hoofdstel niet omkrijgen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yfke77

hoofdstel niet omkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 14:54

Hallo' daar ben ik weer |(
Net een nieuw paard gekocht, krijg je het ene probleem na het andere..
Afijn.. krijg met geen mogelijkheid het hoofdstel om..
Hij gooit zn hoofd omhoog en zwiept er alle kanten mee op, zonder er rekening mee te houden dat mijn hoofd daar niet echt tegen kan. Met als gevolg een blauwe pijnlijke plek %)
Blijf heel rustig eronder en zet wel door maaar dit gaat nergens over.
Vorige eigenaar had bitloos gereden want hij vond dat niet fijn..een bit in.
Weet ik veel dat hij door het lint gaat... wie o wie heeft tips
Hij is hartstikke lief en werd geprezen als beginnerspaardje.. precies wat ik zocht.. maar ik kan er helemaal niks mee...

elinesikko

Re: hoofdstel niet omkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:00

heb je de TA al laten kijken? mss heeft hij wat met z'n gebit dat hij geen bit in wil

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:00

dan is dit waarschijnlijk niet het juiste paardje voor jou.
dat is natuurlijk heel vervelend om toe te geven maar het klinkt niet of je nou heel gelukkig ermee bent.
je zegt dat er meerdere problemen zijn, dat is natuurlijk wel vaker als je net een paard koopt. je moet elkaar leren kennen.
dit is natuurlijk heel makkelijk gezegt, je kan hem natuurlijk niet zomaar terug brengen.
het is wel belangrijk als je een paard koopt dat je van te voren weet wat je ermee wilt kunnen doen en dat je bv proefrijd en kijkt of het klikt.
als hi niet gewend is aan het bit is het ook niet heel vreemd dat hij het niet prettig vindt.
je zou contact op kunnen nemen met de vorige eigenaars, die kennen het dier het beste. misschien dat die je het beste kunnen helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:02

Is 'ie gekeurd? En wat werd er over het gebit gezegd?

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:02

waarom ga je niet gewoon bitloos rijden?
als hij eerst ook altijd bitloos gereden werd?

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:05

Waarom zou ze persee bitloos moeten rijden ? Vaak zit persee bitloos willen rijden tussen de oren van de ruiter.
ipv Een gedegen opleiding te geven aan je paard waarbij dat elke hulp die je ooit aan je paard zal geven stap voor stap zal uitgelegd worden.
Dit kan zowel bitloos als met bit.
Maar ik vind bitloos rijden niet persee zaligmakend.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:06

yfke77 schreef:
Hallo' daar ben ik weer |(

Vorige eigenaar had bitloos gereden want hij vond dat niet fijn..een bit in.
Weet ik veel dat hij door het lint gaat... wie o wie heeft tips
Hij is hartstikke lief en werd geprezen als beginnerspaardje.. precies wat ik zocht.. maar ik kan er helemaal niks mee...

Als je weet dat de vorige eigenaar bitloos rijdt vanwege het paard, waarom wil jij dan toch een bit in? Waarom niet of bitloos of het bit in laten doen eerst vele malen laten oefenen door oude eigenaar. Jijzelf bent degene die dwars ligt, als ik zo eerlijk mag zijn.
je zoekt op deze manier problemen op en geeft hiervan je paard de schuld. Geen ideale manier om elkaar te leren kennen en begrijpen!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:08

Ik neem aan dat als je bij een paard gaat kijken en je wilt in de toekomst met bit rijden, je ook tijdens het proefrijden even vraagt of er een bitje in mag?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:09

HAR -> OPG

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:14

Waarschijnlijk heb jij even tijd en nodig om de 'handleiding' van dit paard te leren begrijpen.
Heb je hulp van een instructeur of iemand anders met meer ervaring met paarden?
Zoek voor deze periode iemand om je te helpen. Zeker ook omdat je in je andere post schrijft dat hij niet goed in z'n vel zit.
Je hebt 'm nog maar kort. Is dit je eerste eigen paard? Waarschijnlijk kom je nog wat kennis en ervaring te kort.
Hulp vragen is dan heel verstandig.

Succes.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 20-01-13 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:16

tanden nalaten kijken.zacht bitje kopen als tanden oke zijn.en dan gewoon eerst hoofdstel om bit aan een kant los en dan zo in de mond doen.maar waarom koop je paard dat bitloos gereden word ???puur uit intressen

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:18

ik zou eerst een paar keer weer bitloos gaan rijden voor het vertrouwen. Tanden laten checken. En dan hoofdstel omdoen, en daarna pas t bit eraan hangen(met het hoofdstel al om zeg maar). En dan net als bij een jong paard met een halster eromheen longeren in het begin, zodat er geen druk staat op het bit.

