Agressie in het weiland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XmyloewX

Agressie in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 00:21

Sinds een aantal maanden heb ik een 4 jarige kwpn merrie.
Ze heeft nu een hele tijd apart gestaan op een paddock, de andere paarden van de kudde liepen langs haar en een aantal stonden naast haar op de paddock.
Neus contact met de andere paarden was er dus en ze heeft elk paard op stal wel eens gezien tijdens het poetsen, longeren, wandelen etc.

De vorige vorst periode is ze met de paarden die naast haar op de paddock staan op het land geweest. Helaas hadden twee stalgenoten hun paarden pas laat in de middag op het land gezet en toen heeft mijn merrie hun paarden getrapt.
de sneeuw was de dag erna weg dus de paarden moesten weer op de paddock.
Nu het land (4 hectare) weer bevroren is mochten de paarden er weer op. Er was veel commentaar op mijn merrie. Stalgenoten vonden haar vals en gevaarlijk en wilden haar niet bij hun paard op het land naar aanleiding van de verhalen die rond zijn gegaan.
Omdat ze toch ergens moest staan, alleen op de paddock raakte ze in paniek, was er 1 stalgenoot die haar 2 paarden bij mijn merrie wilde zetten. Dit leek een goed plan, haar ruin is al jaren de leider van de kudde.
Toen mijn merrie bij die twee werd gezet liep ze drie rondjes voor ze op hem afkwam. Ze draaide zich om en begon op hem in te trappen. De ruin sloeg niet terug maar liep voor haar weg waarop zij hem weer opzocht en begon te trappen. de andere merrie dier erbij stond negeerde ze.
Dit paard hebben we nu weggehaald het risico op blessures was te groot.

Nu is er bij mij op stal een hele hoop gedoe, volgens hen is mijn paard 'gestoord' en agressief en mag ze ook van de zomer niet in de kudde. De staleigenaar weet niet wat hij ermee moet..
Bij de vorige eigenaar heeft ze vier jaar met haar moeder en broers in een grote kudde gelopen en hier was ze geen jager en heeft ze nooit aangevallen wel stond ze hoog in rang.

Ik wil mijn paard niet de rest van haar leven buiten de kudde houden. Nu staat ze op een afgezet stuk ze ziet de kudde maar raakt wel in paniek als de kudde gaat rennen of iets naar achter loopt op het land. Ze rent dan langs haar draad en is aan het hinniken.
Ik heb gezien dat ze erg lelijk deed, is dit iets definitiefs? Kan dit veranderen als ze langer bij mij op stal staat? Ik denk dat ik zelf weinig aan haar reactie tegenover paarden kan doen? Met de ruin stond ze op een apart stuk, dit was redelijk groot maar geen onbeperkte ruimte, maakt dit uit?
Naar mensen is ze erg lief en vriendelijk.

Ik hoop dat mensen ervaring hebben met dit gedrag..

Noblesse_

Re: Agressie in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:27

Ik heb hier zelf één paard (ruin) staan en 2 pony's staan (beide merries). De oudste pony is altijd érg agressief tegenover de anderen als ze te dicht komen, en dan kan ze er ook op los beginnen timmeren met haar achterbenen. Had ooit de 2 pony's op een kleiner stukje gezet omdat ze moesten afslanken, de ene heeft létterlijk de andere recht doorheen het hek geschopt.
En na al die jaren is het nog steeds niets verbeterd. Ze kan aardig doen hoor tegen de andere 2, maar soms is ze erg agressief. Dus ik heb ze gewoon op een groot weiland staan zodat de anderen plaats hebben om weg te rennen als ze begint te schoppen. Verder weet ik geen oplossing, sorry :n

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:30

Het enige wat ik zo weet van een merrie die ik ken en die alles onder haar in elkander veegde, is dat zij eenmalig, en niet met opzet door een blijkbaar nog dominanter merrie is nagekeken. Sindsdien is haar gedrag nog wel dominant maar veel minder vals als voor dat incident

