Hoe wordt de verkeerde galop beoordeeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mahitri

Hoe wordt de verkeerde galop beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 19:22

Hoe wordt de verkeerde galop in een B proef beoordeeld? En welk cijfer hoort daarbij?
Mijn paard springt soms verkeerd aan en het wisselt nogal hoe juryleden dat beoordelen.
Ik heb al een keer een 4, 3 en 2 gekregen. Zelfs een keer een 4 met -1.

Theeglas

Re: Hoe wordt de verkeerde galop beoordeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:24

Ik denk dat de meeste juryleden een 4 geven voor het aanspringen in de verkeerde galop. Als hij nou aanspringt in de verkeerde galop en ook nog eens tegen de hand komt, dat waarschijnlijk een 3. Denk ik..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:25

gewoon eerst lekker thuis doortrainen en meer bevestigen en dan pas op wedstrijd als het niet meer voorkomt of maar af en toe(kan altijd natuurlijk wel eens) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:30

Verkeerde galop ga ik al snel naar een 4, maar dat hangt af van zoveel factoren.. Springt het paard daarna nog 2-3x verkeerd aan of ontstaat er spanning of verzet, dan ga ik sneller naar een 2 of 3.. Alhoewel ik in de B/L1 niet zo snel naar een 2 ga. In het M ben ik er wel strenger in, daar moet de goede galop toch minimaal bevestigd zijn :)

Een 4 -1 dat kan trouwens nooit :n Je kunt alleen -2 geven (of -4 bij 2e vergissing), maar -1 bestaat niet. Daarbij kan je verkeerde galop nooit met -2 bestraffen. :n

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:35

Ligt er ook aan of je corrigeert of niet. Blijf je in de verkeerde galop doorgaan sta ik niet gek te kijken als je een 1 of een 2 krijgt, tenslotte heb je het gevraagde onderdeel niet uitgevoerd dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:38

_Sim_ schreef:
Ligt er ook aan of je corrigeert of niet. Blijf je in de verkeerde galop doorgaan sta ik niet gek te kijken als je een 1 of een 2 krijgt, tenslotte heb je het gevraagde onderdeel niet uitgevoerd dan.

Je hebt het wel uitgevoerd, maar niet goed ;) Maar niet herstellen wordt idd een laag cijfer.. De galop onderdelen erna worden dan ook 1/2/3-en, dus mijn tip is áltijd herstellen :j

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:41

Ok dat is dan helder. Heb ik even een vraag, als het mag hier. In de B aanspringen in de juiste galop maar paard tdh. Hoe moet dit dan beoordeeld worden?

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 19:46

Relaxed schreef:
Verkeerde galop ga ik al snel naar een 4, maar dat hangt af van zoveel factoren.. Springt het paard daarna nog 2-3x verkeerd aan of ontstaat er spanning of verzet, dan ga ik sneller naar een 2 of 3.. Alhoewel ik in de B/L1 niet zo snel naar een 2 ga. In het M ben ik er wel strenger in, daar moet de goede galop toch minimaal bevestigd zijn :)

Een 4 -1 dat kan trouwens nooit :n Je kunt alleen -2 geven (of -4 bij 2e vergissing), maar -1 bestaat niet. Daarbij kan je verkeerde galop nooit met -2 bestraffen. :n

Ik dacht ook al dat -1 niet kon maar het staat zelfs 2x op het protocol omdat hij die proef beide kanten niet goed aansprong.
Ik ga nooit door in de verkeerde galop maar vang hem altijd op en spring dan opnieuw aan.
@martine0503: van mij mag je de vraag stellen :)

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:48

een 4... De meeste dan.. het ligt er aan weke jury!
Mijn instructrice had een 8 -2 , ze moest aanspringen op de volte maar haar volte was goed alleen de galop aanspringen niet!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:30

Puur alleen verkeerde galop is vaak een 4. Maar dat hangt ook nog af van meer factoren. Komt hij tegen de hand, rent hij er vandoor of geeft hij zelfs een bok ofzo? En corrigeer je snel of blijf je stug doorgalopperen? En lukt de 2e keer wel meteen?
Al met al dus moeilijk in te schatten zo. Maar het is altijd een onvoldoende.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:24

Ik wil in de B nog wel eens een 5 noteren bij 1x verkeerd aanspringen en netjes herstellen, er van uitgaande dat de overgang bij het herstellen wel voor een dikke 7 is. Maar vaker is het een 4, heel soms lager als er moeizaam hersteld wordt (soms zelfs niks terwijl voorlezer toch echt iets te duidelijk kucht := !). Maar het hangt dus van meerdere dingen af, -1 kan zoals gezegd niet en -2 is ook niet op z'n plaats tenzij er nog een extra volte oid gereden wordt.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:27

tamaramt schreef:
gewoon eerst lekker thuis doortrainen en meer bevestigen en dan pas op wedstrijd als het niet meer voorkomt of maar af en toe(kan altijd natuurlijk wel eens) :)

