Luchtzuiger, wat zijn de nadelen en eventuele risico's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jst_lyske

Luchtzuiger, wat zijn de nadelen en eventuele risico's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:32

Hallo allemaal,

ik weet dat er al verscheidene forums hierover geopend zijn, maar kan mijn antwoord niet vinden. Ik ga zaterdag voor bezichtiging naar een mooi en super lief paard. Het enige wat hij doet is luchtzuigen. Volgens de huidige eigenaar doet hij dit alleen op stal als hij geen luchtzuigband om heeft.

Ik heb al veel gegoogled maar wordt er niet echt wijzer van, ik wou vragen of er hier ook mensen ervaring hebben met luchtzuigers en wat de nadelen zijn en de eventuele risico's.

Alvast bedankt.

jenn0dv

Re: Luchtzuiger, wat zijn de nadelen en eventuele risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:36

Hoi, ik had precies een jaar geleden hetzelfde probleem als jij. Ik liep tegen mijn droompaard aan, het enige nadeel was dat hij een luchtzuiger was. Al vanaf 6 maanden oud. Nu ben ik altijd wel positief ingesteld, en ik weet dat verandering van milieu en voeding een goede oplossing kan zijn voor luchtzuigers. Heb hem dus gewoon gekocht. Hij loopt de hele dag buiten, szomers ook snachts, swinters alleen overdag. Hij krijgt ruimvoldoende ruwvoer en staat maar met 1 of 2 andere paarden. Waardoor hij ook rust krijgt.
Hij heeft nooit meer ¨luchtgezogen¨ sinds hij bij mij staat.

Andere oplossing is de maag laten nakijken op zweren, daar kan het ook van komen. Voorkomen doe je dat meestal door veel ruwvoer te voeren. Succes :)

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:38

@jenn0dv bedankt voor je reactie, ik wou eerst gaan kijken. Als het echt iets is voor mij ga ik mijn betrouwbare dierenarts bellen en vragen wat zij er van zegt. Zijn er nog meer personen, die hier mee te maken hebben of hier iets over weten?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:38

Ik heb zelf ook een zeer fanatieke luchtzuiger.
Let wel.. Kribbebijten en luchtzuigen geeft een groot verschil qua gezondheid, ivm dat bij het een de tanden vaak de pineut zijn, en bij de ander niet.

Ikzelf zorg ervoor dat mijn merrie veel buiten staat, en flink wat ruwvoer krijgt. Verder werk ik niet met een band of wat dan ook. Hooguit een irritant geluid als je bv aan het poetsen bent, maar verder geen prolemen mee.

Zou zelf zo weer een luchtzuiger kopen in ieder geval :j

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:41

Oke, super dankjewel voor je reactie @lowara.
Ik lees ook allemaal enge dingen als gaskoliek, e.d. weet iemand daar wat over?

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:42

Hoi

Ik heb ook een luchtzuiger. Toen ik bij haar ging kijken wist ik niet dat ze dat deed. Eenmaal aangekomen bleek het natuurlijk snel. Voor mij is het geen reden geweest haar niet te nemen. Ze heeft er geen last van draagt ook geen band. Haar tanden slijten wel enigszins maar heb haar stalranden met rubber bedekt. Beau doet het ook alleen nadat ze krachtvoer heeft gegeten en bij de eerste happen ruwvoer. Ik denk dat het belangrijk is erachter te komen wat de huidige eigenaar ervaren heeft en of je een afspraak kan maken als ze binnen een bepaalde tijd wel last krijgt (vaak koliek) of je haar dan terug mag brengen. Dit heb ik ook gedaan en mijn gevoel was goed met de verkopende partij, dat is ook wel heel erg van belang dat je een goed gevoel hebt bij het verhaal

Beau is echt een superlief paardje die had ik echt niet willen mislopen vanwege deze "afwijking". Ik weet dat lang niet iederen er zo over denkt maar voor mij is het luchtzuigen geen bezwaar. Zorg dat ze onbeperkt ruwvoer hebben en social contact dat scheelt al een stuk, hoewel die van mij heeft alle voorwaaden altijd gehad om het niet te doen maar ze zuigt toch. Haar oma heeft het ook altijd gedaan ook zonder aanwijsbare reden en er nooit last van gehad.