yfke77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 17:06

Dank jullie wel voor de reacties!
Ik zal zoveel mogelijk vragen beantwoorden zodat jullie meedenkers:-) een wat completer beeld krijgen..
De eerste problemen waar ik tegen aan liep is vooral een wormenprobleem.. Daar ben ik nu mee bezig.. Ik heb hem rustig leren kennen en ben vandaag bezig gegaan met hoofdstel. Eerder was het lastig om een halster aan te doen. Kan niks verdragen achter zn oren..
Ik heb over een tandarts na zitten denken, maar omdat het vooral de druk is en eerder het halster waar hij moeite mee heeft, laat ik het even in gedachte zitten.
Toen ik ging kijken heb ik ook een proefrit mee gedaan en was het prima.. Hij was braaf, alleen met hoofdstel indoen was hij wat schudderig, maar dat had hij nog nooit gedaan zei ze.
De reden waarom ik niet bitloos wil rijden is omdat ik daar niet zo voor ben omdat hij al gevoelig is achter de oren en niet nog meer druk wil (er zijn nog amdere bitloze hoofdstellen die anders werkt, maar ik wil wedstrijden met hem gaan rijden...
En Michelette, ik geef het paard niet de schuld hoor.. Wil alleen graag dingen oplossen en vraag dus tips ;-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:17

Denk dat je er verstandiger aan doet dit paardje terug te brengen en je geld terug te vragen.

Het blijkt dus, volgens mij, dat door het bitloos rijden er flinke pijn achter de oren zit.

yfke77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 17:26

Precies Ariebren, dat denk ik dus ook... Hij kan niets achter zn oren verdragen... Zou dat kunnen dat er verkeerd met een bitlooshoofdstel is omgegaan of ben ik nu te veroordelend? Als dat zo is, dan is er voor mij weer een reden om zachtjes met bit te rijden..
Enige tips om dat te kunnen verhelpen??

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:12

Ik kan je moeilijk helpen hier vanachter mijn tafel met PC.

Misschien zijn er ervaren paarden mensen in je kennissen kring ??

Anders toch een enkele reis naar de verkoper.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:36

Ik krijg, net als Ariebren, het idee dat je het paardje beter terug kunt brengen. Mijn gevoel zegt dat er verborgen gebreken zijn en wie weet wat er zo dadelijk nog meer naar boven komt. Je hebt wettelijk 6 weken de tijd om een paard kostenloos aan de voormalige eigenaar terug te brengen en je geld terug te krijgen, dus wacht niet te lang. Misschien is het wel iets dat alleen met de tanden is, maar voor hetzelfde geld niet. Ik krijg de indruk dat ze het paardje gesedeerd hebben, zodat het niet zo heftig met zijn hoofd zou doen bij de kennismaking. Anders had je waarschijnlijk meteen al afgehaakt. Uiteraard hoop ik dat ik ernaast zit, want ik gun je een heel leuk paard, maar zoals ik het nu lees heb ik toch een ander idee erover. Sterkte met je beslissing! ;)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:41

Je zegt 'net een nieuw paard'
En ook nog eens zonder bit gereden

Okee, dus hij/zij komt op een nieuwe stal, krijgt een nieuw iemand om aan te wennen en krijgt meteen een bit ingepropt..
Ben ik de enige die vindt dat het paardje wellicht eerst aan jou en de nieuwe situatie moet wennen?
Geef het dier wat tijd en leer hem/haar dan eens rustig het bit aannemen.
Oordeel daarna eens opnieuw.

yfke77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 20:52

Ik heb m bijna een maand.. Lijkt mij lang genoeg om te wennen toch? Ik ben in die tijd veel bezig geweest met borstelen en contact zoeken.. heb wat grondwerk gedaan, zonder te veel te vragen.. Gewoon wennen.. Had al moeite met halster omdoen dus dat ook geoefend..
ik geloof niet dat ik hem overvraagd heb toch?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:57

Ik was na twee dagen aan het rijden met mijn paard.. dus overvraagd vast niet.
Maar je hebt wel problemen met gewoon basis dingen zoals een halster omdoen... en dat zou bij een beginnerspaard niet horen.

Maar heb je iemand in je omgeving bijv. een instructeur die samen met jou kan kijken of dit wel een echt beginnerspaard is... en of het makkelijk op te lossen is?

yfke77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 21:02

Nee, helaas nog niet.. Wil lid worden van vereniging, maar ik wilde dat doen als we wat samen gewend waren..
Enig idee hoe ik hem van zn gevoeligheid af kan krijgen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:09

Als je al problemen hebt met een halster omdoen bij een redelijk volwassen paard ??

Dan is er wat aan de hand.

Waarom werd het paard te koop aangeboden ??

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:11

yfke77... juist in de periode van aan elkaar wennen is het verstandig om er ook iemand bij te halen met meer paardenkennis... dat is toch de basis die je samen legt...
misschien iemand van Bokt zoeken die in de buurt woont... of instructrice die aan huis komt.

yfke77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 21:19

Ik heb er niet bij stilgestaan natuurlijk.. Hij had al een halster om toen ik kwam en tja, dat hoofdshudden.. Hij had dat nog niet gedaan, maar ik vertrouw wel op de verkopers.. Ze deden er niks meer mee,geen tijd, werk.. Tja.. Misschien naief, maar hoe kan ik dit paard helpen om rustig te blijven als ik met t hoofdstel aankom? Ik zal es kijken of ik iemand kan vinden.. Dank jullie voor het meedenken trouwens :-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:23

Heb je wel een aankoop keuring laten doen ??
Door een eigen DA en waar je zelf bij geweest bent ??