Hmm die van mij heeft heel veel moeite met de linker galop op wedstrijd, ik denk puur door de spanning. Thuis is er géén probleem.
Ik heb het dus wel vaker op wedstrijd, vaak gaat het goed maar dus ook wel eens fout door de spanning, dan vang ik haar op en spring ik opnieuw aan maar krijg ik toch een 4 of 3.. Jammer is dat!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:51

dat is een ander verhaal welke idd met spanning te maken heeft.
Gewoon veel kms maken dan komt dat vanzelf wel goed :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:35

Het ligt aan veel factoren welk cijfer ik geef bij een verkeerde galop. Soms galoppeert het paard verkeerd aan, wordt gelijk netjes teruggenomen, blijft mooi in aanleuning en galoppeert daarna gelijk netjes in de goede galop aan. Wil ik nog rustig een 6 voor geven, met de opmerking: verkeerde galop, netjes hersteld.

Maar als de ruiter naar voren hangt, en paard springt verkeerd aan, wordt daarna op de rem getrokken om vervolgens al dan niet in de goede galop aan te springen, dan wordt dit bij mij een flinke onvoldoende, met de opmerking: verkeerde galop, slordig en ruw hersteld!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:46

Verkeerde galop kan naar mijn mening nooit meer een 6 worden.
of het dan een 5 of lager wordt hangt af hoe deze hersteld wordt.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:51

Anders was het met die mooie aanleuning en op de goede plek minimaal een 8 geweest, meer dan die 6 word het niet. Maar er kan nog zoveel meer mis gaan, waardoor het cijfer naar beneden kan gaan. Ik vind dat de manier waarop iets wordt opgelost, je dit in de beoordeling ook terug mag zien. Zowel positief als negatief

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:30

Verkeerde galop aanspringen kan nooit een 6 zijn. Ook al springt hij nog zo netjes en correct aan, een 6 wordt het nooit meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:39

Suzanne F. schreef:
Verkeerde galop aanspringen kan nooit een 6 zijn. Ook al springt hij nog zo netjes en correct aan, een 6 wordt het nooit meer.

Eens :j

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:42

Jammer dat jullie dan alleen de negatieve punten benadrukken, en niet de positieve. De manier waarop een fout wordt hersteld, zegt veel over de kwaliteit van de ruiter en het paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:51

Setteli schreef:
Jammer dat jullie dan alleen de negatieve punten benadrukken, en niet de positieve. De manier waarop een fout wordt hersteld, zegt veel over de kwaliteit van de ruiter en het paard.

Maar de ruiter en paard met nog meer kwaliteit, springen al niet verkeerd aan :+
Het zou natuurlijk van de zotte zijn als je eerst verkeerd aanspringt, hoe mooi hersteld ook, dat je meer punten hebt voor
je aanspringen dan iemand die in 1 x goed aanspringt, als is het tegen de hand, of met verzet.
Verkeerde galop is verkeerde galop.

En belonen van goede rijvaardigheid kan een jury onderin het protocol doen, daar staat apart vakje voor.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:22

Als ze met net zoveel kwaliteit wel goed aanspringen, krijgen ze van mij minimaal een 8!
En ja, goed aanspringen met verzet, tegen de hand, niet gelijk op eerste aanvraag vind ik een minder cijfer.

Joyful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:02

Bij een verkeerde galop,zit je al snel op een 4,want die jury is meestal erg streng bij wedstrijden en proefjes. Maar als je veel traint en continu kijkt, (of je nog goed zit) dan moet het wel goed gaan.

Ik heb daar ook moeite mee hoor,je bent vast niet de enigste,nou veel succes ermee he?

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:34

Toen ik een aantal jaren terug in de CB reed is me dit 2x overkomen op wedstrijd, ook puur door de spanning.
De ene keer kreeg ik een 6, er stond ook bij dat het netjes hersteld was. In principe vind ik een 6 ook wel erg hoog voor als je verkeerd aanspringt. Niet dat ik daar op dat moment mee zat natuurlijk, ik had nog mooi een voldoende haha! Daarbij komt ook nog kijken dat mijn tegenstanders die dag allemaal ontzettend slecht hadden gereden, én het zijn natuurlijk allemaal nog kleine kindjes..

De 2e keer kreeg ik een 7, maar toen had de jury het niet eens gezien want hij was te druk bezig met dat er geen eten in zijn puntsnor zou komen -_-

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:35

Ik heb dit op mijn eerste wedstrijd gehad, ik had bij de ene een
4 want toen sprong hij pas de derde keer goed aan en bij de
andere een 5 want toen sprong hij verkeerd ik nam hem direct
terug en toen direct goeie galop dus ik zat nog tussen f-a-k

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:38

Denk ook een 4