Gevoeligheid op lichaam van paard, hoe zit het nu echt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Gevoeligheid op lichaam van paard, hoe zit het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 17:57

:wave:

Ik loop al een tijdje met de vraag rond, hoe zit het nou precies...

Men zegt: 'Nee, een klap op z'n kont met je hand voelt een paard niet.'
'Dat kleine tikje met de zweep is kietelen, doe het wat harder.'
Maar tegelijk kan een paard het kleinste vliegje op zijn flanken voelen.

Hoe zit het nou, is een paard echt zo (on)gevoelig op sommige delen van zijn lichaam?
Nou weet ik dat de flanken, het hoofd en de benen gevoelig zijn, maar is er echt z'n groot verschil als je een paard een mep op zijn kont geeft of een vliegje op de huid?

Wat denken jullie daarover?

MaNdiii

Re: Gevoeligheid op lichaam van paard, hoe zit het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:59

Ik zou het niet weten maar als die van mij het zweepje voelt ( perongeluk te dicht langs zijn lichaam.) gaat hij al raar doen. Dus ik zou het echt niet weten heb mijn zweepje alleen bij voor mijn idee, gebruik hem nooit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:38

Allereerst zal het een beetje per paard afhankelijk zijn.
Daarnaast voelt een paard elke aanraking maar het gaat er natuurlijk om of hij het als vervelend of juist leuk ervaart.
Een aai over zijn kont door zijn baasje waar hij gek op is
is natuurlijk wat anders dan een geirriteerde tik met de zweep op zijn kont.

Mijn paard is erg gevoelig op haar lijf en dat respecteer ik. Inmiddels mag ik vrijwel alles met haar, maar dingen die vervelend zijn doe ik niet als ze niet echt nodig zijn. Ik hou met poetsen rekening met gevoelige plekjes, weet dat ze anders kan reageren als ze hengstig is enz.
Met rijden geef ik haar soms een tikje achter mijn been, als aanwijzing. Een tik op haar kont geef ik haar nooit (dan lig ik er waarschijnlijk direct naast), is ook niet nodig want ze is goed aan de hulpen.
Ik verwacht dat ze respectvol met mij omgaat, dus doe ik dat ook met haar.
Maar het klopt dat je zegt dat een paard een vliegje voelt zitten, dus hij voelt ook jouw aanraking.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:42

Ieder paard is is op een andere manier gevoelig.

Kijk bijvoorbeeld naar bitloos rijden. Het ene paard reageert goed op druk op de neus, de ander juist niet.

Je zult dus per paard moeten kijken waar hij gevoelig is.

Het is net als bij mensen. De een kan niet tegen kietelen onder zijn voet, de ander vindt het juist heerlijk. ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:29

ooit gezien dat een vlieg op een paard landt en dat het paard schud met zijn vel ? zo gevoelig dus.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:36

Een mens kan ook gevoelig zijn voor bijvoorbeeld de kriebel van een vlieg en een gewone aanraking door iemand is geen probleem. Ook telt de intensie van de aanraking ook mee in de reactie op de gevoeligheid. Is het een corrigerende tik of een bewuste knal uit onmacht! Een paard kan eveneens onderscheiden of iets goed of kwaad is. Een iets hardere aanraking die niet bedoeld is brengt in veel gevallen geen overgevoelige reacties...

Uiteraard is het allemaal wel paard afhankelijk. Een manegepaard zal helaas die corrigerende tik met die zweep niet voelen. Die is vaak doof geworden hiervoor door toch wel de zweepknallende manegeruiters...

Ik heb zelf een manege paard overgekocht en na 5 jaar is een gewone tik voldoende om haar duidelijk te maken dat ze toch echt op de beenhulp moet reageren...