Welk rijbewijs heb je nodig om met een 1.5paards van op te baan te mogen ?
En met welke auto trekken jullie deze ?
Mijn droom is altijd al geweest om later met een Volvo xc90 met een trailer erachter te kunnen rijden
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
zap schreef:Heb je al een rijbewijs?
Soms mag je ook zonder BE op pad, maar dat ligt dan weer aan het gewicht van je auto en het maximaal laadvermogen van je trailer. En dat verschilt dus weer per combinatie.
44Myrthe44 schreef:Als het gewicht van de lege auto minder zwaar is dan het gewicht van de trailer + maximum laadvermogen van de trailer, en het totale gewicht van de auto + trailer en max. laadvermogen is kleiner of gelijk aan 3500 kilo mag je een trailer gewoon met B-rijbewijs rijden. Voldoe je niet aan deze eisen, dan heb je een E-rijbewijs nodig.
Ik rij mijn trailer gewoon met B-rijbewijs, volgens mij doen de meesten dat wel. Je moet er alleen op letten dat je niet een te zware trailer koopt!
Lien01 schreef:44Myrthe44 schreef:Als het gewicht van de lege auto minder zwaar is dan het gewicht van de trailer + maximum laadvermogen van de trailer, en het totale gewicht van de auto + trailer en max. laadvermogen is kleiner of gelijk aan 3500 kilo mag je een trailer gewoon met B-rijbewijs rijden. Voldoe je niet aan deze eisen, dan heb je een E-rijbewijs nodig.
Ik rij mijn trailer gewoon met B-rijbewijs, volgens mij doen de meesten dat wel. Je moet er alleen op letten dat je niet een te zware trailer koopt!
en mag ik vragen met welke auto je rijdt en hoeveel weegt je trailer ?
zap schreef:Als je je rijbewijs hebt, weet je toch ook wel dat B iets anders is dan BE?
Maargoed. Het klopt inderdaad dat je soms zonder E met een trailer op pad mag. Hierboven worden de regels uitgelegd. Het ligt dus aan je auto en je trailer!
Dus hoeveel weegt jouw auto (ledig gewicht!!)
En wat is het maximale gewicht van je trailer (dus laadvermogen + eigen gewicht)
Voorbeeld. Ik ben eens op stap geweest met een auto die leeg 1350 kilo woog. En een trailer die maximaal 1200 woog. Dan mag je dus op pad. Met mijn pony erin kwamen we echt niet aan die 1200 kilo, maar dat maakt voor je berekening niet uit. Je moet uitgaan van het maximale gewicht.
Dat had ik niet gedacht.