XmyloewX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 00:42

Maar zou dit gedrag een rede zijn om haar uit de kudde te houden? Mijn stalgenoten willen geen blessures krijgen.. Ik ben bang dat, omdat ze de leider van onze kudde al getrapt heeft, ze zelf de positie van leider op zich wilt nemen en blijft jagen of zal het trappen weggaan als ze eenmaal de baas is?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:43

Maar hebben de andere geen plek om weg te rennen dan? Of lees ik ergens over :o

XmyloewX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 00:44

We hebben 4 hectare land het lijkt mij groot genoeg om weg te rennen maar daar is niet iedereen het over eens..
Er staan 20 paarden op

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:47

20 is natuurlijk een groot verschil met 3, dus ik denk niet dat ik je verder kan helpen... Hier staan ze gewoon altijd samen (behalve de ruin, gaat 's nachts op stal), als de 'agressieve' merrie in een aardige bui is kunnen ze gezellig allemaal samen staan, is ze in een boze bui, hebben ze plek om weg te gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:48

Kan ze nu neuzen met de andere paarden? Het beste werkt altijd om de paarden een tijdje in een wei te zetten met een stroomdraadje ertussen, maar wel zo dat ze kunnen neuzen als ze dat willen. Hou je dat lang genoeg vol dan is er vaak helemaal niks aan de hand als je ze samenzet, dan is het nieuwe eraf.

XmyloewX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 00:52

Ze staat nu op een paddock met een merrie naast haar, daar kan ze dus mee neuzen de rest loopt er langs. Ze staat wel naast andere met poetsen en is wel eens in de bak als ik longeer en iemand anders rijdt.
Ik had wel bedacht om om de maand van paddock te wisselen, dan komt ze steeds naast een nieuw paard. maar op stal werd dit afgeraden het zou alleen maar onrust veroorzaken

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:54

lastig ze is dus duidelijk op de macht uit een alfamerrie. maar 4 hectare moet toch groot genoeg zijn zou je zeggen enje zou ook zeggen dat als ze de leiding eenmaal heeft dat dat stopt. maar dat kun je niet uitproberen want de anderen willen niet dat hun paard in elkaar getrapt word, erg logish maar wel erg naar voor jullie. misschien inderdaad een stuk met een paar stroomdraden ertussen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:55

ja dat denk ik ook want dan begint het steeds opnieuw

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:04

Tja, dan is voorlopig haar apart houden de beste oplossing, anders mag je straks nog de nodige DA kosten betalen. Dit risico ging ik ook niet aan als het om mijn paarden ging.
Of dat een blijvend iets is? Geen idee, is ze al eens medisch nagekeken?
Paard kan wel een hersentumor hebben...

XmyloewX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 01:08

Ze is goedgekeurd, maar dat is lichamelijk natuurlijk. klinisch en beentjes op de foto.
ik zit alleen met een probleem, zo in haar eentje maakt ze zichzelf gek, daardoor lijkt het toch alsof ze behoefte aan vriendjes heeft..Dichterbij de kudde kan ik haar niet zetten

XmyloewX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 01:10

Oh en de eerste keer met de kudde ging wel goed.. Toen stond ze op de volle 4 hectare met alle paarden. Dit ging goed tot er later paarden bijgevoegd werden. Wisselen van paddock is dus ook geen optie?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:22

Ik snap dat het vervelend is maar denk eens aan de paarden van een ander. Mijn paard wordt ook dagelijks in elkaar getimmerd door een pony die bij haar in de wei staat. (kudde bestaat uit 5 merries) Vandaag weer van 2 stalgenootjes gehoord dat mijn paard gewoon rustig bij de bak staat te kijken, de pony er aan komt en ze uit het niets aangevallen wordt. Als mn paard wegloopt blijft de pony gewoon aan haar deken hangen. Gevolg ik heb een paard dat helemaal onder de wondjes zit (zelfs door de winterdeken heen) en mn deken vertoont ook steeds meer sporen van het bijten. Vandaag was ik het zat en heb de pensioneigenaar gevraagd of mijn paard apart in de wei mag, ik wil dr gewoon heel houden zit er niet op te wachten dat het een keer mis gaat. Gelukkig hadden hun ook al gezien dat ze pony de boel terroriseert en gaat de pony nu apart omdat ze ook achter de anderen aan gaat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:29

Oei, als je heel zeker weet dat het geen fysiek probleem is waar moet je het dan in zoeken?
Hormonenkwestie?

