Deken vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle

Deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 11:18

Dit weekend was het guur koud ik heb 4 paarden lopen op het moment, waarvan de kpn'er een deken op heeft, de fjord ook (oud) en de shet en de tinker niet.

Als het sneeuwd is mijn shet net een sneeuwpop, en in het begin de tinker ook maar op den duur is bij haar de sneeuw weg, en is ze heel nat. Dus toen ik hoorde dat het weer ging sneeuwen heb ik haar dit weekend een 0 grams deken op gedaan met fleecevoering. Maar nu twijfel ik dus of ik hem wel of niet op moet laten en of het niet een dikkere moet zijn.

Ze zit dik ik het haar, maar door de deken heeft ze daar niet zoveel meer aan, dat weet ik. Maar omdat ze dus steeds best 'nat' is na zo'n sneeuwbui was ik bang dat ze het koud zou krijgen. We hebben een schuilstal, maar daar maken ze eigelijk weinig gebruik van.

Mijn vraag, moet ik haar nu deze deken op laten, een dikkere opdoen of hem weer afgooien.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:20

Tussen de achter benen kan je voelen hoe warm of hoe koud je paard is. Een dikkere deken zou ik doen als je paard het echt koud heeft.

Michelle

Re: Deken vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 11:21

mij is altijd geleerd, de oren voelen, als die koud zijn..... maargoed ze wil niet aan haar oren gezeten worden dus dat is lastig hahahaha. tussen haar benen is ze wel warm maar onder de deken zelf niet.

Lissenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:52

Ik krijg zelf de indruk, doordat je tinker na de sneeuw nat is, dat ze niet voldoende vacht heeft ontwikkeld, zodat regen/ sneeuw erop blijft liggen, nu trekt het de vacht in.. in dat geval zou ik kiezen voor een deken met iets meer gram. een 0 grams houdt alleen vocht oid tegen en de vacht eronder gaat door deze deken liggen, daardoor kan het zijn dat je paard het sneller koud heeft. daarom zou ik kiezen voor (bijv) 150 gram. heeft je tinker toch iets meer om warm te blijven..

maar blijft natuurlijk lastig oordelen zo ;) ik zou gewoon doen wat jou het beste lijkt!

blackjeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:47

persoonlijk zou ik in dit geval zeker wel een dekentje ophouden, aangezien de sneeuw en nattigheid in de vacht trekt, en dat lijkt mij niet comfortabel voor het paard en zeker niet met de gevolgen van dien...

een 0 grams deken geeft ook geen warmte, dan moet je meer op doen, maar aangezien ze toch wel wat vacht ontwikkelt heeft denk ik dat dat wat laat is.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 08:59

@Blackjeck, dat ze vacht ontwikkelt heeft is niet erg, ze heeft net zo'n dikke vacht als mijn shet, maar kennelijk wordt zij na een dag regen/sneeuw toch nat. dus kan ze het niet goed 'drooghouden zelf' ik laat haar idd gewoon de deken op en doe er een onderdeken onder, zodat die er weer onderuit kan als het 'warmer' wordt.

@lissen: ze heeft dus wel een dikke vacht, maar kennelijk na vele regen en sneeuw kan ze het toch niet goed aan ofzo.... vandaar idd die deken. het is altijd lastig oordelen en veel moet op gevoel, maar dat valt niet altijd mee hhaahaha. Stiekem ga je vaak oordelen naar 'de mens' en die heeft het koud. en die zou in de stal gaan staan..... maar dat doen die gekke beesten ook niet hahaha.

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:08

Volgens mij is het enige probleem hier dat de tinker nat blijft toch?
Dan lijkt het mij voldoende om alleen een regendeken op te doen, 0grams.
Een dikkere deken opdoen heeft niet heel erg veel nut, ze zit wss dik in haar wintervacht, paarden hebben het niet zo snel koud.
Gewoon even in de gaten houden of ze het echt koud heeft onder dekentje, maar ik verwacht van niet ;)
Denk dat je zelf het beste kunt oordelen! ;)