Met een jong paard beginnen met springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Met een jong paard beginnen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 16:04

:wave:

Ik hoop dat het hier goed staat, anders hoor ik het wel en mag het verplaatst worden!

Hallo allemaal,
Mijn paard is bijna 4, en nu 4 maand onder het zadel. Ik wil graag beginnen met springen, want wil daar eigenlijk ook mee verder als het goed uitpakt! :j
Maar hoe begin je nou eigenlijk? Ik heb hier helemaal geen haast in, hoef echt niet over 3 maand een springwedstrijd te rijden, maar wil er wel graag mee beginnen. Ook voor wat afwisseling voor mijn paard. Ik heb al 3/4 keer over balkjes gelopen in de les. Dit doet hij goed. Alleen hoe begin je nou met een hindernisje? Ik heb een beetje het idee dat ik een beetje bang ben :') terwijl ik nooit bang ben geweest of zo. Alleen nu ben ik best onzeker, vooral omdat hij dus nog redelijk jong is en ook zo af en toe nog al lomp..
Mensen hier met ervaring, tips enzovoort, GRAAG! :)
Ik zat er trouwens ook nog aan te denken om mijn instructrice te vragen, die hem tevens ook heeft ingereden, met hem te beginnen maar ik zou het toch echt ook zelf moeten doen..

Alvast bedankt!

Bonny_CT

Re: Met een jong paard beginnen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:31

Zoek een goede spring instructeur en ga dit onder begeleiding doen. Als je zelf al onzeker bent wat je aan geeft zou ik het niet zonder begeleiding gaan doen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:33

heeft het paard al wel vrij gesprongen?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 17:39

Mijn instructrice geeft ook goede springlessen. Ik denk dat ik pas wat later echt naar een goede springinstructeur ga zoeken. Of denk jij dat het beter is om meteen te doen?

Hij heeft ook al is vrij gesprongen. Dit doet hij goed en vind hij erg leuk! :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:43

Als ie al heeft vrij gesprongen dan weet hij wel wat de bedoeling is dus dat is al een klein begin om je gerust te stellen, verder is het indd raadzaam om een goede instructeur te zoeken die ervaring heeft met beginnende paarden.

Ik denk persoonlijk dat het wel beter is om naar een goede instructeur te gaan zoeken, gewoon om de weg naar het springen gelijk goed te bewandelen en te bevestigen snap je?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 17:55

Oke, bedankt! Ik snap het ja :j alleen vind ik het wel lastig om een goede instructeur die ook ervaring heeft met jonge paarden en ook met springen in de buurt. Hebben jullie nog suggesties? Ik woon in Zwolle, Overijssel, en het kan hier ook wel in de buurt. Alleen denk ik niet dat het handig is als het erg ver is.

Schaapje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:58

Gewoon doen dan!!
Ga het eerst proberen met een klein hindernisje balken op gaatje 2 ofzo en
later zo opbouwen doet hij dat al goed ga je steeds hoger!!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:01

Mijn stalgenoot krijg springles in Hoonhorst bij Lenthefarm. Ze hebben wel een site.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:01

Als jij je al wat onzeker voelt dan voelt jou paard dat aan dus het is zeker aan te bevelen om nu al een goeie springinstructeur te zoeken.

Een goeie basis is het halve werk want stel; jou onzekerheid breng je nu over op je paard en die gaat dan weigeren of versnellen voor de hindernissen ben je verder van huis.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:03

Veel tips heb ik niet voor je, maar miss moet je even op de boktmarkt kijken? Of MP, naar instructie in de buurt.
Of je maakt zelf een advertentie met de wensen die je hebt. Aan huis of niet? Instructie moet verstand hebben van springen met jonge paarden, het bedrag dat je uit wil geven, enz, enz. Succes!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:08

Begin sowieso gemakkelijk! Je moet het paard vertrouwen geven dat hij kan springen en dat doe je door goede ervaringen op te doen. Vrijspringen is een goede.

Gebruik bijv. grondbalken en begin (en blijf ook) laag. Ga lekker balkjes draven, maak hem bekend met balken en hindernissen. Je kunt beginnen met een klein kruisje. Zorg dat je schuin op de hindernis een balk legt zodat hij er niet langs kan schieten.
(Zoals hier, je ziet een balk tegen de paal aan leunen zodat hij er niet naast kan: http://www.stalsabbe.nl/wp-content/uplo ... ermus1.jpg)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:10

Als hij zelfverzekerd genoeg is bij het vrijspringen moet het onder het zadel ook wel goed gaan hoor! Gewoon een klein hindernisje opzetten. Kan je niet zoveel fout doen, geen zorgen maken hoor. :D

Ik zou wel een goede instructeur zoeken. Je kan gewoon gaan springen en dan komt het ook wel goed, maar je kan je paard ook de puntjes op de i leren samen met een instructeur. Het mee laten denken, de kwaliteit verbeteren etc.
En dan heb je zometeen een paard dat in het Z parcours mooi terugkomt als hij te dicht onder de hindernis komt, in plaats van een paard dat daardoor een balk heeft.

Al heeft dat natuurlijk ook ontzettend met de kwaliteit/aanleg van het paard te maken.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 18:15

Bedankt voor alle snelle en goede reacties!

2misty2 schreef:
Mijn stalgenoot krijg springles in Hoonhorst bij Lenthefarm. Ze hebben wel een site.

