Nu nog scheren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jodi93

Nu nog scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 22:34

Hee iedereen,

Ik heb net te horen gekregen dat er een stal vrij komt en dus kan mijn paard eindelijk op stal *\o/*

Echter hij heeft al aardig wat vacht opgebouwd (hij staat onder een 200 grams) Alleen zodra het weer beter word wil ik toch enigzins wat fanatieker gaan rijden.. Hij is al na 2 rondjes zeiknat en ik krijg hem niet droog.. ik doe altijd een zweetdeken op en ik wrijf hem droog. Kan ik nu nog wel gaan scheren?

Ik zat te denken aan een jachtpatroon of iets dergelijks.. En zal ik de benen wel of niet scheren?

Word pas geschoren na dit gekke weer!! (als ik ga scheren)

Angela

Re: Nu nog scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:58

Ja hoor, je kunt nog prima scheren. Mijn vorige paard moest ik meestal 2 keer scheren, de eerste keer in oktober/november, en daarna nogmaals in februari. Dat ging altijd goed, hij heeft daarna altijd nog een mooie zomervacht gekregen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:06

Ja hoor waarom niet
Ik scheer ook nog rond deze tijd hoor :j

Gewoon doen
Goed de tempraturen in de gaten houden ivm dekens wisselen dan kan dat prima

blackjeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:14

Jahoor scheren kan nog makkelijk! Gewoon na het scheren goed inpakken en dan moet het geen probleem zijn hoor :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:15

Mijne wordt volgende week ook nog voor de eerste keer geschoren ;)
De aller eerste keer dat mijn pony is geschoren was toen in maart/april, hij had nog nooit zo'n mooie zomervacht!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:19

Niets te maken met de maand, maar ik zou mijn paard niet de eerste keer scheren tijdens een vorstperiode. Wacht dus nog even tot de temperaturen weer constant boven de nul blijven.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:29

Waarom niet Gini?
Als jij gelijk een goede deken op gooit is er niets aan de hand hoor
Ik scheer wanneer het mij uit komt of dat nu met 10 graden is of met min 10 dat intresseerd helemaal niet je moet dan wel een juiste deken op gooien natuurlijk en geen ongevoerd regen dekentje of zo

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:29

Dat is in België deze week dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:34

Gini schreef:
Niets te maken met de maand, maar ik zou mijn paard niet de eerste keer scheren tijdens een vorstperiode. Wacht dus nog even tot de temperaturen weer constant boven de nul blijven.

Ben ik het wel een beetje mee eens. Mijn paard is in oktober geschoren maar heeft nu een hele dikke vacht. Hij wordt binnenkort op nieuw geschoren, als de vorst voorbij is. Vind het geen fijn idee om hem met vorst en sneeuw weer helemaal kaal te scheren. Bovendien, als ik met dit weer al aan het werk kan is het een beetje stappen. Daar gaat die van mij niet zo hevig van zweten dat hij niet meer droogt of er last van heeft.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:36

Ik heb mijn merrie nog niet geschoren, omdat we in een winterstop zitten, door de vele regen, maar mochten we in februari weer aan de slag gaan, dan scheer ik haar als nog!

blackjeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:37

Vorigjaar heb ik toen het zeker 5 graden onder nul was een haflinger geschoren, ging prima maar wel daarna dikke dekens op gedaan, en tijdens het scheren ook als je bv met de achterhand bezig was en je de voorhand al klaar had daar al een deken op doen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:43

Gentlegiant schreef:
Waarom niet Gini?
Ik scheer wanneer het mij uit komt of dat nu met 10 graden is of met min 10 dat intresseerd helemaal niet je moet dan wel een juiste deken op gooien natuurlijk en geen ongevoerd regen dekentje of zo

Omdat het toch een hele aanpassing is voor een paard, ook al gooi je dekens op.
Ik zou het mijn paard niet aandoen, om bij min 4 ineens in zijn bloot velletje te moeten trainen nadat die een hele winter de vacht van een bospony heeft gehad. Dan wacht ik liever tot de temperaturen een beetje schappelijker zijn en geen extra aanslag moet doen op de energievoorraad van mijn paard. Maar ja, dit is een overweging die iedereen persoonlijk moet maken, dat moet TS dan ook maar doen. ;)

SheeNegro, ik weet niet naar welk weerbericht je kijkt :D, maar deze week zijn het de eerste nachten dat het onder -10 graden gaat en overdag niet boven de -5 uitkomt. Donderdag/vrijdag worden de koudste dagen van het jaar. Volgende week zou het stilletjes gaan dooien.

blackjeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:45

Met zulke kou train ik ook niet met een bloot velletje hoor :D hij heeft dan gewoon een dikke wollen deken op en als hij het warm krijgt gaat hij af, zoniet dan blijft hij lekker op

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:46

Vind ik gek. Je scheert het paard zijn wol af om er een wollen dek op te leggen? Maar nogmaals, ieder zijn keuze, zoveel mensen zoveel wensen. :D

blackjeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:49

Ja zolang hij niet zweet kan die prima op, bij gallop enz gaat hij er wel af maar verder niet hoor, en hij was geschoren omdat hij ook in stal zijn warmte niet kwijt kon

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:50

Hier word het vd week -12 tot -15....
Ik ga ook scheren als dat nodig is hoor...

Gelukkig houd ik de tempraturen heel goed in de gaten ik scheer rond oktober en hoef nooit een 2de keer te scheren in de meeste gevallen juist omdat ik met elke 5 graden verschil andere dekens opdoe
als het 5 graden kouder word 100 grams erbij 5 graden warmer 100 grams eraf
Op stal is het momenteel -2 en hij staat onder 600 grams

Waarom in een bloot velletje trainen?
Ik heb gewoon met instappen een deken met hals op (dik fleece) en met rijden een uitrij deken dikte licht aan het weer
Met uitstappen gaat de fleece erop en eventueel de wollen deken en daarna onder het solarium als hij niet droog is wat meestal niet nodig is
Poetsen doe ik gewoon met een wollen dek op
Ik heb nog nooit problemen gehad of het idee dat paard het niet prettig vond
Doe het zo al jaren bij meerdere paarden elke winter

Die deken is er ter vervanging van hun vacht scheren doe je voor het gemak van jezelf maar ook voor de paarden hoe zou jij het vinden als je met een dikke jas een maraton moet lopen?
Jij kunt je jas uit doen een paard niet daarom scheren en een ''jas'' aan die met training uitgedaan kan worden net als wij mensen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:55

Ah, maar jij scheert dus al vroeg (in de herfst), dan heb ik er ook geen problemen mee (nu ik heb nooit problemen :D) als er een tweede keer geschoren wordt tijdens de vorst. Paard is dan al aangepast/geacclimatiseerd aan het feit dat die geen vacht heeft. Maar een paard dat gewoon zonder deken gehouden is en een dikke wintervacht heeft kunnen kweken de eerste keer scheren tijdens vorst, dat zou ik niet doen. Maar ik heb de beginpost opnieuw gelezen en blijkbaar denkt TS daar ook zo over.

Ik denk dat de recreatieve training die wij aan onze paarden geven niet te vergelijken valt met het trainen voor een marathon. Trouwens je begrijpt mij verkeerd, want ik zeg juist dat ik het gek vind dat veel mensen scheren omdat ze tijdens het rijden de warmte niet kwijt kunnen en snel beginnen zweten. Die reden snap ik zeer zeker. Paard heeft er niks aan als die na 5 minuten draven al aan het puffen is. Maar ik snap dan niet waarom je een wollen deken opgooit tijdens het trainen. Een uitrijdeken bij het in- en uitstappen, ok, maar de echte training is dan toch dekenloos? Waarom anders het scheren?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:57

Gini schreef:
Gentlegiant schreef:
Waarom niet Gini?

Omdat het toch een hele aanpassing is voor een paard, ook al gooi je dekens op.
Ik zou het mijn paard niet aandoen, om bij min 4 ineens in zijn bloot velletje te moeten trainen nadat die een hele winter de vacht van een bospony heeft gehad. Dan wacht ik liever tot de temperaturen een beetje schappelijker zijn en geen extra aanslag moet doen op de energievoorraad van mijn paard. Maar ja, dit is een overweging die iedereen persoonlijk moet maken, dat moet TS dan ook maar doen. ;)

SheeNegro, ik weet niet naar welk weerbericht je kijkt :D, maar deze week zijn het de eerste nachten dat het onder -10 graden gaat en overdag niet boven de -5 uitkomt. Donderdag/vrijdag worden de koudste dagen van het jaar. Volgende week zou het stilletjes gaan dooien.

Vergist van week dus :o? Maar ik dacht dat ik in centraal België toch een nul zag staan, ik kijk naar vtm :+
Maar ik denk in TS haar geval, ze gaat verhuizen naar een stal, voor zover ik weet zijn de stallen daar snachts nog warm. In de piste zal het daar dan ook niet vriezen denk ik.

