B-proef aanspringen in juiste galop maar TDH

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bullebeest

B-proef aanspringen in juiste galop maar TDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 19:45

Hoe wordt dit doorgaans gejureerd? In een B-proef aanspringen in juiste galop, netjes van achteruit maar voor toch tdh. Wat voor een cijfer krijg je hiervoor?

Bullebeest

Re: B-proef aanspringen in juiste galop maar TDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:05

Kleine toelichting. Laatst wedstrijd gehad. Eens met het eindresultaat, al baalde ik een klein beetje (179p) Stond een 4 voor aanspringen in galop, in 2e proef een 7 gehaald. Helaas had ik geen tijd om nog met de jury te spreken om te vragen waarom die 4. Puur voor verduidelijking welke cijfer je hiervoor kan verwachten. Geen aanval naar jury dus. Meer voor extra uitleg.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:08

Dat is zo niet te zeggen, aangezien we niet gezien hebben hoe het ging. Er zijn nog andere criteria waaraan moet worden voldoen. Denk aan naar binnen vallen, duidelijk op de hulpen, met juiste stelling etc. Wat stond er bij die 4? Daar kun je al heel veel uit halen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een 4 erg streng vind als de rest nog redelijk goed was. Maar goed, zolang ik het niet gezien heb, kan ik er ook geen punt aan hangen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:17

stond alleen bij tdh, verder niks. Daarom vind ik het ook jammer dat ik de jury niet even kon spreken. Dan had ik de uitleg kunnen krijgen die ik had gewild. Hij sprong gelijk aan. Degene die voorlas vond de 4 ook erg streng. Zelf rijdt zij M, dus niet echt een leek. Voor zover ik op film kon terug zien, was er juiste stelling en buiging en direct reactie op mijn hulp. Het was in proef 3, dus op de volte aanspringen. In de training ben ik er ook mee bezig dat hij bij overgangen steeds minder tdh komt. Gaat steeds beter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:23

In de B zou netjes aanspringen en tegen de hand een 5 zijn. Mocht het met een aanloopje zijn of niet meteen op hulp dan werd het een 4.
Maar dat is moeilijk inschatten als je het niet gezien hebt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:25

Dank jullie. Ik snap dat het voor jullie moeilijk te oordelen is zonder het te hebben gezien. Toch geeft het mij een wat helderder beeld.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:15

Suzanne F. schreef:
In de B zou netjes aanspringen en tegen de hand een 5 zijn. Mocht het met een aanloopje zijn of niet meteen op hulp dan werd het een 4.
Maar dat is moeilijk inschatten als je het niet gezien hebt.

Zo probeer ik het inderdaad ook te doen, maar zijn er nog meer dingen mis, als naar binnen vallen, aanrennen van de galop, te weinig sprong, te weinig impuls, de kwaliteit van de galop of verzet komt het cijfer naar beneden uit.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 17:43

Dank jullie voor de uitleg. Het "gekke" is nl. dat ik voor de galop zelf een 7 behaalde en voor de andere onderdelen in galop ook. Het was puur bij het aanspringen. Bij dezelfde jury ook weer een 7 gekregen voor aanspringen in galop. Daardoor was ik zelf een beetje het spoor bijster. Ik weet waar ik aan moet gaan werken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:46

Dat je voor een los onderdeel een ander cijfer hebt gekregen dan voor het onderdeel galop, is niet zo raar. Het eindcijfer galop beslaat de kwaliteit van de galop. Blijkbaar was die gewoon goed, zowel linksom als rechtsom. Net als al eerder gezegd, er zijn meer criteria die het cijfer voor het aanspringen zelf naar beneden kunnen halen, daar heeft de galop zelf niet veel mee te maken.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 17:51

