Tips gevraagd om paardengedragkennis beter te leren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona83

Tips gevraagd om paardengedragkennis beter te leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 00:40

Hoi.
Ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn eerste post.
Nu heb ik wel wat kennis over paardengedrag...(alleen op de grond.)
Maar nu zoek ik informatie naar wat me profesioneel verder kan helpen over paardengedrag.
Wie weet een link, website of goed boek over paardengedrag voor profecionele mensen?
Alvast bedankt.

Equilize

Re: Tips gevraagd om paardengedragkennis beter te leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:58

Wat wil je weten? Wat doe je zelf met paarden? En welke richting wil je op?

Groetjes,

Noortje

Ilona83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 01:40

Lastig...voor nu om er gewoon lekker mee bezig te zijn.
Ik kan niet rijden, niet longeren...maar zodra de grond beter is wil mijn buurvrouw me les geven.

Waar ik naar toe wil is ''natural horsmanship''...dit past bij mijn intresse en mijn andere passie.
(Honden & kalmerende signalen.)

De gewone boeken..(en ik heb er al veel gelezen in de bieb) komt niet over met mijn intresse.
Ja, het geeft veel praktische informatie, maar niet wat ik zoek.
Ik lees niet wat ik wil over paarden.
Zo heb ik een boek gekocht over grondlongeren...is zeer goed van toepassing maar ook niet wat ik zoek.

Wie kan me verder helpen?
Zeg maar zo'n beetje de boeken voor paardengedragsdeskundigen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 03:47

Tja, er zijn veel verschillende stromingen binnen het zogenaamde natural horsemanship (NH) ieder met fanatieke voor- en tegenstanders, zeker hier op Bokt. Zelf ben ik erg gecharmeerd van Annemarie van der Toorn; haar boeken zijn ook zeer toegankelijk met een goede uitleg voor beginners.
Een goed, serieus (wetenschappelijk) en redelijk objectief boek over paardengedrag vind ik 'Gedag van het paard' van Mills en Nankervis. Dit geeft je een goede basis om al die meningen binnen NH zelf enigzins te kunnen beoordelen en eruit te pikken wat bij jou past.
Geen NH, maar een echte aanrader voor elke beginnende ruiter is 'Zo leert u paardrijden' van Horst Stern. Ik las dit boek toen ik al een tijdje les had en wenste toen dat ik het veel eerder had gelezen; het was een echte eyeopener! Dit is wel een practisch boek, dus misschien niet wat je zoekt.
Meer over paardenwelzijn, maar ook steengoed is 'Het teveden paard', van o.a. Machteld van Dierendonck, een van de beste paardengdragsdeskundigen van ons land.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:13

Ik zou eens beginnen met het boek 'De natuur van het paard' van dr. Marthe Kiley-Worthington. Zeer toegankelijk geschreven en het geeft een fantastische uitleg van wat een dier een paard nu eigenlijk is. Zeer praktisch is ook ' grondwerk' met paarden van Inge Teblick. Daarmee kun je echt aan het werk en krijg je een fantastisch inzicht in het cognitief vermogen van het paard (hoe leert paard).

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:28

Je moet er even geduld voor hebben en je moet geen moeite hebben met engels

Equilize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:13

Nou allereerst super leuk dat paarden zo je intresse hebben gewekt!
Wat ik je adviseer is een 'cursus' volgen bij Annemarie van der Toorn. Zo'n cursus duur meestal 2 dagen. Je krijgt theorie en werkt ook met (probleem)paarden. Je leert er erg veel en het is super gezellig.
Kijk even op: www.annemarievandertoorn.nl En eventueel cursus bestellen op www.e-quine.com
Veel leerplezier!

Groetjes,

Noortje
www.equilize.nl

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:59

Goede tip van Noortje. Ik heb ook diverse cursussen bij Annemarie gedaan en daar veel van geleerd!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 02:05

Linda Tellington Jones heeft ook een aantal hele goede boeken :) Ik heb zelf Horse Behaviour and Training; dat is eigenlijk een samenvatting van al haar andere boeken. Grondwerk komt er ook veel in voor. En natuurlijk kan Klaus Ferdinand Hempfling je een betere kijk geven op het wezen paard. :D Succes!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 08:17

Ga eens kijken op www.thinklikeahorse.org, let wel op met de filmpjes er staan er op "how tot do" en andere "how NOT to do".

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:55

Wat ook heel goed is, is het kijken naar paarden. Met name indien zij in groepsverband (weide / paddock) staan.

Ilona83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 15:25

Wauw...hiermee kan ik echt even goed mee vooruit.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:28

je kan ook zoeken op 'chris irwin'. in zijn methode gaat hij in op alles wat je op en om het paard doet. poetsen, wandelen, longeren, rijden, mennen.... er is niets 'geiten-wollen-sokken' aan, en qua rijden gaat hij gewoon tot het maximale niveau. hij werkt vanuit een principe dat je alleen iets kan met jer paard als hij ontspannen is, heel fijn.

ik heb zo geen hap-klaar film-materiaal voor je, maar je zou eens kunnen kijken op zijn site, www.chrisirwin.com
in maart/april komt hij naar nederland voor lessen/clinics, ontzettend interessant!