Succes met je keuze!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:48

ik heb een oudje gehad die er uiteindelijk aan is overleden
ik zou het zeker afraden en er in ieder geval niet te veel voor betalen
luchtzuigen kan echt wel schadelijk zijn zeker als het paard al wat ouder is dan gaat het er echt niet meer uit

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:48

Dankjewel @mijnzoef, mijn vertrouwen begint steeds meer te groeien inderdaad. Dat is een goede tip om te vragen hoe het bij de huidige eigenaar altijd gegaan is. Is misschien een voedernet i.p.v. voederbak voor hooi ook een idee? Dan zijn ze bezig en ze hebben hooi + dat ze geen stalen randen hebben waar ze op kunnen bijten.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:49

Dit betreft een paard van 7 jaar en de prijs ligt onder de 2000,- mede door zijn ondeugd.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:50

ik zou een luchtzuiger nooit niet nemen.Alleen al van het geluid dat het maakt wordt ik niet goed.Paarden kunnen op latere leeftijd koliek problemen krijgen.We hebben al wat paarden gezien waar het echt fout mee ging toen ze oud waren.( hoeft natuurlijk niet bij ieder paard) Mensen die zo,n paard kopen houden ze natuurlijk zo goed als buiten, maar ook daar kunnen ze bv op weidepalen en waterbakken zich helemaal uitleven :D

Ik zou zo,n paard ook niet bij mijn andere paarden willen hebben omdat zeker jonge paarden ander gedrag over nemen.

Het blijft iets persoonlijks en waar je zelf waarde aan hecht.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:51

Je zou het gewoon kunnen proberen met een proefperiode.
Verschaf voldoende ruwvoer, rust, een niet te grote groep paarden, zorg dat hij zoveel mogelijk buiten staat, liefst in een paddock/weide afgezet met draad, waar hij zijn tanden niet op kan zetten.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:53

meredith schreef:
Ik zou zo,n paard ook niet bij mijn andere paarden willen hebben omdat zeker jonge paarden ander gedrag over nemen.

Dat is niet helemaal waar. De meeste paarden beginnen met luchtzuigen door pijn, stress of verveling. Doordat ze luchtzuigen maakt het lichaam een stof aan, endorfine, waardoor het paard zich lekker en rustig voelt.
Een paard die dus geen reden heeft om te beginnen met zuigen zal dit dus in de meeste gevallen ook niet gaan doen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:54

geloof me als ze de kans krijgen dan doen ze het gewoon
dit is echt niet af te leren
als ze daarnaast ook nog hun tanden gebruiken dan heb je met een paar jaar een paard zonder voortanden
ik heb het zelf meegemaakt
dit is echt een ernstig gebrek

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:54

Oke dankjewel allemaal voor jullie reacties. Volgende reacties zijn altijd welkom

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:55

Let ook op dat niet alle stallen een zuiger willen.

Op zich kan ik wel leven met een luchtzuiger, mits ie 24/7 buiten kan staan.
Als ik bijvoorbeeld de hele avond moet lesgeven met een luchtzuiger naast de bak, zou ik kriegel worden, dus vandaar dat ik er geen op stal zou willen.
Ook veel andere pensionklanten hebben liever niet dat er een naast of tegenover hun paard staat.

Dus dat moet je ook meenemen in je beslissing.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:55

meredith schreef:
ik zou een luchtzuiger nooit niet nemen.Alleen al van het geluid dat het maakt wordt ik niet goed.Paarden kunnen op latere leeftijd koliek problemen krijgen.We hebben al wat paarden gezien waar het echt fout mee ging toen ze oud waren.( hoeft natuurlijk niet bij ieder paard) Mensen die zo,n paard kopen houden ze natuurlijk zo goed als buiten, maar ook daar kunnen ze bv op weidepalen en waterbakken zich helemaal uitleven :D

Het blijft iets persoonlijks en waar je zelf waarde aan hecht.

Beetje jammer dat dit soort berichten nog steeds geloofd worden :n Want het is gewoon onzin, de paarden hebben geen kans op gaskoliek en paarden nemen het ook niet over van elkaar. Ja misschien een veulen van zijn moeder maar een ouder paard neemt het zeker niet over.

Ik heb ook een luchtzuiger en ik wist het van te voren maar heb haar er nooit om laten staan! Ze had een band om toen ik haar kocht maar die heb ik meteen af gedaan. Een luchtzuig band voert druk uit op de wervels achter de oren, dat is erg slecht! Tevens kan er littekenweefsel door ontstaan op het strottenhoofd wat kan bijdragen aan het niet meer nageefelijk kunnen lopen van je paard.

Ik heb de band meteen afgedaan, paard zoveel mogelijk buiten gezet gezellig met andere paarden en zoveel mogelijk ruwvoer. Ze doet het nog steeds maar veel minder.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:57

Ik zou toch ook even in het algemene luchtzuig topic gaan kijken... wordt hier door aantal veel onzin verkocht.

