima aan. Is een kleine 1.60 m Groninger. Ik ben 1.75 en niet echt dik te noemen. Als ik zo om me heen kijk en ik zou die norm van 10% aanhouden, mag er denk bijna niemand meer opstappen :)

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:33

In de hoefslag stond laatst een interessant artikel over stevige ruiters. Zij stelden de limiet op 16% van het totaalgewicht van het paard.

Dat betekend dat mijn paard van 1.63 die 500 kilo weegt 80 kilo mag dragen! Dit is op zich best een ruime marge. Ik denk dat het er ook niet mooi uit ziet als iemand van 90 kilo op mijn paard gaat zitten.

Maar het gaat dus om het gewicht van het paard. Een stevigere ruiter staat denk ik mooier op bv stevige fries dan op een slanke kwpn'er.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:59

Maar dat gewicht van het paard vind ik eigg ook geen goed iets.
Neem ik een dikke, vette warmbloed van 600 kilo, mag ik er met 99 kilo nog op, paard heeft dan al van zichzelf een 100 kilo 'te veel' heeft, en er nog eens 100 kilo op zijn rug kruipt.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:50

Ik vind die 12 tot 20%-norm een goede norm, dat moet een paard gewoon prima kunnen houden.

Wiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:58

Als ik dit zo lees is het wel grappig, dan zou ik mijn paard niet mogen rijden. Ik zelf ben 1.86 en ben niet de slankste maar dik ook zeker niet. mijn paard is 1.74, en weegt verwacht ik rond de 550 kilo o.i.d., Het heeft idd te maken met de zit van de ruiter, maar een paard kan wel wat hebben. loopt er iemand van 120 kg op zn rug te bonken word hij ook niet blij, maar 90 kg zou moeten kunnen. Als je daar verder over nadenkt dan zouden er veel grote mannen niet eens mogen rijden..