Alsof ik een kind van één ben dat zijn been breekt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Alsof ik een kind van één ben dat zijn been breekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 13:12

Dag mensen, ik ben vandaag weer gaan rijden, en dat was voor het eerst dit jaar! Sterker nog: dat was voor het eerst in zes weken, want op 20 december jl. verdraaide ik al bij het opzadelen mijn knie. Ik weet niet precies hoe dat in medisch jargon heet, ik weet alleen wel dat het gigantisch pijn doet en maar langzaam helemaal herstelt.

Om een lang verhaal kort te maken: vandaag dorst ik wel weer te gaan rijden, maar dat viel niet mee. Ik ben een beginnende ruiter, en een late beginner, dus ik was mijn 'voeling' met paarden een beetje kwijt. Als een kind van één dat leert lopen, zijn been breekt en na een paar weken rust weer verder moet lopen, zo voelde het ongeveer. Voeg daarbij dat mijn knie nog lang niet is wat hij moet zijn en het was geen succes. Ik was al erg voorzichtig met opzadelen (geen rare bewegingen willen maken), met opstijgen helemaal (sinds mijn blessure niet zoveel druk meer gezet op mijn linkerknie, hoe moest dat nou) en uiteindelijk heb ik 90% van de les in stap gereden, want lichtrijden blijkt gigantisch belastend. Minder dan een minuut in draf bleek wel het maximale wat mijn knie aankon. Nou ja, in elk geval was het goed om weer eens te komen, want ik was echt weer een beetje bang voor paarden, bijna als in mijn eerste les.

Mijn vraag aan jullie: hebben jullie dat wel eens gehad, zo'n zware knieblessure waar je echt een tijdje niet mee kan rijden (of zelfs maar lopen/fietsen)? Hoe lang hebben jullie toen rust genomen, en moest je er ook inkomen toen je weer op je paard klom?
Laatst bijgewerkt door Apple op 23-01-13 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Nynke1

Re: Een kind van één dat zijn been breekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:16

Beetje rare titel...Kinderen van 1 jaar lopen vaak ook nog niet volgens mij? Maar ja, ik ben op 15 juni geopereerd aan mijn knie en 4 augustus zat ik weer op het paard. Was inderdaad even wennen en in het ene zadel meer last van mijn knie dan in het andere zadel. Fietsen kon ik na 3 weken al weer.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:18

he, ik heb 10 jaar geleden mijn knie voor het eerst gebroken. Ben toen best snel weer op het paard geklommen. Maar 2 jaar geleden de zelfde knie weer gebroken en toen heeft het wel wat langer geduurd voor ik er weer op zat. Stapte altijd met een krukje op en met een dressuurzadel had ik veel minder last van me knie tijdens het rijden. Met me springzadel was het al een stuk belastender. Me paard is vrij kort daarna verkocht. Ik heb afgelopen jaar een operatie aan me knie gehad en ik stap sinds een maand pas weer op zonder krukje. Dat is toch wel 6 maanden na mijn operatie. In het rijden verder merk ik nog steeds dat ik snel pijn heb en niet veel aan kan.
Ik zou het vooral veel rust geven, en de dingen wat makkelijker maken. Zoals een krukje met opstappen en de beugels niet te kort.
Sterkte er mee!

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:23

klinkt erg pijnlijk..is het misschien niet verstandig om de huisarts even met een bezoekje te vereren? Binnen in je knie kan er makkelijk iets stuk zijn..Verder lijkt het me handig om het inderdaad rustig aan te doen en met een krukje op te stappen, met niet te korte beugels te rijden en goed naar je lichaam te luisteren.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:37

Ik heb bij een motorongelukje 6-7 jaar geleden ook mijn hele knie verpruts. Heb lang in het gips gezeten en het heeft ook maanden geduurd voor ik weer kon rijden.
Ik hoefde niet echt weer in te komen qua knie, wel conditioneel. Maar ik voel het nu nog wel eens, als ik lang rijd, of met deze kou.

Apple

Re: Alsof ik een kind van één ben dat zijn been breekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:32

Ik verplaats het even naar RUI :-)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:40

ten eerste wat goed dat je doorzet zeg als het zoveel pijn doet :o
Heb je er foto's van laten maken?
Zelf gelukkig nooit knieproblemen gehad, wel arm gebroken en 3x mijn enkelband gescheurd.. Zat ook in het gips en meteen de eerste week heb ik me door mijn vriend op me paard laten beuren en lekker op dr gestapt door het bos ,mijn vriend ging dan mee, maar ik had een hele hechte band met mijn paard en ze was super lief en verkeersmak..

Goed rust houden en even goed uitlaten zoeken wat er aan de hand is zal ik zeggen!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:49

Ik ben nadat ik een knieblessure had gaan opstappen met een krukje en doe dat nu nog steeds. Verder kon ik wel stappen en galoperen. En lichtrijden heb ik steeds verder uitgebreid met een half rondje per dag/per keer erbij. Maar het heeft best lang geduurd voordat ik weer onbeperkt kon blijven lichtrijden en mijn been goed gepositioneerd kon houden.
Succes ermee!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 15:15

love_Soraya schreef:
ten eerste wat goed dat je doorzet zeg als het zoveel pijn doet :o

Och, het doet nou niet zoveel pijn meer, hoor. Ik ben alleen gauw bang om het herstel in de kiem te smoren en de blessure terug te krijgen.

Verder: iedereen bedankt voor zijn (of voornamelijk haar) input. Ik ben niet naar de huisarts gegaan omdat het een recidiverende blessure is: ik heb dat jaren geleden al eens (nee, tweemaal) gehad, en toen was de boodschap: rust houden en de eerste weken zo veel mogelijk met je knie omhoog. Lopen en fietsen ben ik heel geleidelijk weer aan het opbouwen, en met paardrijden moet dat natuurlijk ook. (Vergeet trouwens niet dat je dan met je benen behoorlijk wijd zit; alleen al daarvoor moet je knie al een end hersteld zijn.) Alleen: de vorige keren dat me dit overkwam reed ik nog niet, dus hoe dat herstel moet verlopen, weet ik niet zo goed. Verder: met een krukje opstappen doe ik uiteraard ook, anders wordt de druk op je knie echt enorm (en als je met je goeie knie opstapt, moet je met de geblesseerde een flinke zwaai maken - dat is ook niet lekker). Een echte vent stapt zonder krukje op, maar als ik toch al de hele les in stap rij, kan dit er ook nog wel bij. :P

Verder @Nynke1: kinderen leren vaak op hun 1e lopen, soms zelfs eerder. Mijn broertje kon met elf maanden zelfs al rennen en sloeg met zijn loopeend alles kapot: je hoefde hem niets meer te leren!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:19

Na de kijkoperatie aan mijn knie zat na 5 dagen weer op mn paard en na 2 weken was ik weer vol aan het rijden. Mijn paarden zijn door mijn knieproblemen ook gewend aan hoge krukken en rechts op en af stappen, indien gewenst naast de hoge kruk zodat ik niet zo'n stuk naar beneden hoef.