Hoe een binnenvetter leren te ontspannen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Hoe een binnenvetter leren te ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 18:00

Ik hoop dat het hier goed staat.

Mijn paard schijnt een binnenvetter te zijn, in die zin dat hij alle spanning en stress in zijn lichaam opslaat.
Helaas barst de bom nooit en daardoor gaat hij steeds vaster in zijn lijf zitten.
Nu ook weer de ostepaat erbij gehad, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat die elke maand komt.
Dus wat kan ik doen/geven om hem die spanning kwijt te laten raken?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:31

Hoi Pally.

Kun je nog iets meer vertellen waar je tegenaan loopt?
Wat voor gedrag vertoont hij waaruit je concludeert dat het een psychisch probleem is?
Wil hij voorwaarts neerwaarts met zijn hoofd-halshouding, en lukt halsstrekken?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:00

Ik heb er al verschillende mensen bij gehad, waaronder een masseur en dus de osteopaat.
Beide zeiden tegen mij dat het dus 'opgeslagen' stress danwel spanning is.
Hij wil vw nw en halsstrekken gaat ook goed, vaak hebben we daar zelfs een 8 op met wedstrijden.
Hij zet zich voornamelijk vast in de lendenen, net achter het zadel waardoor het moeilijk word om hem op het achterbeen te zetten.
Doordat hij zich zo vast zet kan/wil hij zijn bekken niet meer kantelen, omdat dit hem dan dus zeer doet.
Zadel is ook al helemaal gecontroleerd en daar kan het iig niet aan liggen.

Nirvana_

Re: Hoe een binnenvetter leren te ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:03

De stressfactoren zoveel mogelijk wegnemen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:04

Een gecontroleerd zadel wil lang niet alles zeggen, staat zijn si gewricht wel goed en heb je buiten de behandelingen wel gekeken of in zijn lijf alles wel goed zit. Als hij wel gewoon kan ontspannen tijdens het rijden maar op het moment van ondertreden spanning opbouwt, dan zou ik toch eerder aan een fysiek dan een psychisch probleem denken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:05

Misschien zit het antwoord in je onderschrift ...

Wat doe je met je paard? Is dat afwisselend genoeg en doe je ook weleens dingen onder de noemer "lol met je knol"?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:05

De dingen die hem stress bezorgen, vermijden/weghalen?
En echt de tijd nemen voor alles, rustig aan poetsen, tijd nemen voor opzadelen, uitgebreid instappen en alles extra rustig aan doen. Misschien kan dat helpen? :)

(penny opmerking misschien, maar was 't eerste wat in me opkwam :Y) )

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:18

Bach bloesem therapie? Dat helpt bij ons met de stress momenten erg goed.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:19

Bedankt voor het mee denken.
Aangezien er dus al 2 onafhankelijke partijen hebben gezegd dat het psychisch is ga ik daar eerst vanuit.
Mocht het lichamelijk zijn, dan weet ik niet wie ik er nog na moet laten kijken.
Ik heb er al een masseur, een fysio, een chyropraktor en een osteopaat bij gehad.
Verder 3 onafhankelijke zadelpassers/makers, ook de osteopaat heeft nog naar de ligging van het zadel gekeken.
Ik kan niet alle dingen die hem stress en of spanning bezorgen weg nemen of vermijden, dat is vrijwel onmogelijk.
Ik doe mijn best en geef hem de tijd in alles, hij hoeft niet persee binnen een jaar in het Z te lopen ofzo.
Ik neem altijd al de tijd voor alles, poetsen ben ik al bijna een half uur mee bezig en dan check ik ook altijd zijn hele lijf.
Voor mijn gevoel doe ik genoeg afwisselende dingen met hem en ook zeker 'lol met je knol'

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:59

Als het inderdaad om zijn lendenen gaat, zou ik toch eens gaan kijken naar het rijden. Zit je zelf misschien te ver achterover, geef je tegenstrijdige hulpen, blokkeer je hem ergens, stap je tussendoor ook wel even aan de lange teugel... Het zijn allemaal factoren die zowel stress als pijn kunnen veroorzaken.