Dat kun je je idd niet permiteren dat paarden van iemand in de vernieling getrapt worden.
TS: is jammer dan, maar dat is jouw probleem als ze ook niet alleen kan staan vlgs jou, je zult zelf naar een andere oplossing moeten zoeken zonder dat anderen daardoor gedupeerd worden.

XmyloewX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 01:31

Ja dat het voor andere paarden erg is weet ik ook! Ik snap ook zeker dat zij haar liever niet in de kudde hebben.. Maar nu rent mijn paard heen en weer op een afgezet stukje en is steeds in paniek en dat is voor mij weer vreselijk om te zien. De vorige keer op het land ging dus goed en ze staat al 4 jaar in een kudde. Een paard kan toch niet zomaar gaan aanvallen als ze altijd in een kudde heeft gestaan of is dit heel raar bedacht?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:35

Tja ik weet het niet, mijn paard mocht bij de vorige stal niet bij de ruin van de eigenaar in de wei want die 'pakte' ze ook en nu is ze heel lief en te onderdanig. Ik denk dat het dus ook aan de samenstelling van de groep kan liggen. Maar goed als mijn paard voor ellende zou zorgen dan gaat ie ook apart, of ze gaat rennen of niet, moet ze zich maar gedragen. Ik wil het niet op mn geweten hebben dat ze een paard kreupel schopt of aan de lopende band dekens molt.

XmyloewX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 01:43

Ik kan van de zomer in een andere kudde meegaan, dit is de kudde waar het wel goed mee is gegaan. Bij deze ruin wil ik haar niet meer, ik snap dat het nu over komt alsof ik haar tenkostte van dat andere paard in de groep wil houden maar dat is niet zo.. Van de zomer kan ze dus in een groep van 7 zonder deze ruin, ik krijg nu alleen zoveel commentaar en dat is ook niet helemaal onterecht natuurlijk. Maar ze staat hier dan alweer veel langer op stal en zou het sowieso misgaan? Kan het niet dat ze alleen die ruin niet mag? Als ze dan weer slaat haal ik haar er natuurlijk uit, dan zit er niets anders op maar is het fout om het te willen proberen aangezien het ook een keer goed is gegaan..
Bedankt voor alle reactie's in elk geval!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:52

Is idd vreemd als ze het nu opeens pas doet, daarom dat ik ook dacht richting hersentumor o.i.d., maargoed, daarmee los je het probleem niet op!
Als ik jou was zou ik haar toch nog maar eens goed laten nakijken door een DA.
En totdat duidelijk was waar dit vandaan komt toch maar alleen laten staan.

Je schrijft dat het voor jou vreselijk is om te zien hoe ze op en neer rent, maar wat denk je hoe de andere eigenaren zich erbij voelen als hun paard in elkaar getrapt wordt??
Jouw paard loopt daarvan verder niks op, de anderen kunnen voor hetzelfde geld wel ernstig geblesseerd raken. Me dunkt dat je hier je gezond verstand moet gebruiken i.p.v. het emotioneel te zien.
Hoe moeilijk dat misschien ook is...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:47

Misschien zit er psychisch iets wat op te lossen valt?

Ik zou mijn paard er ook niet bij willen hebben, dus misschien kan jij je merrie helpen.

Wel erg vervelend!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 03:03

tja emotioneel kan ik me voorstellen, maar zij denkt als een paard wij zijn emotioneel , zij niet hoor . En is het paniek of wil ze gewoon naar de anderen, en ziet dat er zo uit, toch communiceren op afstand doet ze

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:07

De ruin is niet de baas van de kudde, dat is een andere merrie, de alpha merrie. Daar moet je mee beginnen met koppelen. Als dat eenmaal gaat, dan kun je een ander toevoegen. Gaat ze dan op het land zorg dan dat de kudde 1 of 2 dagen niet gestoord wordt, dus geen paarden erin en eruit. Zo doen wij dat hier en dat gaat eigenlijk altijd goed.