Hoe leren een proefje voor te lezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Hoe leren een proefje voor te lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 11:38

Ik weet niet of het hier goed staat, maar goed..

Mijn startpas is aangevraagd en ik heb er al helemaal zin in om wedstrijdjes te gaan rijden, maar ik heb geen voorlezer! Mijn ouders willen het allebei wel, maar weten niet veel over paarden en al helemaal niks over de bak, letters, figuren enzo.. ze willen het wel leren, maar ik weet niet zo goed hoe ik ze dat nou het beste kan uitleggen :) Ze hoeven natuurlijk niet alles uit hun hoofd te leren, gewoon dat ze weten wanneer ze iets moeten oplezen, maar misschien hoort er ook een stukje theorie bij?

Hoe doen jullie dit of hebben jullie tips? :D

x

kohtje

Re: Hoe leren een proefje voor te lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:41

Gewoon thuis vaak doen. In het begin zal het niet mee vallen dus neem de tijd . Evt maak je een briefje met een bak er op die ze er bij kunnen houden. Wees heel blij dat je ouders dit willen dus wordt niet boos als het niet meteen lukt .

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 11:43

Nee tuurlijk word ik niet boos! Ik vind het heel leuk dat ze het willen doen! :) Maar dus gewoon gelijk naar de bak gaan en oefenen?

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:46

Misschien is het handig om ze in eerste instantie te leren waar de bak letters zitten en in welke volgorde die zitten? Als ze weten waar welke letter zit snappen ze waarschijnlijk wel waar je een oefening in moet zetten.
Ik lees zelf altijd maar 1 keer een oefening op omdat degene die ik voorlees dat prettig vindt maar in de B kun je het wel 2 keer doen. Misschien slim om ze de volgende oefening op te laten lezen als je op de helft bent van de oefening ervoor dan hebben ze eventueel tijd om toch 2 keer op te lezen.
Wel heel lief van je ouders om het te willen doen voor je dus idd thuis veel oefenen als dat kan en geduldig zijn met ze, succes!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:47

De bak natekenen met alle letters. Boekje erbij en stap voor stap alles doornemen en laten zien op het blaadje hoe het figuur er uit ziet. Paar keer herhalen en dan meenemen naar stal en dan weer oefenen 'in het echie'. Dan gaat het zeker goedkomen.

Succes er mee!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:47

PP >> WD-V

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:48

x_Heidi schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat, maar goed..

Mijn startpas is aangevraagd en ik heb er al helemaal zin in om wedstrijdjes te gaan rijden, maar ik heb geen voorlezer! Mijn ouders willen het allebei wel, maar weten niet veel over paarden en al helemaal niks over de bak, letters, figuren enzo.. ze willen het wel leren, maar ik weet niet zo goed hoe ik ze dat nou het beste kan uitleggen :) Ze hoeven natuurlijk niet alles uit hun hoofd te leren, gewoon dat ze weten wanneer ze iets moeten oplezen, maar misschien hoort er ook een stukje theorie bij?

Hoe doen jullie dit of hebben jullie tips? :D

x

ik heb het mijn moeder geheel aangeleerd :P ik begon ook in het B, in het begin toen wist ze ook de figuren enzo niet. dus dan was t bv : a f b m c binnenkomen in arbeids draf. dan als ik bij de b was riep ik : verder elke keer riep ik het als ik bijna met het desbetreffende onderdeel klaar was. zo leerde mijn moeder hoesnel ze moest voorlezen.

nu rij ik Z en ze kent alle figuren wel. en weet waar ik naar toe moet. veel oefenen (niet te veel, want net als mijn pony kan de proef zelf lopen.....)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 11:57

Bedankt voor de tips! :D

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:06

Ik heb het mijn vriend aangeleerd en die leest mij nu super goed voor op wedstrijden :)

Ik heb hem gewoon rustig het proefje laten oplezen terwijl ik reed en elke keer dat ik ja zei las hij het volgende onderdeel voor (dan moet je alleen wel zelf ook een beetje uit je hoofd weten hoe de proef gaat). Maar door het steeds te doen leren ze het vanzelf.

Nu geeft hij mij zelfs commentaar bij een onderdeel wanneer ik het niet goed inzet hahah omgedraaide wereld geworden :')

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:50

Ik heb het mijn moeder ook geleerd. Ze ging altijd in 1 vaste hoek staan, en dan had ze een plakbriefje erop geplakt met de bakletters. Dat ze die in het klein erbij had zegmaar. En als ergens iets snel achter elkaar was markeerde ze dat geel. En gewoon heel veel oefenen, nu leest ze me eigenlijk altijd, en het is nog nooit fout gegaan. :)

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:15

Natuurlijk eerst de bak en de figuren uitleggen!
ik heb de kunst afgekeken bij andere mensen, en gewoon heel veel oefenen!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:44

Inderdaad, als ze weten waar de letters zitten en een beetje weten wat de figuren zijn, zal voorlezen al snel goed gaan :). Mijn vader heeft ook totaal geen verstand van paarden, maar hij leest me wel altijd voor op wedstrijd. En hij heeft eigenlijk nog maar zelden verkeerd gelezen.