Ik lees ook in je profiel dat hij 4,5 jaar zadelmak is, met zijn derde dus ingereden, en sindsdien al 26 winstpunten behaald. Bovendien is hij tussen 2009 en 2010 nog 5 centimeter (!!) gegroeid. Misschien vraag je gewoon te veel van hem, kan hij het niveau simpelweg nog niet aan. Hij wil dolgraag doen wat je vraagt, maar hij kán het nog niet, en forceert daardoor zijn lichaam en krijgt stress.

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:05

Helaas begrijp ik je probleem denk ik maar al te goed. Heb er zelf ook een die dit doet. Ik ben nu balkjes aan het draven en dit werkt voor mijn paard heel erg goed. Verder krijgt hij magnesium. Na het balkjes draven heb ik daar een paar dagen profijt van. Misschien iets om te proberen?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:07

Lichaam en psyche staan in verbinding met elkaar......
Je kunt kijken naar het werk wat je hem biedt , en je kunt kijkenhoehij in de stal , paddock, wei staat..... Is zijn stalmaatje wel een fijne combinatie? Of staat hij op de wei / paddock met een dier wat niet goed combineert.... Staat hij op een te luidruchtige hoek van de stal , of is het juist te rustig......
Is de stress..... Stress van iets , angst etc...... Soms wil magnesium toevoegen nog wel eens helpen , je kunt eventueel in het BLOEDBEELD kijken of zijn seleniumgehalte oké is , het is een puzzeltocht , die achter de de computer niet op te lossen is......
Deze handreikingen zijn bedoel om je manier van kijken wat breder te maken , hoop voor jou en je paard dat je duidelijk krijgt wat je aan de situatie kan doen. Veel succes

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:08

Ga ook vooral cavaletti's met hem lopen, gewoon in de verlichte zit met lange teugel. En veel afwisseling, wbt onderzoeken, laat zijn bloed nog eens nazien op nierwaarden. De nieren zitten ook op die plek, kost niet al te veel, mocht daar niets uitkomen dan is eventueel een foto van het bekkengebied een optie.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:12

Niet zomaar magnesium toevoegen! Magnesium staat in verbinding met calcium en fosfor. Door het toegevoegde magnesium kunnen er tekorten ontstaan, wat slecht is voor de botten. Die drie moeten in een bepaalde verhouding staan; je kan wel kijken of deze verhouding klopt bij je paard en dan naar aanleiding daarvan het voer veranderen of supplementen geven. Maar nooit zomaar magnesium toevoegen!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:16

Laat eens iemand kritisch naar je zit en rijstijl kijken. Misschien ben je te streng met je teugelhulpen en rijd je hem, onbewust en onbedoeld, zelf vast.. Reageert hij goed op je binnenbeen? Is je warming-up lang genoeg? Is je zadel niet te groot voor je paard, of ligt het niet te ver naar achteren?

Ik heb een 1/2 tuiger met een redelijk plat kruis die ook haar lendenen snel strak houdt vanwege dat platte kruis. Wat bij haar goed helpt is: ruimte van voren geven, vaak halsstrekken en weer heel actief naar de hand toerijden, tempowisselingen, recht richten en heel veel schoudervoor rijden in draf, met de buitenteugel er aan en de binnenhand ontspannen. Correct, actief achterwaarts gaan en vanuit halthouden een pasje naar links zetten, recht zetten en een pasje naar rechts zetten helpen bij haar om het lendengebied los te maken. Ook een goed voorwaarts doorgesprongen galop helpt bij haar. Misschien heeft jouw paard ook baat bij deze oefeningen.

Mijn paard bouwt ook spanning op, maar vaak komt dat omdat ik dan teveel van haar vraag. Dan doe ik een stapje terug, laat haar even lekker met lange teugel door de bak heen draven of galopperen, of we maken een sprongetje. Bij mijn paard werkt dit meestal wel.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:21

Leuk topic! heb ook een binnenvetter. Ben benieuwd wat jij voor tips krijgt.

