Paard raakt in paniek als andere paarden te ver afzijn buite

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnitaBenny

Paard raakt in paniek als andere paarden te ver afzijn buite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 00:45

Elke x als ik buiten ga rijden en een ander paard is voor hem en draaft of galoppeert weg, raakt mijn paard heel erg in paniek.
Als ik buiten alleen ga stappen en die ander blijft er bij gaat het wel goed, maar zodra dat andere paard weg gaat, wil hij erachteraan en als je hem inhoud dan gaat hij onwijs lopen springen bokken en steigeren enzo, en kan het soms gevaarlijk zijn want hij liep vorige x bijna een sloot/ diepe goot in, iemand tips hoe ik dat kan oplossen, of heeft iemand ook dit probleem, want ik ga rond de zomervakantie met meerdere paarden op vakantie en die paarden zullen dan ook voor hem uit gaan.

xx Anita
PS: hij ken wel alleen naar buiten dan gaat het ook goed ( soms)

Equilize

Re: Paard raakt in paniek als andere paarden te ver afzijn buite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:53

Wat doet jouw paard op het moment dat jij wegrijdt van het andere paard? Dus het andere paard blijft achter?
Doet hij dit ook op het moment dat hij achter blijft op stal? Of als je hem aan de hand meeneemt?
Je zou kunnen proberen om het in kleine stapjes te trainen. Het andere paard kan 1 meter wegrijden... op het moment dat jouw paard ontspant komt het andere paard weer terug. Steeds groter ga je de afstand maken. Er kan eventueel iemand helpen die jouw paard aan de longeerlijn houdt (dit is wat veiliger voor jouwzelf).

Succes!

Groetjes,

Noortje

AnitaBenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 01:16

Als ik weg rijd van het paard is hij minder erg in paniek, weet ook niet hoezo, als hij voor blijft gaat het meestal goed. ol heb het nog maar 1x meegemaakt toen zijn vriend,weg liep dus achter een hoek. hij werd best wel onrustig, toen zat ik erop en het was op stal. als ik hem aan de hand meeneem gaat het opzich wel goed, alleen gaat hij wat lopen dribbelen.
Bedankt voor je tip ik ga het proberen.

xx

AnitaBenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 01:18

Hij is gewoon bang dat zijn vriend niet meer terug komt daardoor word hij denk gekk

Equilize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:21

AnitaBenny schreef:
Als ik weg rijd van het paard is hij minder erg in paniek, weet ook niet hoezo, als hij voor blijft gaat het meestal goed. ol heb het nog maar 1x meegemaakt toen zijn vriend,weg liep dus achter een hoek. hij werd best wel onrustig, toen zat ik erop en het was op stal. als ik hem aan de hand meeneem gaat het opzich wel goed, alleen gaat hij wat lopen dribbelen.

xx

Ik vermoed dat hij graag volgt omdat hij zich dan zeker voelt. Wat je kunt doen is 'schriktraining' om hem 'stoerder' te maken. Hij moet vertrouwen krijgen in zichzelf. Als hij voorop rijdt kan hij ook de leider zijn maar als het meer een vorm van paniek is lijkt me dit sterk. Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen want ik heb het niet kunnen zien.
Hou me even op de hoogte hoe het gaat. Probeer echt te belonen als het goed gaat en als hij ontspannen is. Wees wel consequent en duidelijk maar doe hem geen pijn.

Veel succes en ook plezier!

Groetjes,

Noortje
www.equilize.nl

AnitaBenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 15:30

Equilize schreef:
AnitaBenny schreef:

xx

Ik vermoed dat hij graag volgt omdat hij zich dan zeker voelt. Wat je kunt doen is 'schriktraining' om hem 'stoerder' te maken. Hij moet vertrouwen krijgen in zichzelf. Als hij voorop rijdt kan hij ook de leider zijn maar als het meer een vorm van paniek is lijkt me dit sterk. Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen want ik heb het niet kunnen zien.
Hou me even op de hoogte hoe het gaat. Probeer echt te belonen als het goed gaat en als hij ontspannen is. Wees wel consequent en duidelijk maar doe hem geen pijn.

Veel succes en ook plezier!

Groetjes,

Noortje
http://www.equilize.nl

-----------------------------
heei

dankjee, ik zal je op de hoogte houden

xx anita

Nowaennessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:55

Ik had net hetzelfde voor met mijn merrie...
Iedere keer dat ik alleen wou gaan wandelen was het een nachtmerrie..
Maar ik heb eerst veel grondwerk gedaan en uiteindelijk is dit toch verbeterd.

Ze blijft het nog altijd niet leuk vinden om alleen te gaan wandelen :)
maar ik vind het ook aangenamer om met meerdere te gaan wandele
Je paard moet gwn vertrouwen krijgen :;)
Dit had de mijn ook nodig :)

Veel succes nog!! :D

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:56

Gewoon een kwestie van langzaam opbouwen en blijven oefenen. Neem desnoods iemand mee die vanaf de grond kan corrigeren/ingrijpen (dan voel je je zelf waarschijnlijk ook wat zekerder) Succes!

Equilize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:28

En hoe gaat het nu?

Groetjes,

Noortje

AnitaBenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 18:29

ik heb door dat ie bitloos gewoon veel beter gaat lopen, en dat hij dan minder druk gaat doen, en als ik met bit rij dat hij er dan elke x vandoor schiet. vandaag ging het ook goed zonder bit buiten.

