En laat ik dat nou net verwacht hebben!
Luna is ondertussen een half jaar oud en stérk!
hondsbrutaal, en voor niks of niemand bang.Ik merk dat het met de dag erger word, maar vanochtend had ik er echt even de pest in.
Weet dat ik geduldig moet zijn met veulens... Maar die was .. opperdepop.. vanmorgen.
Ik zette eerst mijn ruin (tevens kudde-leider) buiten en vervolgens loop ik terug naar stal om Luna en Pistache een halster om te doen en mee te nemen naar buiten. Luun heeft vanaf dag 1 al een halstertje om en loopt altijd aan een halster touwtje, dat gaf nooit zo veel problemen.
Alleen de laatste paar weken is ze wat meer aan het.. "kleuteren" en word het allemaal wat moeilijker.
Mevrouw heeft namelijk door gekregen dat ze nogal fors en zwaar is en maakt daar graag, héél graag gebruik van.
Als ik haar uit stal wil halen, knalt ze snoeihard door me heen. Dat word natuurlijk afgestraft. (Haar moeder is ook heel lomp en probeert dat ook nog wel eens met regelmaat. Maar die hoef ik maar even haar borst aan te raken en gaat dan in de achteruit)
Ik ben met Luna heel af en toe bezig met clickertraining. Zo'n 10 minuten gewoon in de wei, tussen de rest van de paarden. (Staat in een groep van 5)
Dan leer ik haar dat borst achteruit is, en druk vooruit.
Afijn, toen ik Luna dus had gecorrigeerd en ze achter me aan liep samen met mams wilde ik haar in de wei zetten.
Normaal lopen ze met zijn 2e naar binnen, dan draai ik me om (en dus ook de paarden) en doe het hek dicht. Dan laat ik ze los.
Nou.. Dat ging dus niet..
Pistache liep door in de wei en draaide netjes om, Luna bleef stokstijf staan aan de andere kant van het hek.
Ik kreeg haar met geen mogelijkheid een centimeter vooruit, dat was nog niet zo erg... Als het daar maar bij bleef hoopte ik.

Dan kon ik Pistache loslaten, en Luna druk op haar kont geven en "vooruit duwen"
Het onmogelijke gebeurde, ik had het totaal niet verwacht. Luna steigert. En als ik ergens een gruwelijk hekel aan heb...
Ik bedenk me geen moment en laat Pistache los en doe het hek super-sonisch snel dicht. (Op de grendel..)
Geef Luna een rotknal, want steigeren is ábsoluut niet de bedoeling. Ze was beduusd, maar ging gewoon verder met kloten.
Vol in de achteruit, en ik had er in mijn eentje met mijn 55 kg niet veel over te zeggen. Ik stond helemaal perplex van dit gebeuren..
Probeer met mijn vrije hand mijn telefoon uit mijn broekzak te graaien en mijn vader te bellen. Op het moment dat ik hem aan de lijn hebt, kwam er een enorme windvlaag voor bij en jawel... De pech was nog niet over... Het hek waait open.
In volle galop ging Pistache er vandoor, en ik stond daar nog met Luna al snuivend aan een touwtje.
Ik zag dat Olivier, mijn ruin, aanstalten maakte om er achter aan te vliegen. Maar dat zou mij dus écht niet gebeuren!
Luna en Tas op de weg is al erg genoeg... Maar mijn Olle?! Neehh....
Ik kon Luna niet meer houden en liet haar los..
Tja.. Nummer een prioriteit was om Olivier te pakken en tegen te houden.. Ik pakte hem bij z'n halster en op dat moment liepen moeder en dochter dus los over de straat en allebei waren ze
Gelukkig dat daar heel weinig auto's komen..
Had dus papa aan de lijn en die kwam er meteen aan.
Uiteindelijk alles wel kunnen vangen en terug kunnen zetten zonder ongelukken, maar was een uur te laat op school en baalde als een stekker dat ik m'n paarden waarschijnlijk niet meer in mijn eentje buiten kon zetten zonder hulp.
Wat een bengel of niet!!
Nu is dus het probleem dat Luun een beetje TOW krijgt. Oftewel, Touw ontwijkend gedrag.
Luna is mijn eerste veulen, maar heb voor haar 2 jaar op een stal gewerkt waar ik veel met jonge dieren aan de slag was.
Het is nog een beetje prutsen en ontdekken, maar met veel geduld en consequent gedrag komen we er wel.
Dus..... Iemand tips om mijn kleuter weer netjes aan het touwtje te hebben?
Ben niet bang om streng te zijn, ben wel bang voor ongelukken.
Terwijl dat nu juist eigenlijk helemaal niet moet...