Ifor Wiliams - ervarigen - zadelkamer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chikie1989

Ifor Wiliams - ervarigen - zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:04

Hallo,

Ik heb de bokt zoekfucntie gebruikt en ben deels op een antwoord gekomen.

Wij willen een nieuwe of een tweedehands trailer aanschaffen. Nu horen wij veel goed (maar ook slecht) over de Ifor Wiliams.
Voordeel is natuurlijk de vooruitlader maar dat is tegelijkertijd ook een nadeel, want we willen ook graag een zadelkamer!! Nu weet ik dat je van die losse kan krijgen maar werkt dit? en schuift dit niet door je hele trailer heen!? Ook hebben de Ifor williams een aluminium vloer. Is het echt een fijne trailer qua onderhoud?

Mijn vraag aan de bokt (gebruiks) deskundige is dan ook:

1. Wat zijn de echte voordelen?
2. Wat zijn de echte nadelen?
3. Zadelkamer ervaringen? + foto's van in de trailer etc?
4. Hoe is het onderhoud?

Ik hoop dat bokt een antwoord hierop heeft.

Ook zou ik graag willen weten waarom je bv NIET voor een Ifor Wiliams hebt gekozen!

Bedankt alvast!!

EllyC

Re: Ifor Wiliams - ervarigen - zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:13

Voordeel vond ik het luik dat boven de voorlader open kan. De voorlader zelf hoeft van mij niet echt.
Nadeel en reden waarom ik verder niet naar deze trailers heb gekeken, is het gewicht. Te zwaar voor de meeste auto's.

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:15

Aan wat voor auto moet ik denken om hem te kunnen trekken?

Ik heb een volkswagen transporter, een mercedes tot mijn beschikking. (gelukkig kan ik ze lenen) :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:22

Hoe zwaar zijn deze auto's en wat mogen ze trekken?
Wat wil je er in vervoeren (1 of 2 paarden/pony's)?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:25

een tweepaards ifor s gewoon 2 a 300 kilo zwaarder als een "gewone".
Mijn auto mag 1500 kilo trekken en mijn huidige 2paards weegt 650 kilo.
Twee paarden meenemen gaat met deze auto ook niet maar wel een normaal paard met kleine pony.

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:34

1 paard en wil graag een 2 paards trailer om samen met mijn vriendin ook weg te kunnen

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:50

Dus twee paarden wil je erin vervoeren.
Wat mogen de auto's trekken en heb je je e-rijbewijs?? Want zonder E zit je ook weer tot bepaalde gewichten.
Heb niet zo'n trailer dus kan je daar niet verder mee helpen.
Heb je de voorlader nodig? Of zeg je nee is eigenlijk niet van belang, dan heb je wel meer keuze natuurlijk met trailers met een zadelkamer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:09

De (meeste?) transporters hebben een trekgewicht van 2200 en hoger.
Met een Ifor Williams en 2 paarden zit je snel aan de 2000 kilo.
Een gemiddelde 2paardstrailer weeg 800 kilo, en het laadvermogen is gemiddeld 1200/1300 kilo.
Dan moet je niet al te zware paarden (en zadels) hebben.
Je hebt met deze combinatie (transporter+trailer+ 2 paarden) sowieso je E nodig (ook met de nieuwe regels).

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:48

Gelukkig heb ik die al 4 jaar in mijn bezit!! Dus dat is een probleem minder. De trailer met 2 paarden mag de auto dus ook trekken (de meeste) moet het papier nog even checken.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:35

Wij zijn heel tevreden over onze ifor :) wij hebben een losse zadelkamer en die kan je gewoon tot aan de poetsplaats verrijden, ik vind het handig! Wij zetten de kast vast naast het schot aan de stang, dus echt op de plaats voor een ander paard. Meestal rijden wij toch maar met 1 paard dus dan is dat wel ideaal. Met de kast in de trailer kan je enkel de voorlader niet gebruiken tenzij be eerst de kast verrijd natuurlijk. Wij hebben voor de ifor gekozen vanwege zijn degelijkheid, het is een veilige trailer en heeft een super wegligging!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:30

Wij hebben enkele jaren geleden een Ifor Williams 2 paard trailer gekocht die toen +/- 10 jaar oud was en zijn er erg tevreden over.

