Oren plat in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Oren plat in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 11:22

Bij ons op stal staat een jonge merrie, 2 jaar.
Als je haar gaat voeren of langs haar stal loopt 's avonds dan legt ze haar oren plat en slaat soms ligt met haar hoofd (zo'n wegjaagbeweging maar niet heftig).

Zodra je dan stil gaat staan en door dat gedrag heen prikt als het ware, dus niet onder de indruk bent, doet ze haar oortjes gewoon naar voren en is ze erg knuffelig. (ze krijgt niet altijd aandacht als ze dit doet hoor, voordat dit verkeerd word begrepen)
Het lijkt een soort van houding, of wellicht een teveel aan energie in combi met uitproberen?

Haar moeder staat ook bij ons op stal maar die doet dat totaal niet, en de andere paarden ook niet, mijn vraag is dus, waar komt dit gedrag vandaan?
Ze heeft geen voernijd en is verder heel braaf in de omgang.

Kleine_Reijn

Re: Oren plat in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:55

Heeft ze ooit een nare ervaring gehad in de stal toen iemand langsliep?

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:07

deed mijn oude pony ook, en daar komen ze niet gemakkelijk van af..
reden heb ik ook nooit geweten dus ik volg dit even :D

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 20:03

Nee, ze heeft voor zover ik weet geen nare ervaring gehad, ze is ook niet echt boos, het lijkt meer een houding te zijn. Ze legt de oren wel plat, maar niet nijdig plat zeg maar.
Misschien wil ze enkel domineren? Of is het uit onzekerheid?

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:06

Oren plat in de nek kan 3 dingen betekenen, angst, onzekerheid of agressie...Misschien kan je er wat mee?

28011970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:27

Misschien eens proberen als je praat en haar beloond, en als ze het niet doet goed belonen met je stem en koekje?

Nobodyshere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:12

die van mij deed dat eerst ook (nu niet meer bij mij maar wel bij anderen) en hij was gewoon bang. bij mij hielp het door zijn vetrouwen nemen en altijd als ik bij hem kom begin ik meteen tegen hem te praten en dat helpt ook. dus misschien kun hier iets mee

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:16

Kan het niet ook gewoon chagerijnigheid zijn, oren in de nek? Ik heb nogal een nukkige shet die heel boos kan kijken... }>

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 15:56

Het is verder een heel vrolijk nieuwschierig dier, onzekerheid zou kunnen in combi wellicht met dominantie of ongeduld, als ik bij haar ga staan praten of gewoon stil ga staan voor de stal is het ook weg, maar hoe neem je dat gedrag verder weg? Of is dat niet mogelijk?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:08

deed mijn vorige paardje ook altijd. Die wilde echt niet geaaid worden als je voor haar stal stond. Als je de stal inliep was er niks aan de hand.
het gekke is dat haar dochter van 1,5 dit ook doet, zou het erfelijk zijn?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:12

mijn merrie had dat ook, heb nooit geweten wat het was!

Filoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:14

Ik zou gewoon bij haar in de stal staan. Ze moet van het begin lief reageren. Anders geen eten.
Zorg dan dat je voor de voerbak staat. :j

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:14

ik geloof niet dat een paard op die manier leert, lief kijken = eten. Het is een emotie die ze weergeven, geen toneelspel. Als mijn shettie alleen mocht eten als ie lief kijkt, dan was hij nu op zijn geboortegewicht ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:41

Mona81 schreef:
ik geloof niet dat een paard op die manier leert, lief kijken = eten. Het is een emotie die ze weergeven, geen toneelspel. Als mijn shettie alleen mocht eten als ie lief kijkt, dan was hij nu op zijn geboortegewicht ;)

hier idem dito. :D

paard staat altijd te stuiteren in stal als hij eten krijgt en slaat ook uit.

mag allemaal maar als ik de stal in loop om het eten in zijn bak te doen weet hij heel goed dat hij niet te dicht bij mij mag doen

ook kan ik dan gewoon nog even zijn dek en alles recht doen bijv.

van een afstand ziet hij er heel gevaarlijk uit met zijn oren plat en een dreigende houding. :')