Merk je met rijden niet dat hij zichzelf afsluit voor wat er om hem heen gebeurd? Misschien dat de stress bij jou vandaan komt? Jij wil zo graag dat hij ontspant waardoor jij misschien nog meer gespannen gaat zitten..... Ik ben geen fan van osteopaten etc maar hebben die al eens gekeken hoe jij rijdt? Je kan een paard wel los masseren maar als je niet naar de oorzaak kijkt vind ik dat nogal geldverspilling en zinloos om te laten doen. Je kan het gevolg niet blijven oplossen als je de oorzaak niet aanpakt.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 18:36

@ Nirvana: Ik heb regelmatig les en heb er nooit iets over gehoort dat ik zelf te ver achterover zit. Maar ik zal dit wel bespreken met mijn instructeur. Tussendoor krijgt hij vaak even lange teugel, zowel in stap draf als galop. Hij is idd met zijn 3e ingereden, maar heeft ook regelmatig vakanties gehad, meestal duurden die wel een maand. Toen hij de groeispurt had hebben we ook heel rustig aan gedaan. We rijden ook niet zo heel vaak wedstrijden hoor aangezien ik geen eigen vervoer heb. Hij wordt dit jaar 8 en is nu dus L2, ik vind dat niet overdreven ofzo. Met rijden ben ik ook veelal bezig met de basis. Maar ik wil binnenkort toch overstappen naar en andere instructeur en misschien dat hij wel dingen ziet.

@ Ceesje: Hij heeft net een nieuwe stal gekregen, ruimer en voorzien van 2 raampjes naar buiten. Hij kan ook over zijn staldeur kijken. Zijn buurvrouw zou een 'factor' kunnen zijn. Ze is al op leeftijd en een echte zuurpruim. Echter staat ze er nog niet zo heel lang en volgens mij speelde het al voordat ze er stond. Verder komt hij de hele dag in de wei ongeacht het weer. Hier staat hij samen met een shetlander wat zijn allerbeste vriend is en sinds kort staat er ook een merrie bij waar hij het volgens mij wel mee kan vinden. Het is idd nog een idee om bloed te laten prikken.

@ Bigone: Nieren zal ik ook eens aan de DA vragen.

@Agnes: Het moeilijke is dus dat hij in eerste instantie niet laat merken dat hij spanning opbouwd. Daar kom ik dus pas achter als het te laat is want dan zit hij weer vast. Zadel weet ik gewoon 100% zeker dat die goed ligt.

@Vibabu: Ik merk met rijden niet dat hij zich afsluit. Voor mijn gevoel zit ik ontspannen maar ik zal mijn instructeur er nog eens kritisch naar laten kijken.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:41

Fijn dat het zadel goed past, dat scheelt al enorm!
Staat hij buiten zonder deken?
En op welke momenten is hij wel "los"? Nadat hij behandeld is, of ook op andere momenten?

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:16

ik weet niet of het helpt bij jou paard maar bij mij paard heeft het zeker geholpen,
mijn paar was alleen geen binnenvetter, mij paard had soms momenten van extreme sloomheid en dan een explosie van energie, in die momenten van sloomheid liet ze alle stres langs zich heen gaan op andere momenten nam ze alle kansen om te ontploffen,
aangezien ik denk dat het te maken heeft met een geestelijk probleem zou dit misschien kunnen helpen
ik ben toen veel rechtuit gaan lopen stap draf galop maar haast zonder bochten uren achter elkaar, dar hielp haar focussen.
ik woonden in die tijd in het buiten land
maar hier in ons waterlandje kan je haar misschien mee nemen naar het strand,
je moet haar alleen niet laten ontploffen maar alles onder controle houden
de eerste keer kan het misschien moeilijk worden dan niet je uiterste best doen om haar rusig te houden maar gwn laten gaan, dat tegenhouden veroorzaakt alleen maar meer stres

ik hoop dat het helpt *\o/*

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:47

Agnes75 schreef:
Fijn dat het zadel goed past, dat scheelt al enorm!
Staat hij buiten zonder deken?
En op welke momenten is hij wel "los"? Nadat hij behandeld is, of ook op andere momenten?