Heb jij die site? :)
Ik zoek hem wel even op. Misschien maak ik inderdaad ook wel een advertentie aan.

itsbm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:48

ik heb ook een jonge pony, 5 jaar, nu 1,5 jaar onder het zadel en springen gaat super! binnenkort eerste springwedstrijd!!
wij hebben hem ook zelf leren springen, eerst gewoon balkjes lopen. Daarna één balk in het midden van de bak en in galop overheen(mijn pony sprong daar meteen overheen ;))
toen we dat een paar keer gedaan hadden hebben we een heel laag kruisje neergezet, een paar keer goed er overheen en dan stoppen, belonen en klaar! zo kan je steeds iets meer en moeilijker van je paard vragen. ik denk dat goed en langzaam opbouwen en duidelijk zijn wanneer het goed gaat vooral belangrijk is!

hopelijk kan je hier iets mee!
veel succes!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:00

Inderdaad zou ik adviseren om, wanneer je al een beetje onzeker bent, onder toeziend oog van je instructie de eerste sprongetjes te maken. Als je weet dat je paard niet gek doet en jij weet een beetje wat je thuis kunt oefenen, dan is dat voor jou een stuk aangenamer rijden.
Wat je thuis wel kunt doen (en je dus al doet) zijn balkjes draven. Erg goed voor de balans van je paard. Wat je ook kunt doen is een keer een grondbalk op de hoefslag neer te leggen en daar overheen te galoperen. Zo maak je geen mega sprong maar kun je wel goed oefenen met de afstanden rijden. Daarmee kun je dan gaan varieren: twee balkjes achter elkaar op (bijvoorbeeld) 21 meter afstand (5 galopsprongen). Probeer te schakelen, zodat je ook 6 of 7 galopsprongen kunt maken tussen de balkjes. Of een 3-tal balkjes op de grote volte leggen en daar overheen galoperen.

Eerste sprongetje wat ik zou maken is een piepklein kruisje met grondbalk vanuit de draf aanrijden. Laat hem (en jou) zo maar eens vertrouwen krijgen in elkaar. Wat erg goed is om te oefenen zijn bovendien in-uitjes.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 17:27

Wauw bedankt weer voor de goede reacties! Heb ik zeker wat aan!!
VValar; bedankt! Dit ga ik zeker oefenen. Alleen is de galop nog niet ons sterkste punt.. Hij wil nog al graag hard, en als hij er uit valt, krijg ik hem met moeite (MET RUST!) weer terug in galop. Dus ik denk dat dat eerst wat beter moet gaan voor ik echt aan de slag ga met het spingen. Misschien is de balkjes dan juist wel goed? Dat hij binnen die die afstand wat rustiger móét galopperen.
Maar super bedankt voor de reactie!!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:47

Ik ben van het weekend heel toevallig iemand tegen et lijf gelopen, die springinstructrice is! En omdat ik bijna jarig ben mag ik een dag uitkiezen dat ze mij een gratis les gaat geven ook om te kijken of het bevalt!! :D ik ben benieuwd!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:53

Eigenlijk is het een kwestie van gewoon doen. Je paard is al bekend met een hindernis en weet dus al een beetje wat de bedoeling is. En gaat hij er overheen dan goed belonen. Zorg wel dat hij na de hindernis niet stil valt, goed voorwaarts rijden ook na de sprong. Het is dan het beste om na de sprong ook in galop weg te rijden, omdat je dit in een parcours ook wilt hebben.
En veel oefenen met de galop, zodat je hem op ieder gewenst moment tot de galop kan aanzetten en hem ook in de galop kan houden.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:09

flooredking schreef:
Ik ben van het weekend heel toevallig iemand tegen et lijf gelopen, die springinstructrice is! En omdat ik bijna jarig ben mag ik een dag uitkiezen dat ze mij een gratis les gaat geven ook om te kijken of het bevalt!! :D ik ben benieuwd!

heel verstandig! Veel succes!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:19

Ik ga binnenkort ook voor het eerst onder jet zadel springen. Mijne is 3,5 maand onder het zadel en bijna 4. Ik wil ook de springsport in. Hihi toevallig allemaal.
Ik heb heel veel vertrouwen in mijn meisie dus ik ga gewoon er overheen. Ik ben er wel zeker van dat ze niks doet. Ik probeer het gewoon! :D

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:09

Ik heb mijn pony van 3,5 ook zelf leren springen. Eerst vrijgesprongen,
vond hij heel leuk en sprong ruim en toen ben ik gewoon lage kruisjes
gaan springen en zo steeds wat opgebouwd. Gewoon een kwestie van doen en proberen(:

just_me_nien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:18

Jouw paard kan misschien al aardig (los)springen, maar ben je zelf ook ervaren?
Heb bij ons op stal meegemaakt dat een iemand met een jonge pony ging springen, balkjes lopen ging prima, maar de eerste sprong nam hij veel te groot. Meisje kon niet goed meekomen en belandde op de nek van r pony. Dat was natuurlijk helemaal nieuw voor die pony dus gaf een bok. Meisje is ongelukkig neergekomen heeft 2 polsen gebroken.
Wees dus vooral de eerste paar keren heel alert! Ookal is de hindernis nog zo laag, je pony kan hoog springen!

Advies: zorg dat je een goede instructeur/instructrice hebt de eerste paar keren dat je gaat springen!