Verplicht eerder starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siepi

Verplicht eerder starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 20:43

Onlangs ben ik met mijn dochter op concours geweest omdat ze twee verschillende jury's hadden moesten we twee uur tussen twee proeven wachten was niet erg wisten we van te voren maar omdat er veel mensen niet op kwamen dagen hebben ze de tweede proef een half uur vervroegd. Dat is ons dus niet verteld zodat mijn dochter moest starten op een tijd een half uur voor haar officielle tijd en ze zat er nog maar vijf minuten op om los te rijden. Ik liet mij zelf ook overdonderen door die vrouw die erg nors reageerde op mijn vraag en ze moest starten Nu mijn vraag hadden we dat mogen weigeren hoe laat van te voren kunnen ze je verplichten om te starten.
Door dit gedoe heeft mijn dochter een slechte proef gereden en dat vind ik niet terecht.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:55

Wat vervelend voor je dochter. Wat stond er op de startlijst? Vaak staat hier iets over op de startlijst, bv:

Alle deelnemers dienen tijdig aanwezig te zijn, d.w.z. zij dienen zich ten minste één uur vóór de voor hen geplande starttijd op het secretariaat te melden. De organisatie behoudt zich het recht voor de starttijden, met uitzondering van die van de eerste rubriek maximaal 15 minuten te vervroegen als er afmeldingen zijn.

Ik weet niet 100% zeker of hier ook een regelement voor is, je kunt de KNHS raadplegen als je het zeker wilt weten. Wellicht voor de volgende keer zelf ook mee in de gaten houden. Als je toch op het terrein bent, gewoon even een uurtje van te voren vragen of de starttijden nog wijzigen.

Edit: Ik heb nog even in de regelementen gekeken en daar staat het toch (Algemeen Wedstrijdreglement):
Wijzigingen in starttijden kunnen tot maximaal 24 uur voor aanvang van de rubriek doorgevoerd worden. Deze wijzigingen moeten kenbaar gemaakt worden aan de deelnemers en officials op de in het vraagprogramma aangegeven wijze. De wedstrijdgevende organisatie dient ervoor te zorgen dat alle deelnemers, officials en vrijwilligers ingelicht zijn. Na deze wijziging zijn de starttijden en aanvangstijden van rubrieken bindend, uitloop in het programma daargelaten. Artikel 4.14.

Siepi

Re: Verplicht eerder starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 16:04

Was op de wedstrijd dag zelf dus had niet gemogen balen maar ik weet het nu de volgende keer laat ik niet zo maar over mij heen lopen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:09

Hing er ook nergens op het terrein een startlijst dan, met aangepaste starttijden, zodat je het toch wat eerder had kunnen zien?

Dat ze het niet persoonlijk komen vertellen (als je het zo bedoelt :) ) kan ik me wel voorstellen namelijk :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:10

yfkelover schreef:
Was op de wedstrijd dag zelf dus had niet gemogen balen maar ik weet het nu de volgende keer laat ik niet zo maar over mij heen lopen

Ook op de wedstrijddag zelf mogen er nog wijzigingen in de startlijst aangebracht worden hoor. Soms is dat in het belang van het programma. Het is niet meer dat de starttijd die een dag van te voren op het internet bindend is.
Meestal vraag ik zelf op het secretariaat of er wijzigingen zijn en daarna altijd ook nog aan de ringmeester of er bijzonderheden zijn van in- of uitlopen.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:12

Nee er hing geen lijst ze had het gezegd tegen mensen die kwamen betalen en een keer in het algemeen in de kantine was een kleine kantine dus kan ik niet gemist hebben dus ik wist het echt niet anders had mijn dochter echt wel eerder op de pony gezeten

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:14

Toen ik nog op wedstrijd was moest je hier zelf rekening mee houden en dus op tijd aanwezig zijn en op tijd op je paard zitten. Liever een half uur stappen dan te kort losrijden.
En zelf alles goed in de gaten houden in de ringen: wie is op dat moment aan het rijden?
Dan kun je zelf uitrekenen hoe lang vantevoren je op het paard moet zitten.

Ik vind het dus niet echt schokkend, en het paard had al een proef gelopen dus dan hoef je voor de 2e proef ook niet lang in de rijden.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:21

Ben ik niet met je eens veersche het is toch te gek dat je een half uur eerder moet starten als je tijd later gebeurt zo vaak daar hoor je me ook niet over en mijn dochter zat er nog maar vijf minuten op knap als je dan al een proef kunt lopen

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:39

Toch was dit in mijn tijd je eigen verantwoordelijkheid. Daarom was ik altijd 2-3 uur voordat ik moest starten aanwezig.
Ik weet uiteraard niet hoe de regels nu zijn.
En als ik een tweede proef moest rijden, deed ik alleen wat stappen en aan de hand zetten in de stap en ging de ring weer in.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:55

Tussen deze twee proeven zaten meer als twee uur dus moesten we opnieuw opzadelen.
En zo vroeg van te voren vind ik onzin waar zijn de start tijden dan voor

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:57

Volgens mij heb je gewoon het recht om op je oude tijd te mogen starten en mogen ze je niet verplichten eerder te starten. Maar dit is wat iemand mij verteld heeft, weet niet of er daadwerkelijk een regel voor is.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:01

@ veersche maar stond dan op je startlijst een startplaats of een starttijd? Kijk als het een startplaats is dan moet je inderdaad goed opletten want dan willen de tijden nog weleens raar uitpakken, eerder of later dan je verwachtte, maar als je bijv om 18:30 moet starten dus er echt een tijd staat ga je er wel van uit dat je dan moet starten (iets eerder of later kan altijd gebeuren)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:10

Ik vind het ook een gedeelte eigen verantwoordelijkheid.
Rubrieken kunnen in- en uitlopen. Dus ruim op tijd bij de ringmeester of het secretariaat checken hoe het ervoor staat en vragen of je op je eigen tijd of aansluitend moet starten.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:55

Grit schreef:
Ik vind het ook een gedeelte eigen verantwoordelijkheid.
Rubrieken kunnen in- en uitlopen. Dus ruim op tijd bij de ringmeester of het secretariaat checken hoe het ervoor staat en vragen of je op je eigen tijd of aansluitend moet starten.

