Paard tijdelijk elders stallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Paard tijdelijk elders stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 15:57

Hoi allemaal,

Ik ben al dagen aan het twijfelen of ik mijn paard vanwege het weer een tijdje ergens anders ga stallen of niet. Het volgende is er aan de hand: aanstaande zondag ga ik met mijn paard voor het eerst starten. Spannend natuurlijk en ik wilde van tevoren nog even goed oefenen. Alleen toen lag er dinsdag ineens een flink pak sneeuw :( ik heb alleen een buitenbak en maak normaal gesproken gebruik van de binnenbak op de vereniging. Hier rij ik dan met de trailer naar toe, het is 10min rijden. Alleen, ik durf met die sneeuw niet met de trailer te rijden.. De wedstrijd is op de vereniging en ik kreeg het aanbod om mijn paard daar te kunnen stallen tegen een dagprijs. Nou wil ik zaterdag toch naar de binnenbak rijden om te oefenen en nu twijfel ik dus (door de verwachte weersomstandigheden) of ik haar daar dan laat staan. In ieder geval voor zolang er weer sneeuwval is. Klinkt ideaal natuurlijk maar ik twijfel over het volgende: mijn paard staat nu bij haar grootste vriendin (en een pony) overdag gewoon lekker in de wei (hele jaar door). 'S avonds gaat ze op stal maar dit is een inloopstal waar de deur dan van dichtgaat (stal grenst aan paddock die weer aan wei grenst, overdag kunnen ze overal komen). Ze staat op stal naast deze grote vriendin en zij worden enkel gescheiden door een lage (maar hoog genoeg) muur. Ze kunnen dus de hele avond/nacht krioelen etc. Op de vereniging komt ze in een stal met tralies te staan. Ze komt niet buiten en staat dus de hele dag te wachten tot ik kom om haar beweging te geven. Ze is al zo'n hittepetitje en een echte merrie dus ze zal zich denk ik lekker druk gaan maken. Maar dan krijgt ze iig wel beweging wat ze thuis dus niet krijgt.. Ook de bevroren wei is nu niet echt leuk om een sprintje te trekken. Pfffff wat moet ik doen?? Als ik haar zaterdag gewoon weer mee naar huis neem en er ligt zondag weer een pak sneeuw dan moet ik de wedstrijd dus afzeggen.. Zou het traumatisch voor haar zijn als ze een nachtje en misschien iets langer in een 'gevangenis' moet verblijven? Wat vinden jullie hiervan?

Tooske

Re: Paard tijdelijk elders stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:02

Ik zou het niet doen nu kan ze lekker naar buiten. Is de wedstrijd zo belangrijk voor je?

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:02

Wedstrijd afzeggen! Dit geeft meer stress dan rust voor je paard lijkt me....

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:04

Ik zou het niet doen, wedstrijd afzeggen, tenzij de wedstrijd erg belangrijk is, maar je paard doe je er geen plezier mee denk ik

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:06

Jeetje dus als ik het goed begrijp wil jij je paard tijdelijk op een andere stalling zetten omdat jij wedstrijd wil rijden ? Jeetje hoe ver ga je voor een wedstrijd :wow:

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:06

over een week is de sneeuw weer voorbij en zou je al die moeite/stress hebben ondergaan voor die ene wedstrijd! Bovendien heb je grote kans dat bij veel sneeuw de wedstrijd sowieso wordt afgelast.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:08

Een trauma zal ze niet zo snel oplopen hoor, maar ik denk dat je wel extra stress voor je wedstrijd creeërt doordat ze kortdurend op een vreemde plek moet staan onder andere omstandigheden en dan kom jij misschien de volgende dag ook met wedstrijdzenuwen wat ze aanvoelt. Ik zou de wedstrijd ook afzeggen, jammer, maar er komen nog genoeg kansen voorbij!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:08

Wedstrijd zou ik afzeggen, geeft je paard denk ik veel stress, daarbij denk ik dat dat ook niet ten goede van je wedstrijd resultaat komt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:11

denk aan je paard en niet aan jezelf

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:13

Het is zo voor de hand liggend: wedstrijd afzeggen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:15

Je maakt je paard er ongelukkig mee dus de keuze lijkt mij simpel: niet aan jezelf denken maar aan je paard, wedstrijden komen er nog genoeg!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 17:42

De wedstrijd is helemaal niet belangrijk voor me. Het is de eerste wedstrijd en heb verder ook nog niets op de agenda staan. We doen het voor de lol :)

Maar wat meespeelt is dat ik nu niets kan doen met haar. Daar wordt ze ook ongelukkig van. Daarbij staat ze nu op een bevroren besneeuwde wei met gaten en kuilen (drassige wei opgevroren). Dus het heeft wel degelijk met haar welzijn te maken. Door de wedstrijd echter kwam het aanbod haar tijdelijk bij de binnenbak te stallen ter sprake. Een medelesser heeft overigens afgelopen maandag haar paard al daar gestalt..