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:31

Zoals derest ook zei
Leer eerst je ouders de bak kennen en figuren etc.
Oefen thuis(doe ik ook met mn moeder, maar zei heeft wel verstand van paarden)maar ik zat een keer op een pony die hele zware stappen zet in de galop daardoor hoorde ik het niet, wij oefenen dat op afstand(om te kijken of je het dan nog hoort.
Let op: de regel aanduiden waar je bent met vinger kan wel is mis gaan, liniaal kan ook.
Het was wel even wennen toen m'n moeder ging voorlezen de eerste keet want meestal deden m'n vriendinnen dat maar die hadden zelf ook wedstrijd

heel veel suc6
ik hoop dat je hier iets aan hebt

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:58

lies1994 schreef:
De bak natekenen met alle letters. Boekje erbij en stap voor stap alles doornemen en laten zien op het blaadje hoe het figuur er uit ziet. Paar keer herhalen en dan meenemen naar stal en dan weer oefenen 'in het echie'. Dan gaat het zeker goedkomen.

Succes er mee!

Ik ga hier in mee. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:59

Gewoon veel oefenen tijdens het rijden?
Dan kun je ze tips geven of ze te snel te langzaam, te vroeg/te laat lezen.

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:01

Ja, zoiets bedoel ik ook.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:02

Ik heb het ook mijn vriend geleerd. Ik zit vaak zonder voorlezer, mijn zusje leest eigenlijk altijd voor maar zij zit in het weekend ook vaak met werk helaas.
Ik heb gewoon thuis de ring uitgetekend met de letters e.d. toen ben ik het proefje gaan doorlopen en de figuren uitgelegd wat, wat is en hoelang iets duurt. Nou dit snapte hij toen.
Toen heb ik de proeven op A4 formaat geprint en weggehaald wat voor hem niet nodig was en wat ik zelf wel weet. Dit hebben we een aantal keren geoefend thuis. En dat ging goed. Toen gingen we op wedstrijd, en daar stond hij natuurlijk weer ergens anders en kon niet alle letters zien. Hij heeft de ring dus ook nog even op het papier getekend en toen ging alles op rolletjes.

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:11

Ik zou zeggen oefen lekker in de bak laat ze alles minstens 2 keer herhalen goed hard en duidelijk spreken en meekijken zodat ze weten wat je doet en waar ze moeten lezen!!

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:53

Gewoon gelijk de bak mee innemen en eerst even goed naar de letters laten kijken en van te voren al eens het proefje doorlezen en uitleggen wat ze niet snappen. Of tijdens het rijden, dan kun je het voordoen :D Van veel doen leren ze het vanzelf, en zoals anderen zeggen: gewoon JA of VOLGENDE roepen als ze het volgende moeten voorlezen. Dan leren ze het vanzelf ;)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 19:57

Bedankt voor de tips :#

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:58

ik heb precies hetzelfde hier!
moet nu elke keer vriendinnen mee vragen maar dat is ook zo banketstaaf en als ze niet kunnen hang ik...
Ben nu weer aan het opbouwen met rijden dan een blessure maar als we er weer bovenop zijn gaan we zeker snel oefenen!
Dus ik volg hier trouw mee ;)
Die tip van NU roepen of iets in die richting lijkt me wel wat

marinaC62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:15

Dames let wel op met dat roepen naar je voorlezer! Het kan je punten kosten! Mijn vriend heb ik leren voorlezen en dat hebben we in eerste instantie met oefenen in de bak gedaan. Op wedstrijden heb ik hem laten kijken naar anderen die voorgelezen werden en zo heeft hij geleerd waar en wanneer hij moest lezen. In de B kan je wel 3x lezen. Super dat je ouders dat willen doen, die van mij kwamen niet eens kijken!!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:22

Ze eerst een keer of drie met een ervaren voorlezer mee laten kijken.
Dan het ze zelf laten doen met een ervaren voorlezer ernaast, als het mis gaat kan die altijd helpen.
Als dat goed gaat in hun eentje voorlezen. En dan kunnen ze het ook wel op wedstrijd :D

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 01:51

marinaC62 schreef:
Dames let wel op met dat roepen naar je voorlezer! Het kan je punten kosten! Mijn vriend heb ik leren voorlezen en dat hebben we in eerste instantie met oefenen in de bak gedaan. Op wedstrijden heb ik hem laten kijken naar anderen die voorgelezen werden en zo heeft hij geleerd waar en wanneer hij moest lezen. In de B kan je wel 3x lezen. Super dat je ouders dat willen doen, die van mij kwamen niet eens kijken!!

Echt?
Ik heb tot nu toe elke proef moeten roepen ''WAT NU???'', hahaha :P. Nog geen punten aftrek gekregen gelukkig..