Equilize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:35

Ben blij voor je dat je een oplossing hebt kunnen vinden! TOP!
Hij is waarschijnlijk heel erg gevoelig in de mond en dat heeft ook effect op het vertrouwen.
Veel succes en vooral plezier.

Groetjes,

Noortje

Imrexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:25

Een paard voelt zich veilig bij soort genoten. Daarom moet jij zorgen dat je paard jouw ziet als zijn maatje, hij moet weten dat hij bij jouw veilig is en jij alles voor hem in de gaten houd. Dat als hij bij jou is er hem niks over komt. Ik denk dat in dit verhaal er een gebrek is aan vertrouwen. Ik zou veel grondwerk doen en zorgen dat jouw paard jou gaat vertrouwen en weet dat hij bij jou veilig is. Ik had dat toen ik mijn paard net had ook, ben toen veel grondwerk gaan doen en gaan oefenen in de bak mijn paard liep onder me vandaan; ook een manier van vluchten. Je moet proberen je paard op zijn eigen benen te laten lopen en te proberen er voor te zorgen dat hij je vertrouwd, dan ben je al een heel eind verder! Succes :)

Imrexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:25

oh ik zie nu pas je berichtje van het bitloos, Super!

AnitaBenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 23:31

heei, vandaag ging het een stuk beter, heb vandaag voor het eerst een bitloos ritje gemaakt met nog 1 paard erbij dat ging echt super, daarna gingen we met 4 dat ging ook goed.

AnitaBenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 00:32

Heei

Ik weet weer wat meer.
Ik heb vandaag de oude verzorger gesproken, Die van de oude eigenaar.
En zij zegt zo. Hij raakte vroeger nooit in paniek, maar toen is er wat gebeurt, en sinds dien doet hij zo raar.
Er was een vrouw en die vond dat mijn paard benny iets niet goed deed, hij had 2beste vriendjes ( Daarwas hij heel hecht mee ) die stonden bij hem op het land, zij heeft Benny gescheiden van zijn beste maatjes.mij heeft 1 1/2 jaar alleen gestaan. Daarom heeft hij nu last van verlatingsangst. Iemand tips ??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:39

Mijn paard heb ik van heel jongs af aan geleerd dat het ook leuk is om alleen met mij te gaan wandelen zonder andere paarden erbij, gewoon door hem zo uit de weiland te halen en lekker te gaan poetsen en ermee te gaan wandelen. En nooit een ander gevraagd om mee te gaan met zijn/ haar paard om je paard te helpen.

Gewoon altijd alleen gedaan.

En hij weet dat hij altijd weer terug komt naar zijn vrienden op het land en dat ze niet weglopen.

Daar pluk ik nog steeds de vruchten van.

Als paard altijd andere paarden bij zich hebben met de buitenritten en wandelingen en noem maar op, echt overal bij en nooit alleen, dan is het een plakker/ of heeft een verlatingsangst en kan het niet zonder ander diersoort en dat is heel lastig.

abcde123ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:26

Mijn verzorgpony vertoonde dit gedrag ook, maar als je vanaf het begin al alleen bent doet/deed ze wel wat normaler dan wanneer je splitst. Ik zeg probeer eens een te crossen als dat mogelijk is. Daar worden ze echt heel stoer van, het heeft bij mij iig wel geholpen.

AnitaBenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 02:37

Ik ben weer een paar x met hem naar buiten geweest, maar in het begin ging het heel goed totdat ik op een klein stukje langzamer ging draven zodat die ander veder voor was, toen ging hij eerst achter uit lopen, daarna ging hij steigere en bokken, hij liep hekken en bosjes in. En weet ik veel allemaal. Hij was ook door zijn actie bijna in een gat beland, gewoon zo diep dat hij gelijk dood had kunnen zijn. Ik rij steeds vaker met hem buiten, weet iemand nog een optie ik ben radeloos, heb al heel veel geprobeerd. Het is wel een paard met verlatingsangst en een paard dat houd van nep schrikken, en het kan soms ook een donder zijn. Miss iemand nog opties

AnitaBenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 10:24

Heei

Ik heb alle tips opgevolgd en ben lekker met hem aan de slag gegegaan.
Ik heb heel veel buitenritten gemaakt, alleen en met meerdere paarden.
Het gaat super goed, ben echt trots op hem. Pas was er een splitsing van een paard, eerst ging die beetje rond draaie enzo daarna liep hij gewoon braaf veder. Toen ik weer opstal kwam heb ik laten zien dat zijn maatje ergewoon nog is. :) ik heb nu ook een nog betere band gekregen met hem. Dus ben helemaal te vreden.

Xx

AxelleRules

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:57

Mijn paard heeft dit probleem ook, ik zal deze tips ook eens proberen opvolgen en hopen dat het bij mij ook werkt :D

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:15

Mijn paard gaat alleen maar lopen hinikken als we can stal weg gaan. Laatst kwam ik langs een resaurant met mensen op het terras. En toen ging ze stil staan en begon loeihard te hinikken. Ik schaamde me kapot. Alleen ik krijg het maar niet afgeleerd. Iemand misshien iets??

AnitaBenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:22

Ik denk niet dat je hinneke ken afleren