Enkele voordelen :
- Je kan er alles in vervoeren, we zijn een boerderij aan het verbouwen voor mijn dochter en alles gaat in de trailer : bakstenen, zakken zand en cement, houten balken en palen, enz
en alles zonder schade aan de trailer.
- Het verwijderen of plaatsen van de binnen inrichting is op enkele minuten gebeurt en kan door 1 man gedaan worden.

Tot nu heb ik maar 1 nadeel gevonden. vorig jaar moesten er voor de eerste keer andere banden op omdat ik anders niet door de Belgische keuring kwam.
In de buurt van Antwerpen was er nergens de juiste maat te vinden en zo ben ik naar de invoerden in Bree moeten rijden, maar we hebben er een mooie uitstap van gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:42

Ik heb er pas een besteld :D

Ze zijn inderdaad erg zwaar (900-1000). Maar hebben binnen ontzettend veel ruimte.
Bovendien gewoon onderhoudsvriendelijk.
Ik heb bewust geen trailer met zadelkamer. Dat verkleint de ruimte en ik heb iets te veel paarden gekent die proberen om daar een gaatje in te 'graven' omdat de baas dan moet reageren en je dus aandacht krijgt.
Mijn auto is groot zat voor mijn materiaal.
Het enige waar ik nog niet zeker van ben is waar je het hooinet aan vast maakt.

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:52

wij hebben ook gekeken voor een ifor, 1.5 paards.
een aantal keer hebben we hem gehuurd, en beviel ons super.. ligt als een huis achter de auto en ziet er mooi uit :P.
wat ons tegen viel was dat als er een zadelkamer (los of vast) in kwam dat je in de 1.5 paards trailer de voorlader niet echt handig kan gebruiken.
het is dan allemaal wat te krap, je moet de zadelkamer open zetten.. of er de losse zadel kamer uithalen voordat je je paard eraf kan halen.
(weet eigenlijk niet hoe dat zit bij de 2 paards trailers.. )
wij wilde immers een ifor voor het gamak van een voorlader, ook vonden wij het gewicht toch wel zwaar en zijn uiteindelijk voor een humbouwer(?) trailer gegaan zonder voorlaader maar we zijn er erg blij mee.

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:53

Sizzle schreef:
Ik heb er pas een besteld :D

Ze zijn inderdaad erg zwaar (900-1000). Maar hebben binnen ontzettend veel ruimte.
Bovendien gewoon onderhoudsvriendelijk.
Ik heb bewust geen trailer met zadelkamer. Dat verkleint de ruimte en ik heb iets te veel paarden gekent die proberen om daar een gaatje in te 'graven' omdat de baas dan moet reageren en je dus aandacht krijgt.
Mijn auto is groot zat voor mijn materiaal.
Het enige waar ik nog niet zeker van ben is waar je het hooinet aan vast maakt.

er zit een ring ter hoogte van waar je je paard vast zet :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:00

De tweepaards Ifor williams (nieuw) weegt 920 kilo (de HB506), het maximale gewicht is 2600 kilo. Ofwel je mag 1680 kilo laden, twee flinke paarden en alle zadels en dergelijke en je komt dus al snel aan de 2500 kilo. Dus je hebt toch echt een flinke auto nodig om legaal 2 paarden te mogen vervoeren in de ifor. Een gemiddelde 2-paards trailer zit rond de 2000 - 2400 kilo, dus dat scheelt toch nog aardig wat kilo's.

De anderhalfpaards is het maximale gewicht 1600 kilo van. Zelf ben ik ook voornemens om de nieuwe ifor williams te kopen. eerst wilde ik ook voor de 2-paards gaan, maar het gaat nu toch een anderhalf paards worden om nooit in de knoop te komen met de gewichten. Ik ga zelf een zadelkast nemen die aan het deurtje wordt bevestigd.