Mijn gevoel zegt ook heel sterk dat ik het niet moet doen maar mijn omgeving geeft aan dat het makkelijk moet kunnen en dat ik me (voor de zoveelste keer wat mijn paardje betreft -O- O:) ) aanstel. Vandaar dat ik dus jullie mening en advies vraag. Vraag is dus eerder 'stel ik me aan?' :D

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:46

voor 1 nachtje lijkt het mijn geen probleem als het een gewone stal is van minimaal 3x3? Breng je haar toch na de wedstrijd weer naar huis, desdnoods lopend als het maar 10 min met de auto is. ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:47

Mooie gelegenheid om eens te proberen hoe het gaat. Als je paard erg gestrest raakt weet je dat gelijk. Maar misschien gaat het wel heel erg goed en heb je voor komende winters een mogelijkheid om je paard in training te houden tijdens extreem weer!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 17:58

noukie175 schreef:
voor 1 nachtje lijkt het mijn geen probleem als het een gewone stal is van minimaal 3x3? Breng je haar toch na de wedstrijd weer naar huis, desdnoods lopend als het maar 10 min met de auto is. ;)

Het zijn idd gewone stallen. Paardenwelzijn staat ook daar hoog in het vaandel alleen komen de paarden nu niet in de wei om deze te sparen. Wij hebben maar drie paarden en genoeg wei dus bij ons kan het makkelijk.

Ik heb me er overigens al bij neergelegd dat ik geen goede proeven ga rijden. Mn paardje is altijd lekker fris met dit weer en vooral nu ze haar beweging niet krijgt (zowel onder het zadel als in de wei). Maar voor de ervaring is het leuk om te doen.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:01

zeker voor de ervaring kan het nooit kwaad! En misschien gaat je wedstrijd wel heel goed. :D Alle paardjes zijn nu frisser dan anders, dat is het voordeel. ;) Ik zou zeggen gewoon doen, en mocht het echt niet gaan kun je dr altijd weer terug brengen.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:05

Voor een paar dagen had ik het gewoon gedaan! Ik snap dat je beste wil voor je paard, maar je hebt hem wel om wedstrijden mee te rijden...

Ik zit zelf met dezelfde dilemma, alleen ik zou mijn paard dan gedurende de winter in manege stallen zodat ik 4 x per week kan rijden. Heb het dit jaar even niet gedaan, maar volgend jaar doe ik het wel. Ik kan nu niet rijden wegens de bevroren bodem...ik heb haar niet om het gras kort te houden!!!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 22:39

Het heeft zichzelf al opgelost. De wedstrijd is afgelast :) mooi nu kan ze met dit weer nog lekker ff op de wei blijven lopen. Hopen dat het niet te lang blijft vriezen, hoewel schaatsen ook leuk is :D

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:42

Sjira schreef:
noukie175 schreef:

Het zijn idd gewone stallen. Paardenwelzijn staat ook daar hoog in het vaandel alleen komen de paarden nu niet in de wei om deze te sparen. Wij hebben maar drie paarden en genoeg wei dus bij ons kan het makkelijk.

Ik heb me er overigens al bij neergelegd dat ik geen goede proeven ga rijden. Mn paardje is altijd lekker fris met dit weer en vooral nu ze haar beweging niet krijgt (zowel onder het zadel als in de wei). Maar voor de ervaring is het leuk om te doen.

Ik vind dit nogal tegenstrijdig

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:53

Los van het feit dat het al opgelost is : maak je je geen zorgen over haar ponyvriendin?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 13:18

JoAnn schreef:
Los van het feit dat het al opgelost is : maak je je geen zorgen over haar ponyvriendin?

Nee, ze staan met z'n drieen. Mijn paard en het andere paard staan al sinds jongst af aan samen (opfokvriendinnen, ze zijn nu 7) en de andere pony staat er sinds de zomer bij (die is nu 3,5 en komt net uit de opfok). Die twee zijn juist heel nuchter en rustig en blijven dit ook als mijn paard even weg is. Mijn paard echter, een echte merrie, is wel gehecht aan andere paarden en kleeft ook heel erg ( tijdens een buitenrit ook aan hardlopers en fietsers hihi)...

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 13:23

Snap overigens dat mijn antwoord wat tegenstrijdig lijkt.. Maar ik neigde er sowieso naar om het niet te doen, ik was alleen op zoek naar bevestiging dat ik het juiste deed. Door het bericht van de afgelaste wedstrijd weet ik zeker dat ik het niet ga doen. Dan maar even niet rijden... Moet wel zeggen dat ik nog steeds bang ben dat ze zich bezeerd in de wei := maar daar moet ik me dan maar even overheen zetten..

Neemt overigens niet weg dat ik het nooit ga doen. Wellicht volgend jaar, als ze gewend is om meer van huis te zijn, zet ik haar toch in de sneeuwperiode elders neer.... Ga ook met haar op vakantie dus dan moet ze ook wennen aan een andere omgeving...