welk rijbewijs heb je nodig voor 1.5 paards trailer ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lien01

welk rijbewijs heb je nodig voor 1.5 paards trailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 12:35

Hey !

Welk rijbewijs heb je nodig om met een 1.5paards van op te baan te mogen ?
En met welke auto trekken jullie deze ?

Mijn droom is altijd al geweest om later met een Volvo xc90 met een trailer erachter te kunnen rijden <3

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:37

Volgens mij is dat gewoon een BE.

Een C rijbewijs is pas nodig wanneer je een groot vrachtwagen gaat trekken.

Je kan een bedrag verwachten van ongv €300,- of je zoek een cursus via vakantieveilingen.

Het is een 2 daagse cursus met de examens, dus rijbewijs heb je best wel snel, maar ik zou dan wel die 2 dagen vrij hebben.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 12:43

mss een domme vraag, maar een BE is da hetzelfde als een B rijbewijs ?
Als het ni zo is, wa is dan het verschil ?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:46

Vroeger kreeg je een E bij je B rijbewijs. Maar voor veiligheid redenen hebben ze ervoor gekozen dat E er niet meer bij komt.
Klinkt logisch omdat je een groot gewicht achter je auto heb en het auto rijden totaal anders wordt.
Je snelheid wordt aangepast en het manier an bochten nemen.

De toevoeging van E betekent ook gewoon dat je een veel zwaardere gewicht/voertuig mag beheersen/trekken.

zap

Re: welk rijbewijs heb je nodig voor 1.5 paards trailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:48

Heb je al een rijbewijs?

Soms mag je ook zonder BE op pad, maar dat ligt dan weer aan het gewicht van je auto en het maximaal laadvermogen van je trailer. En dat verschilt dus weer per combinatie.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:49

Nee, BE is niet hetzelfde als B. Als jij een XC90 rijdt en daarachter een 1,5 paards trailer, heb je geen E achter B nodig. De regels zijn per 1 januari veranderd, weet nu even niet precies wat je mag zonder E, maar het heeft alles te maken met het gewicht van de hele combinatie auto+trailer inclusief laadvermogen. Toch zou ik willen aanraden sowieso je E te halen, het is echt even anders rijden en vergt wel wat oefening.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:50

Als het gewicht van de lege auto minder zwaar is dan het gewicht van de trailer + maximum laadvermogen van de trailer, en het totale gewicht van de auto + trailer en max. laadvermogen is kleiner of gelijk aan 3500 kilo mag je een trailer gewoon met B-rijbewijs rijden. Voldoe je niet aan deze eisen, dan heb je een E-rijbewijs nodig.
Ik rij mijn trailer gewoon met B-rijbewijs, volgens mij doen de meesten dat wel. Je moet er alleen op letten dat je niet een te zware trailer koopt!

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 13:02

zap schreef:
Heb je al een rijbewijs?

Soms mag je ook zonder BE op pad, maar dat ligt dan weer aan het gewicht van je auto en het maximaal laadvermogen van je trailer. En dat verschilt dus weer per combinatie.

ik heb mijn B rijbewijs, maar ik had al van enkele mensen gehoord dat je daarmee met een 1.5paards trailer wel mee op de baan mag..

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 13:04

44Myrthe44 schreef:
Als het gewicht van de lege auto minder zwaar is dan het gewicht van de trailer + maximum laadvermogen van de trailer, en het totale gewicht van de auto + trailer en max. laadvermogen is kleiner of gelijk aan 3500 kilo mag je een trailer gewoon met B-rijbewijs rijden. Voldoe je niet aan deze eisen, dan heb je een E-rijbewijs nodig.
Ik rij mijn trailer gewoon met B-rijbewijs, volgens mij doen de meesten dat wel. Je moet er alleen op letten dat je niet een te zware trailer koopt!

en mag ik vragen met welke auto je rijdt en hoeveel weegt je trailer ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:06

B rijbewijs op voorwaarde dat;
-Het leeggewicht van het trekkend voertuig zwaarder is dan de trailer
-De maximale toegestane massa's (dus leeggewicht + max toegelaten laadvermogen) van de combinatie niet meer zijn dan 3500 kg.

Vanaf April mag de MTM van de combinatie gewoon niet hoger zijn dan 4200kg als ik het goed begrepen heb.

Een 1.5paards met een MTM van 1300kg mag je meestal wel met een B trekken tenzij je er een auto van 3 ton voor hangt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:07

Als je je rijbewijs hebt, weet je toch ook wel dat B iets anders is dan BE?

Maargoed. Het klopt inderdaad dat je soms zonder E met een trailer op pad mag. Hierboven worden de regels uitgelegd. Het ligt dus aan je auto en je trailer!

Dus hoeveel weegt jouw auto (ledig gewicht!!)
En wat is het maximale gewicht van je trailer (dus laadvermogen + eigen gewicht)

Voorbeeld. Ik ben eens op stap geweest met een auto die leeg 1350 kilo woog. En een trailer die maximaal 1200 woog. Dan mag je dus op pad. Met mijn pony erin kwamen we echt niet aan die 1200 kilo, maar dat maakt voor je berekening niet uit. Je moet uitgaan van het maximale gewicht.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:02

Lien01 schreef:
44Myrthe44 schreef:

en mag ik vragen met welke auto je rijdt en hoeveel weegt je trailer ?

De auto is een opel astra station wagen, en de trailer (hotra, 1,5 paard) weegt 550 kilo. Trailer + maximum laadvermogen is 1200 kilo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:07

En het leeggewicht van jouw auto ligt rond de 1500 kg vermoed ik?
Mijn astra (hatchback) is 1380

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 14:11

zap schreef:
Als je je rijbewijs hebt, weet je toch ook wel dat B iets anders is dan BE?

Maargoed. Het klopt inderdaad dat je soms zonder E met een trailer op pad mag. Hierboven worden de regels uitgelegd. Het ligt dus aan je auto en je trailer!

Dus hoeveel weegt jouw auto (ledig gewicht!!)
En wat is het maximale gewicht van je trailer (dus laadvermogen + eigen gewicht)

Voorbeeld. Ik ben eens op stap geweest met een auto die leeg 1350 kilo woog. En een trailer die maximaal 1200 woog. Dan mag je dus op pad. Met mijn pony erin kwamen we echt niet aan die 1200 kilo, maar dat maakt voor je berekening niet uit. Je moet uitgaan van het maximale gewicht.

Als ik dit allemaal zou weten zou ik het niet vragen he, ik heb ook nog maar 1 maand men rijbewijs en qua trailer en de transport er rond heb ik nog niet veel van opgestoken daarom dat ik naar hier kom met mijn vraag om er mee over teweten te komen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:28

Ayasha schreef:
En het leeggewicht van jouw auto ligt rond de 1500 kg vermoed ik?
Mijn astra (hatchback) is 1380

Leeggewicht auto is 1250 :o .
Dus het kon ook maar net :P.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:29

Oei, zijn die lichter dan de hatchbacks? := Dat had ik niet gedacht.

Lien01; ik weet niet of het slim is om te gaan trailer rijden als je je rijbewijs maar 1 maand hebt en je niet eens op de hoogte bent van de gewichten van je auto enz. Dat is nl wel degelijk een deel theorie van je B rijbewijs in België

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:30

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:18