Ik heb een luchtzuiger van 20 jaar... en hij doet het al zo'n jaartje of 15 als het niet meer is. Hij heeft veel behoefte aan ruwvoer en op dingen als snoepjes, appels en biks begint hij meteen te zuigen.
Het is beter als hij de hele dag beetje gras kan eten... maar ook dan wil hij weleens een paaltje pakken. Zeker bij stress... nieuwe mensen, paarden of drukte om hem heen. Zijn vriendje is een stuk jonger en ziet hem altijd zuigen en die heeft nog nooit overgenomen. ... [als paarden dingen konden leren door het alleen te zien... dan zou ik investeren in een goede tv... en hem constant een dvd van Anky of Adelinde voor schotelen :+ ]
Hij heeft geen band meer... vroeger wel gehad maar dat heeft denk ik meer kwaad dan goed gedaan... schade aan de slokdarm en daardoor sneller slokdarmverstopping.. bij schrokkerig eten.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:57

Hoe oud is het paard? En hoe lang doet hij het al? Enig idee van de oorzaak?

Het is mogelijk dat het met goed management en het juiste voer over gaat. Ligt onder andere aan de oorzaak.

Nadelen die ik ken is dat sommigen er minder uit zien omdat hun buik op zet. Verder kunnen bij sommigen de snijtanden zo afslijten dat ze problemen krijgen met gras eten. Daarnaast zeggen ze dat paarden met stalondeugden beduidend minder snel leren en merries met stalondeugden zijn minder vruchtbaar zijn. Maar dat heeft ook te maken met de oorzaak denk ik. Als het verveling is of stress is het heel anders dan dat een maagzweer de oorzaak is!

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:58

Ik heb 12 jaar een luchtzuiger gehad.

gekocht als veulen, 3 weken nadat hij naast een kribbenbijter stond begon hij ermee.

Vaak koliek ondanks alle voorzorgmaatregelen en uiteidelijk gestorven aan........

een luchtkoliek.

Je bent niet echt welkom met een luchtzuiger en als je het wel bent dan krijg je meestal een plekje waar andere paarden het niet kunnen zien, ik voelde me altijd 2e hands als ik ergens voor een stal kwam, zoveel geld uitgegeven en verdriet gehad, ik persoonlijk nooit meer !!

;(

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:59

Ik zou persoonlijk nooit een zuiger nemen om de volgende redenen:

Verhoogde kans op maagproblemen.
Vaak meer koliek-gevoelig!!!
Tanden kunnen aangetast raken, afhankelijk van hoe fanatiek ze zijn.
Een band is ook niet alleen maar goed voor het strottehoofd....

Ik ken ze ook die op het land nog steeds staan te zuigen...
Ik geloof wel in het overnemen van zuigen, maar in bepaalde situaties. Ik geloof dus idd niet dat elk paard het zomaar overneemt.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:01

Ik zou zeker in het luchtzuig topic gaan kijken waar ook veel stukken van dierenartsen neer gezet worden.
Er wordt hier echt onzin verkocht door sommige.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:01

Maar die luchtkoliek kan best een oorzaak van stalmanagement zijn geweest net als het kribbenbijten... gewoon te weinig ruwvoer en teveel krachtvoer... en als maag al gevoelig is dan heb je zo maagzweren.
In een onderzoek bij pony's had de helft van de pony's die krachtvoer kregen last van maagzweren ten opzichte van 0 van de groep die alleen ruwvoer kregen.

@Chaos... je hebt alleen oorzaak en gevolg niet goed...
Luchtzuigen is een oorzaak van maagproblemen en diezelfde maagproblemen zouden ook tot koliek etc. kunnen leiden.
Die maagproblemen komen in de meeste gevallen door het stalmanagement/voerbeleid en bij sommige paarden leidt dat tot luchtzuigen of tot koliek of tot andere stalondeugden.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 22-01-13 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:02

Het is lang niet allemaal onzin Evony!!
Mijn info komt ook bij DA's weg. ;)

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:03

Bij ons op stal staat ook een luchtzuiger. (toevallig ook te koop, misschien heb je het wel over dat paard haha!)
Maar die ruin doet het niet heel erg, heb de eigenaresse ook nog nooit over koliek gehoord daardoor. Staan ook andere pony's naast en die nemen het niet over, dus daar geloof ik sowieso niet in :n.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:05

Probleem is een beetje dat ook als je de oorzaak weg hebt gehaald... dus voerbeleid is aangepast e.d. dat het luchtzuigen vaak als gedrag nog wel blijft... wel minder maar dus nog vaak wel beetje bij voeren, bij stress etc.