In mijn geval zal het wel een verschil zijn, mijn paard staat in een buitenstal en ik moet tevoet naar een binnenpiste, maar hij wordt dus volgende week geschoren :) maar hij is niet echt een teddybeer, je merkt amper dat hij een wintervacht heeft.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:06

Als het paard al aangepast is om zonder vacht te lopen gini dan heeft hij dus in jou woorden geen vacht en hoef hij dus ook niet geschoren te worden

Dan kun je het ook zo bekijken ja mn paard is gewend aan de vacht (paard heeft tot een bepaalde leeftijd altijd vacht gehad) dan zou je nooit moeten scheren ongeacht te tempratuur

Ik denk dat ieder zijn paard anders traint misschien kun je jou trainen niet vergelijken met een marathon de paarden hier die op wedstrijd gaan kun je het weer wel mee vergelijk bijvoorbeeld

Ik heb met in stappen en draven de deken op tot ik het idee heb dat het goed is en haal ik het eraf idem met uitstappen klaar met trainen uitrijdek erop halverwegen met uitstappen als ze afkoelen daar een wolletje over

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:15

Gentlegiant schreef:
Als het paard al aangepast is om zonder vacht te lopen gini dan heeft hij dus in jou woorden geen vacht en hoef hij dus ook niet geschoren te worden

Nee, ook dat is niet wat ik bedoel. Ik zal het schematisch weergeven.
Oktober eerste scheren (temperaturen ruim boven nulpunt) --> paard kan zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden, acclimatiseren (geen vacht, deken) --> tweede keer scheren in januari (vriestemperaturen) --> aanpassing niet zo erg, al gebeurd in oktober.

Tegenover

Eerste keer scheren in januari (bij vriestemperaturen) --> kloof is ineens zeer groot. Paard kan zich niet aanpassen of moet dat op een snel tempo doen (aanspreking energievoorraad).

Dat is het enige wat ik bedoel.

Iedereen hier is met de basissport bezig, dat is voor een paard niet keihard trainen. Toch niet vergelijkbaar met wat een marathonloper moet trainen.

blackjeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:50

Ik denk dat het aanpassen wel mee zal vallen :) ik denk persoonlijk dat het ligt aan de manier hoe je met je geschoren beesje omgaat, ik laat hem nooit even zonder deken staan, en gooi altijd zo snel mogelijk weer deken op... Maar ik heb zelf nog nooit zoveel van de overgangen gemerkt bij paarden, en ik heb er toch al heel wat geschoren

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:56

Blackjeck heeft gelijk het is maar net hoe je er mee omgaat..
Poetsen gebeurt hier of onder het solarium of met een wollen deken erop
Even optillen met een borstel eronder poetsen en zo alles in delen
Ik heb echt nog nooit problemen gehad paarden die we midden in de winter kochten of moesten trainen werden ook gewoon geschoren nooit geen problemen gehad

Tja gini wat is kei hard trainen
Ik train op het moment op S niveau (wat ik toch flink goed trainen noem maar het paard is er dan ook op getraint maar nog is het elke keer hard werken ;)) dat is in nederland geen basis sport meer en het is ook niet altijd even makkelijk voor paard en ook voor ruiter overigens
Daarbij vind ik dat je het niet goed verwoord
Voor de een is Lniveau hard trainen voor de ander is Z niveau een eitje...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:49

Ik denk dat hier geen gelijk-ongelijk in het spel is, maar dat ieder zijn eigen keuze voor zijn/haar eigen paard moet maken.

Ik wilde gewoon een raad meegeven aan TS, ze doet er zelf mee wat ze wil. Jeetje, dat ik ieder woord dat ik zeg zo moet zitten verdedigen, schrik ik even van.

lemanthiaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:28

kan prima. ik scheer de mijne gemiddeld om de 2 maand...

blackjeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:39

Gini schreef:
Ik denk dat hier geen gelijk-ongelijk in het spel is, maar dat ieder zijn eigen keuze voor zijn/haar eigen paard moet maken.

Ik wilde gewoon een raad meegeven aan TS, ze doet er zelf mee wat ze wil. Jeetje, dat ik ieder woord dat ik zeg zo moet zitten verdedigen, schrik ik even van.

zo bedoelde ik het niet hoor :(:) sorry dat het zo over kwam,

inderdaad ieder zijn keuze!