Op internet lees je weleens verhalen dat de zadelkast dan wat kan zakken aan de deur, maar in overleg met wat dealers moet dat op te lossen zijn door gewoon extra scharnieren te plaatsen voor de stevigheid. Het voordeel is dan dat je en de vooruitlader altijd kunt gebruiken en een zadelkamer hebt die je niet eerst hoeft te verrijden. Uiteraard moet je deurtje dan wel open zijn wil je de vooruitlader kunnen gebruiken. Maar dat vind ik zelf geen probleem. Verder heb ik de trailer ook nog niet, dus echte gebruikservaringen kan ik je niet vertellen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:07

Onze zadelkast is niet zo'n deur-zadelkast maar een echt kast op wieltjes die precies in de neus van een Ifor past.
Je pakt hem dus gewoon in de zadelkamer in en rijdt hem dan de trailer in.
Een deurkast lijkt me een stuk minder praktisch, dan ben je nog steeds aan het heen en weer slepen.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:15

Wij vinden de trailer erg handig voor het laden van jonge paarden. Die vinden het dikwijls eng om de klep op te lopen en bij deze trailer kan je de achterlader ook met deuren opendoen, zodat ze er gewoon in kunnen wandelen. De voorlader gebruiken we nooit, maar het deurtje erboven is wel leuk voor de paarden om op wedstrijd buiten te kijken. Ook kan je het tussenschot heel gemakkelijk demonteren, wat erg handig is als je bijvoorbeeld gaat verhuizen ofzo. (heeft wel niets met paarden te maken)

Qua onderhoud is het ook heel gemakkelijk, omdat het zo een degelijke trailer is kan je hem gewoon met een drukspuit helemaal zuiver maken en hij zal er niet rot van worden.

De ifor williams zadelkast is handig als je maar 1 paard hebt, maar vanaf het moment dat er 2 zadels in moeten, wordt het allemaal wel erg krap.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:18

Bentleyyy schreef:
Qua onderhoud is het ook heel gemakkelijk, omdat het zo een degelijke trailer is kan je hem gewoon met een drukspuit helemaal zuiver maken en hij zal er niet rot van worden.

Maar je moet wel goed op de kit in de naden blijven letten want anders gaan de wanden wel rotten.
Tussen de buitenlagen van de wanden zit nl gewoon hout wat kan gaan rotten als de kit niet meer goed is!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:03

Nooit een trailer aan de buitenkant met een hogedrukspuitschoonmaken. Dat tast de verflaag aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:57

Albert schreef:
Maar je moet wel goed op de kit in de naden blijven letten want anders gaan de wanden wel rotten.
Tussen de buitenlagen van de wanden zit nl gewoon hout wat kan gaan rotten als de kit niet meer goed is!

Dat schijnt bij de nieuwste niet meer zo te zijn. Daar zit als ik het goed begrepen heb nu een soort kunsstof tussen. (Correct me if Im wrong).

Ik heb een zadelkast altijd onhandig gevonden, smijt het liever gewoon achterin de auto :o

Ik had bij andere merken vaak problemen met het max gewicht.
Ze zijn dan 800 kilo en mogen vaak maar 2000 of 2200 kg kilo max zijn.
Dat vond ik een beetje krap aan. Voor verhoogd laatvermogen moet je dan vaak meer betalen.
De ifor is zelf wel 1000kg maar mag 2600 wegen. Dat is aanzienlijk meer speelruimte.
Uiteraard zolang het voor je auto geen probleem is ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:44

Moderatoropmerking:
Zojuist enkele berichten verwijderd. Het is niet toegestaan om op het forum artikelen te koop aan te bieden of te koop te vragen. Hiervoor kun je terecht op de BoktMarkt

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 14:41

Met het verwijderen van een aantal berichten is ook de manier hoe een losse zadelkast vastgezet wordt ook verdwenen. Dus hoe zetten jullie die vast?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:53

In de neus hebben we een paar beugeltjes gemaakt, aan beide kanten naast de zadelkast.
Met één spanband staat de zadelkast dan klemvast in de neus van de trailer.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:10

Wij hebben in onze Ifor gewoon een kliko vastgebonden. Je kunt hem er zo uitrollen en ook handig voor paddockmateriaal te verslepen.

Aliminiumbodem hebben wij er naderhand ingebouwd. Voor ons nooit meer een gietvloer. Je kunt dan niet zien of de bodem rot. Rubbermat halen we eruit wanneer we de trailer helemaal grondig schoonmaken. Ik wilde bewust geen zadelkamer, omdat tijdens een lange reis je paard zijn hoofd niet echt naar beneden kan doen. Bij mij ligt het hooi op de grond zodat ze een zo natuurlijk mogelijke houding kunnen aanhouden tijdens het eten. (Wel veel hooi anders komen mijn paarden er niet bij)

chikie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 16:54

Ja dat is wel zo! je mist wel ineens een hoop ruimte aan de voorkant.