Tuurlijk zijn het allemaal losse onderdelen. Het ging mij dan ook puur waar er precies op wordt gelet bij het aanspringen. Dit is duidelijk door jullie uitgelegd. Hier ben ik ook zeker mee bezig. Ik wou alleen weten waar het precies in kon zitten, daar ik bij de ene keer aanspringen een 4 keer en later bij de tweede proef een 7 voor hetzelfde onderdeel, terwijl hij daar ook tdh kwam. Met bovenstaande punten kan ik voorlopig in mijn training en lessen weer lekker vooruit. Een voordeel, mijn instructeur is ook jury dus kan dan ook mooie aanvulling hierop geven al is de basis het gymnastiseren van mijn paard en het lekker over de rug lopen met goede aanleuning. Vandaar uit kunnen we verder werken.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:33

Hoe veel punten krijg je als je verkeerd aanspringt, hem probeert te wisselen maar hij reageert niet, en je verder wel net rijd? (ik weet het, als je het niet ziet geen punten, maar gewoon voor het idee) Is dat dan rond de 5 of rond de 3?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:16

Als je verkeerd zit en niet herstelt, dan zit je bij mij eerder op de 3 dan op de 5. Zoals je in het proevenboekje kunt lezen staat een 5 nog altijd voor voldoende, en aanspringen in de verkeerde galop en het dan niet herstelt, is niet voldoende.

Daarbij wordt er aanspringen in een bepaalde galop gevraagd, dat je dan een wissel rijdt is niet het gevraagde. Het gaat juist om het correct op de hulpen in de goede galop aanspringen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:10

@ Tesslove: Dus verkeerd aanspringen en doorrijden in de verkeerde galop omdat je hem niet herstelt krijgt? Dat is bij mij echt geen 5 meer hoor. Dat is dan inderdaad meer richting die 3....

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:53

chrisje_83 schreef:
@ Tesslove: Dus verkeerd aanspringen en doorrijden in de verkeerde galop omdat je hem niet herstelt krijgt? Dat is bij mij echt geen 5 meer hoor. Dat is dan inderdaad meer richting die 3....

En als je hem terugneemt en opnieuw (goed) aan laat springen?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:51

Als je hem opnieuw goed aan laat springen op dezelfde lijn als waar het eerste keer aanspringen is gevraagd, en de kwaliteit van galop is goed, aanleuning etc. ook dan kan je daar een 4 voor krijgen, maar nooit die 5.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:40

Het blijft grappig, regelmatig zie ik de discussie weer terug. Spring verkeerd aan, maaaar ik herstel....... enz. Ik houd het als jury simpel: verkeerd aangesprongen is altijd 5 of lager. Fijn als het lukt om de juiste galop alsnog voor elkaar te krijgen, maar dat was de oefening niet. Dat herstellen is alleen voor de ruiter prettig, dan kunnen de volgende galoponderdelen in ieder geval in de juiste! galop gereden worden.
Van deelnemers krijg je soms de vraag: ''Ik heb het herstelt en toch een 5 of 4, hoe kan dat?'' Antwoord: zie hierboven.
Vergelijk het met halthouden bij A bijv. Paard dramt door, wil niet stil staan, combinatie rijdt dan toch geen rondje om opnieuw een poging te wagen?
Galopwissel mislukt, ooooooooooh, geen punt, die doe ik even opnieuw, krijg ik vast een hoger punt als ie wel lukt.
Wat ik maar zeggen wil: verkeerd aanspringen is per definitie een 5 of lager. of en hoe je de galop ook herstelt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:42

chrisje_83 schreef:
Als je hem opnieuw goed aan laat springen op dezelfde lijn als waar het eerste keer aanspringen is gevraagd, en de kwaliteit van galop is goed, aanleuning etc. ook dan kan je daar een 4 voor krijgen, maar nooit die 5.

Helder, en helemaal mee eens.
Bovendien: je kunt het cijfer voor het aanspringen maar 1x geven, en is dat een 4 dan blijft die staan. Hoe mooi je ook je galop herstelt. In de proef heb je voor elk onderdeel maar 1 kans om het goed te doen, want de proef gaat door. Er zijn nl geen ''herkansingen'' in een proef.