Voor het eerst met paard naar de zee, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sachet

Voor het eerst met paard naar de zee, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 11:44

Hallo mensen,

Inmiddels ben ik een tijdje in het bezit van een ruin die helemaal bezeten is van water, alle vormen van water vind hij ge-wel-dig.
Ik weet eigenlijk zeker dat hij het aan zee ook super zou vinden, behalve aan de verdere rompslomp zoals: gillende kinderen, vliegers, trackers etc daar is hij als de doods voor.
En de zee is natuurlijk wel water, maar wel ineens heel anders wat voor reacties kan je dan verwachten?
Al met al wil ik heel graag wat tips.

Liefs.
Laatst bijgewerkt door Sachet op 20-01-13 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

NiKip

Re: Voor het eerst met paard naar de zee, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:48

Het is het beste als er nog een paard meegaat die het al kent en rustig is. Zo heeft jouw paard wat meer steun bij het ontdekken van al die nieuwe dingen ;)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:50

Tussen water en de zee zit een groot verschil voor sommige paarden,de zee die beweegt (golven) en veel paarden kunnen dat heel eng vinden hou er rekening mee dat ze dus of zijwaarts of vol gas achteruit gaan als er een golf aankomt.

Slaat je paard op hol ga dan richting de duinen galoperen,het zand is daar muller en het dier zal gauwer moe worden en weer onder controle zijn.

Neem extra sokken en droge schoenen mee voor als die wel te ver de zee in gaat of gaat rollen zo kan je toch nog droog terug rijden :+

Door de zee galoperen is natuurlijk iedereen z'n penny droom maar let op veradelijke kuilen!!! Beste is om eerst een stuk te verkennen en dan kijken of je paard het ook wil.

Het is kei leuk maar een eerste keer kan voor een paard geestelijk een hele grote uitputtingsslag zijn.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:53

Ik ben in de zomer ook voor het eerst alleen met mijn pony naar de zee geweest, ze vond het even spannend en was heel erg hyper maar ik kon haar wel goed houden :) vooral de ruimte, ze kunnen zo ver kijken, en de zee, veel paarden kennen niet wat het is, maakt veel indruk.. dus geef haar daarna lekker rust en ga niet gelijk in volle galop over het strand. Ik heb eerst een halfuurtje gestapt aan de hand en ben er toen pas op gegaan :)

Een ervaren paard meenemen is natuurlijk beter, maar niet voor iedereen een oplossing (zo ook niet voor mij) maar als je vaker alleen met je paard naar buiten gaat en er gewoon geduld bij hebt komt het vast goed! Op het strand rijden is genieten <3

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:56

Inderdaad x_Heidi. Niet gelijk de 1e keer in rengalop willen gaan :j
Anders heb je de kans dat je paard dat iedere keer wilt, ook als dat even niet kan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:27

Gewoon gaan :) De eerste keer voor mijn paard was samen met 1 ander paard die ook nog nooit bij de zee was geweest. Ze keek haar ogen uit, had haar staartje op de rug liggen, maar was verder gewoon heel braaf. Niet gelijk van alles willen als achterlijke galoppen of diep het water in. En ga als het EB is zodat je alle ruimte hebt. Ik had geen last van mensen of kinderen, want er was toch genoeg ruimte. Paard moet wel een beetje hondmak zijn als het even kan, die kom je misschien nog wel eens tegen. En tractoren rijden er ook niet af en aan, en met eb heb je meer dan genoeg ruimte om die uit de weg te gaan (mijn paard is panisch voor grootverkeer en dat ging prima).

Onze grootste opstakel die eerste keer waren de bandensporen in het zand en de schelpen lijn over :+ Dood eng die kleur verschillen vonden ze :))

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 12:32

Hahah mijn paard is ook als de dood voor verkeer wat veel herrie maakt trackers, brommers etc..
Hard galopperen hou ik eigenlijk helemaal niet zo van..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:33

Ik ben uiteindelijk wel flink gaan galopperen die eerste keer op het strand, maar het voelde gewoon goed, en ze was gewoon braaf. In het bos - ook vreemde plekken - doe ik ook galopjes, dus waarom niet op het strand. Maar wel nadat ze de kleurverschillen niet meer eng vond, want het eerste half uur ging ze steeds op de rem.

Zee komen we overigens nog steeds niet bij in de buurt, want golven zijn levensgevaarlijk, aldus mijn paard.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:40

Sommige paarden lopen (bijna) gelijk de zee in, en andere blijven het altijd een beetje eng vinden. Toch is het altijd fijn als er een ander paard bij is die zo de zee in loopt. als je de zee in loopt, veel tegen je paard praten, rustig been geven en je handen naar voren doen. als hij het uiteindelijk in het water echt heel leuk vind zou ik wel een beetje oppassen dat hij niet stil gaat staan en liggen (rollen). Er zijn van die grapjassen die dat wel eens willen proberen, hahaha. (vooral met dit weer) lijkt me het niet heel fijn. :brr: de golfjes kunnen ze wel een beetje eng vinden. Ik heb zelf wel eens op een pony gezeten die het water ongeveer indook. hij vond de hoge golven wel leuk, ik wat minder. haha O:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:47

Ik was eens aan zee met een groep waarvan mijn paard als enige de zee kende. Dor omstandigheden waren we afzonderlijk naar het strand gereden en zij waren net iets eerder op de afgesproken plek dan ik. De meeste paarden waren best druk (staken elkaar aan?) maar toen ze ons aan zagen komen (paarden kenden elkaar) was de drukte ineens over. Mijn paard was toen al meerdere malen op die plek geweest en liep er dus bij alsof ze daar woonde.

Mijn huidige paard vond zee reuze spannend (wat gek, windkracht 7) maar uiteindelijk waren alleen de schuimkoppen not-done. De rest gaf ze niet veel om, ook niet het bewegen van het water.

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:10

Ik ben een maand geleden voor het eerst geweest, en had wel verwacht dat mijn haflinger er rustig onder zou blijven. Dit deed hij ook gelukkig! Alleen wilde hij het water niet in haha. Hij is normaal echt dól op water, maar die witte schuimkoppen, dat waren monsters volgens hem haha. Uiteindelijk is mijn moeder naast hem gaan lopen, en per stapje dat hij het water in deed hebben we hem uitgebreid beloont. Hij bleef het raar vinden, maar ik kan wel zeggen dat ik de zee ben in geweest haha :o