Hij staat met deken buiten en is los nadat hij behandelt is. Daarna sluipt het er weer heel langzaam in, niet binnen een week ofzo.

evimaalcke1 schreef:
ik weet niet of het helpt bij jou paard maar bij mij paard heeft het zeker geholpen,
mijn paar was alleen geen binnenvetter, mij paard had soms momenten van extreme sloomheid en dan een explosie van energie, in die momenten van sloomheid liet ze alle stres langs zich heen gaan op andere momenten nam ze alle kansen om te ontploffen,
aangezien ik denk dat het te maken heeft met een geestelijk probleem zou dit misschien kunnen helpen
ik ben toen veel rechtuit gaan lopen stap draf galop maar haast zonder bochten uren achter elkaar, dar hielp haar focussen.
ik woonden in die tijd in het buiten land
maar hier in ons waterlandje kan je haar misschien mee nemen naar het strand,
je moet haar alleen niet laten ontploffen maar alles onder controle houden
de eerste keer kan het misschien moeilijk worden dan niet je uiterste best doen om haar rusig te houden maar gwn laten gaan, dat tegenhouden veroorzaakt alleen maar meer stres

ik hoop dat het helpt *\o/*

Die van mij heeft dus nooit die 'explosie'. Had hij dat maar, dan raakte hij die spanning misschien op die manier kwijt.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:53

ik moest aan dit artikel denken
http://www.paardenlifestyle.com/in-gesp ... bject_map={%2210151226646921226%22%3A558212034190215}&action_type_map={%2210151226646921226%22%3A%22og.likes%22}&action_ref_map={%2210151226646921226%22%3A%22below-post%22}

Verder niet veel tips, al hoor ik wel positieve dingen over backbloesems idd ..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:23

@Benno08, dit paard is 8 jaar en nu L2....ik denk niet dat John Swaab dat bedoelt met 'roofbouw' , dan zijn er wel andere voorbeelden...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:26

Bij mij heeft nog nooit iemand gezegd dat ik gespannen op mijn paard zat en zo voelde ik mij ook nier. tot op een paar weken geleden bij een springclinic bij een topruiter. Ik voel niet dat ik het doe, ik zie het ook niet maar kan het nu met heel veel moeite ook niet doen. Ik voel geen verschil behalve dan dat paard zich anders gedraagt.

Rij je wel eens zonder zadel? dan voel je (vind ik) beter welke spieren je aanspant.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:30

Misschien is het een idee om iemand te laten komen die een holistische inslag heeft, dus echt kijkt naar geest en lichaam. Er zijn best veel holistische instructeurs te vinden. Ik zou ff googelen. En doe je grondwerk met hem? Misschien heeft hij weinig zelfvertrouwen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:32

Kun je geen explosie uitlokken? Ik bedoel, zelf ben ik ook een binnenvetter, ik ''explodeerde'' eigenlijk nooit, heb ik de laatste 2 jaar pas geleerd :+ Af en toe moet ik even ontploffen (boos worden, heel erg huilen om een slechte film, slappe lach om niks) en dan is het weer goed. Misschien kun je bij je paard een explosie forceren? :)

Mijn hengst was ook een enórme binnenvetter en nog steeds wel, maar minder. (die explodeert nu wat regelmatiger :') ) Daarnaast kan ik de allerkleinste signalen opvangen bij hem waaraan ik dus merk dat hij stress heeft van het een of het ander en kan ik vervolgens 3 weken puzzelen om te ontdekken wat het probleem is en het aan te pakken. Hij gaat bijvoorbeeld veel eten en in sommige situaties heel erg de ''hengst' uithangen (al is dat momenteel een wat vertroebeld beeld door de leeftijd hoor). En zo zijn er nog 1001 miniscule signalen.
Dus wat dat betreft; leer je paard kennen. Dan kun je de signalen oppikken voordat hij alweer helemaal vast zit en kun je misschien wat oorzaken vinden en aanpakken.