Paard voor de eerste keer in stapmolen, hoe ging dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Paard voor de eerste keer in stapmolen, hoe ging dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:24

Hoihoi,

Ik vroeg me af hoe het met jullie paarden ging toen ze voor de eerste keer in de stapmolen gingen? Flipten ze, of ging het meteen goed?

Bedankt alvast!

Dabo

Re: Paard voor de eerste keer in stapmolen, hoe ging dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:27

Mijn merrie vond het poortje eerst een beetje eng, maar de molen zelf niet. Ging eigenlijk dus meteen goed :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:30

Paard heeft paar rondjes achteruit gelopen daarna was het klaar!

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:40

Ik ben één rondje met haar meegelopen, daarna ging het prima. Of nou ja, prima in zoverre dat ze onder het poortje dook om naast haar vriendinnetje te kunnen lopen. Dus ze heeft er de eerste keer in tweespan in gelopen, ging best :j

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:43

xingridx schreef:
Ik ben één rondje met haar meegelopen, daarna ging het prima. Of nou ja, prima in zoverre dat ze onder het poortje dook om naast haar vriendinnetje te kunnen lopen. Dus ze heeft er de eerste keer in tweespan in gelopen, ging best :j

Haha _O- _O-

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:46

De molen draait wel door, dus als ze een paar keer het hek tegen hun hoofd of kont hebben gekregen snappen ze het meestal wel.. :) Gewoon tussen een paar ervaren molenlopers zetten en dan komt het wel goed.

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:12

.
Laatst bijgewerkt door Dorith op 21-03-25 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 16:32

Fijn om te lezen dat jullie verder geen slechte ervaringen hebben!

Ons paard is 4 jaar en gaat binnenkort voor de eerste keer in de stapmolen. Vind het maar spannend :Y) Heb nog nooit op een stal gestaan met een stapmolen, dus ook nog nooit een paard er in gehad. Mijn zus wel, die heeft op de stal gewerkt en zette dagelijks de paarden er in, dus het zal wel goed komen :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:32

de mijne vond t niet zo leuk haha, elke gedeelte had van die hekjes en mevrouw ging gewoon steeds naar volgende gedeelte ;)

uiteindelijk ging het wel goed

SanneeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:38

Mijn verzorg pony vond het in het begin maar raar en dacht ook slimmer te zijn dan de hekjes. Gelukkig na 3 keer een stroomschokje te krijgen begreep ze toch wel dat ze het niet zou winnen :P. nu loopt ze netjes in de molen ( af en toe wel even lekker showen naar andere paarden :D )

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:40

Die van mij maakt er een spelletje van en rent alle kanten op en duikt gewoon onder de hekken met stroom erop door. Linksom rechtsom, hij doet alles waar hij zin in heeft behalve gewoon stappen :P. Ook niet gestressd of zo, gewoon spelen... Geen succes dus. :+

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:44

Let er heel erg mee op! Mijn oude paard kon er absoluut niet tegen die werd helemaal gek. Als je er langs liep hielp dit ook niet. Uiteindelijk had de pensionhouder na 10 dagen proberen en het op te biechten bij mij dat het zo slecht ging de moed op gegeven. Dat had hij wel eerder mogen doen.

Helaas was zijn dochter niet bij de les en heeft na driekwart jaar na een herstelperiode mijn merrie opnieuw in de stapmolen gezet. Dit heeft ze moeten bekopen met een scheur in haar knie waar de DA niets meer me kon. Helaas in moeten laten slapen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:47

Heb hem er gewoon ingezet, even blijven staan om te kijken of het goed ging.
Wel gedaan toen er een ander paard in stond die wel rustig was

Als je zelf er een hele issue van gaat maken denkt je paard ook van ahhhhhhhhh wat is dit
en als je het zelf heel dood normaal vind dan vind hij dat ook.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:49

de mijne heeft 1 keer in de molen gestaan, om te testen of hij het durfde.

de molen draaide om maar mijn pony niet, die kiepte toen bij achterover .........
dit was 3 jaar geleden en verder heeft hij NOOIT in de molen gestaan

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:51

SRuiter schreef:
De molen draait wel door, dus als ze een paar keer het hek tegen hun hoofd of kont hebben gekregen snappen ze het meestal wel.. :) Gewoon tussen een paar ervaren molenlopers zetten en dan komt het wel goed.

Zo doe ik het ook altijd. Je kunt er het beste zelf niet te veel poespas over maken. Na een paar rondjes snappen ze het prima.
Zelf loop ik nooit mee in de stapmolen. Als die jonge dingen plots in de stress schieten zit ik er liever niet bij in zo'n klein "hokje.. ;)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:54

Mando schreef:
Heb hem er gewoon ingezet, even blijven staan om te kijken of het goed ging.
Wel gedaan toen er een ander paard in stond die wel rustig was

Als je zelf er een hele issue van gaat maken denkt je paard ook van ahhhhhhhhh wat is dit
en als je het zelf heel dood normaal vind dan vind hij dat ook.

Werkt bij de meeste. Die van mij dacht er alleen anders over :P Zelfs met zeilen erop blijft hij het een spelletje vinden. Niks gewond ofzo maar hij rent gewoon alle kanten op :+ .

Ik zet er nooit een ander bij de eerste keer. Als ze met 2 in een hokje komen krijg je paniek. Liever 1tje over de zeik dan 2 in een klein hokje want dat is vragen om problemen. Vaak willen ze dan ook bij die ander zijn wat aanzet tot erdoorheen rennen. Nee gewoon alleen de eerste keer. De meeste snappen het dan wel.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:44

mijn paard is de eerste keer onder het hekje doorgegaan, maar toen hij de stroom voelde bleef hij wel binnen de hekjes lopen. ging vanaf dan heel goed, hij loopt rustig zijn rondje. Ik had hem juist zonder een ander paard erin gezet omdat ik bang was dat hij onder meerdere hekjes doorging en dan ineens samen met een ander paard in één gedeelte stond.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:47

Ik blijf even volgen, ben benieuwd hoe het gaat.

Degene die ik op het oog heb heeft er ook geen ervaring mee, en op stal hebben we er wel één.

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:52

Wij doen het heel rustig aan met paarden die voor het eerst in de molen gaan. We lopen zeker 15 minuten mee zodat ze bij het omkeren van de molen leren om om te gaan. Meestal 2 a 3 dagen. Daarna gaat het vaak bij het keren even twijfelend maar daarna hebben ze het door. Je kan er beter even de tijd voor nemen dan dat het paard echt in paniek raakt.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:56

De mijne ging tussen de palen/hekjes lopen, die liep dus tussen twee gedeeltes in, als de molen dan stopte liep ze door en stond ze weer goed...tot ze moest omdraaien haha!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:58

Die van mij wandelde prima mee, maar na een tijdje gaat de molen de andere kant op draaien. Hij staat dan even stil om de paarden de kans te geven te draaien, die van mij dacht dat hij wel ffies kon gaan liggen en vlak voor hij door zijn benen zakt ziet hij die molen op zich afkomen, dat was even schrikken. Verder niets gebeurd, wel hard gelachen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 07:32

Die van mij is ook wel eens in het volgende poortje gaan wandelen bij zijn vriendje...
en hij had geen erg in de stroom omdat hij zijn deken dan op had dus ik heb zijn kont vrij gemaakt van deken (omgeslagen) en de stroom aangezet. Hij liet het rekje over zijn kont komen en stond erg snel bij het volgende rekje _O- ... daarna nooit meer gedaan

Ik doe ze wel altijd zonder halster.