paard heeft teruglopen geleerd, maar PROBLEEM

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cha_biske

paard heeft teruglopen geleerd, maar PROBLEEM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:42

Ik heb vandaag met grondwerk wat geoefend op teruglopen met mijn pony.
Als ik voor haar sta en met mijn hand teken doe dat ze achteruit moet en tegelijk back up zeg gaat ze achteruit.
Maar nu het probleem, als ik haar achteruit heb doen gaan en ik wil bijvoorbeeld haar hoef vragen dan loop ik dus richting haar, dan gaat ze achteruit! :P en dan blijft ze achteruit gaan tot ik stilsta, ze maakt er echt een spelletje van!
heeft er iemand tips voor het teruglopen dat ze dit enkel doet als ik het commando geef. Ik heb al geprobeerd te negeren maar ik kan niet bij haar been ze begrijpt het gewoon echt niet ze blijft terug lopen tot ik stilsta :(

wie heeft er tips?

horlynnses

Re: paard heeft teruglopen geleerd, maar PROBLEEM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:45

Wat je al hebt gedaan als ze dan achteruit loopt zeker niet belonen en haar gewoon negeren. Doe je niet per ongeluk iets met je hand zodat ze denkt dat ze achteruit moet. Als je consequent blijft heeft ze snel genoeg in de gaten dat dit niet werkt.

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:53

nee ik doe echt niks met mijn handen, heb zelfs al met mijn rug naar haar toe geprobeert dit lukt soms maar niet altijd! moet ik mss nog meer blijven proberen op die manier tot ze het door heeft? want dat lukt soms.
maar ik kan toch niet altijd met mijn rug naar haar toe naar haar toe gaan

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:28

je eigen schouder niet indraaien maar open houden.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:29

Gewoon nergeren, en een duidelijk commando geven als je wel wil dat ze achteruit gaat. Ook niet met je lichaamstaal erop wijzen dat ze achteruit moet als je dit niet wil.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:31

Ho is ho, dus waarschijnlijk is het handig om dat commando in te voeren door middel van je stem en dit heel goed te oefenen alvorens het achterwaarts weer in te zetten. Een spelletje maken ze er niet snel van, waarschijnlijk begrijpt ze de bedoeling verder nog niet helemaal. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:28

Mensen vergeten vaak ook het paard te leren hoe het moet stil blijven staan, hier moet je eigenlijk mee beginnen voor je andere dingen gaat aanleren.
Wie beweegt wie ?

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 00:49

oke bedankt :) ik ga morgen vooral oefenen op het stilstaan en het teruglopen even laten.
en een leuke buitenrit in de sneeuw maken :D

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:12

Een tip kan misschien ook zijn dat je haar beloont als ze wel blijft staan. Meteen belonen als ze iets goed doet :)

missy28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:35

ja inderdaad met je handen op je rug naar haar toe lopen en een hele andere houding aannemen misschien naar beneden kijken? bij mij helpt in deze gevallen een zonnebril opzetten oo wel zodat zij niet ziet waar jij kijkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:54

Loop je misschien recht naar haar toe? Als je loopt naar het punt ongeveer een meter naast haar schouder, blijft ze dan wel staan?

Denk er ook om dat je je spieren zo veel mogelijk ontspant en goed laag ademhaalt. Sowieso als je op een paard af loopt. Succes.

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:27

allemaal heel erg bedankt al voor de tips! :)
maar ik ben vorige week de hele week ziek geweest en heb dus heel wat schoolwerk in te halen :(
dus helaas heb ik even niet zoveel tijd om met haar te oefenen, maar ik probeer toch elke dag even met haar te kunnen kroelen en in het weekend begin ik weer met grondwerk :j
dus als er nog mensen zijn met tips ze zijn allemaal welkom! ;)

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:04

blijven negeren. dan vind ze het vanzelf toch niet meer leuk en houd ze ermee op

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 08:49

Het commando om stil te blijven staan is idd heel belangrijk. Ho = ho en sta = sta. Wanneer ze aan de wandel gaat , dan gewoon terug zetten op de plaats waar je haar wilde laten stilstaan en commando herhalen. En uiteraard belonen als ze het doet.
Zo ben ik mijn paardje aan het leren dat als ik de boxdeur open doe, en niet meteen naar binnen stap, dat dat dan niet betekent dat mevrouw dan maar zelf naar buiten mag wandelen. Dus tot de drempel en niet verder. Ik zal maar niet tellen hoe vaak ik haar teruggezet heb, maar goed, herhaling is de clue :-)
En wat je ook nog zou kunnen proberen, tenminste als je haar aan een touw hebt, is haar naar jou toe te laten komen. Dus na het achteruitlopen, geef je het commando Kom (of wat je ook maar voor commando kiest) zodat ze weer naast jou komt staan. Je kan het in het begin ondersteunen door wat druk op het touw te nemen zodat ze naar voren komt, tot ze het alleen op commando ook doet.
Als ze weer naast je staat dan kan je gewoon voetjes optillen en zo.

Davy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:30

Ik denk idd dat Samantha_01 een prima antwoord geeft op je vragen.
gewoon duidelijke commando's halen, je paardje zal je gewoon niet begrijpen en snapt niet wat hij fout doet. Eventueel kun je ook omdraaien en je paard niet aankijken.