Dan nog is een half uur eerder wel heel veel

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:39

Formeel mag je op eigen tijd starten.

Als ik me aanmeld bij het secretariaat vraag ik altijd of er nog uitvallers of wijzigingen in de tijden zijn, zodat ik dat evt op kan vangen.

Het was overigens netjes geweest als het secretariaat dit had vermeld bij aanmelding. Dan kan je er rekening mee houden.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 11:14

Toen ik me aanmelde op het secretariaat hadden ze die beslissing nog niet genomen kwam er door dat veel combinaties niet op kwamen dagen dat is nog zo iets stoms gewoon niet afzeggen dat is toch ook niet zo'n grote moeite om even te bellen dat je die dag niet start spaart een hoop ellende en ergenis

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:21

Maar je dochter had toch al een proef gereden en dus ook al ingereden, of begrijp ik dat nu verkeerd :?

Erg vervelend, maar een leermoment voor de volgende keer.. Tussendoor nog een x bij het secretariaat langs gaan en vragen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:38

Erg vervelend dat dit gebeurd is, maar probeer het toch maar als een leermoment te zien. Het ergste aan dit verhaal is dat mensen zomaar wegblijven zonder zich af te melden, vind dit zo onbeschoft en tonen totaal geen respect, ik hoop ook dat de vereniging hier ook boetes voor geeft.
Ik denk wel dat je had kunnen weigeren om te starten maar dit komt vaak ook verkeerd over bij de jury en ik spreek uit ervaring! De jury gaat toch wat geiiriteerd naar je proef kijken.
Ik moest eens een kwartier eerder starten, aangezien ik maar kort inrij zat ik er net 1 minuut op, dus ben ik niet gegaan. En dat heb ik geweten, de jury ging met de ringmeester daarover in gesprek hoe vervelend ze het vond dat ze zo lang moest wachten. De volgende x ga ik gewoon starten, had toch het gevoel dat ik het bij de jury wat verpest had....

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 13:10

roxiie schreef:
Maar je dochter had toch al een pro ef gereden en dus ook al ingereden, of begrijp ik dat nu verkeerd :?

Erg vervelend, maar een leermoment voor de volgende keer.. Tussendoor nog een x bij het secretariaat langs gaan en vragen.

Ze had inderdaad al een proef gereden maar er zat twee uur tussen dus de pony stond tussen door weer in de trailer en aangezien het erg koud was die dag moest ze weer overnieuw beginnen met los rijden.
Denk ook wel dat je jury het vervelend vind om te wachten maar vind ook dat als je eerder moet starten dat niet vertelt is ook wel met een oplossing kan komen door te minstens te vragen hoe lang ze dan nog inmoet rijden en niet geïrriteerd weg moet lopen en geen antwoord moet geven als ik normaal wat vraag

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:12

rooswita schreef:
@ veersche maar stond dan op je startlijst een startplaats of een starttijd? Kijk als het een startplaats is dan moet je inderdaad goed opletten want dan willen de tijden nog weleens raar uitpakken, eerder of later dan je verwachtte, maar als je bijv om 18:30 moet starten dus er echt een tijd staat ga je er wel van uit dat je dan moet starten (iets eerder of later kan altijd gebeuren)

Ik heb beiden meegemaakt: starttijden en startplaatsen.
Maar dat neemt toch niet weg dat toen ik wedstrijd reed (nogmaals is wel al een paar jaar geleden) het je eigen verantwoordelijk was.
En mocht het mis gaan dat je nog niet klaar bent om de ring in te gaan, kun je altijd vragen of je later mag starten. Ook dat heb ik al eens gedaan en dat was toen geen enkel probleem.

TS ik vind het vervelend voor je dochter, en ik zou het ook vervelend vinden als mij dat gebeurt maar ik zou kijken hoe ik dit een volgende keer zou kunnen voorkomen.
Mocht je willen weten of ze starttijden mogen vervroegen, dan zou je naar de organisatie moeten bellen. Pas dan weet je het antwoord.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:12

@ Veersche, navragen bij de organisatie hoeft niet. Het is namelijk gewoon een reglementsvraag. Officieel mag het niet (zie mijn eerdere post naar de verwijzing naar het reglement).

De praktijk is echter dat vaak wel de flexibiliteit van de ruiter wordt verwacht. Voor het plezier van alle is het dus altijd wel net zo fijn om het zelf mee in de gaten te houden en even na te vragen op de dag zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:12

Mellis86 schreef:
@ Veersche, navragen bij de organisatie hoeft niet. Het is namelijk gewoon een reglementsvraag. Officieel mag het niet (zie mijn eerdere post naar de verwijzing naar het reglement).

De praktijk is echter dat vaak wel de flexibiliteit van de ruiter wordt verwacht. Voor het plezier van alle is het dus altijd wel net zo fijn om het zelf mee in de gaten te houden en even na te vragen op de dag zelf.

Tenzij het in het vraagprogramma staat vermeld, is mij altijd vermeld. Hier staat ook bijna altijd vermeld dat op tijd aanwezig moet zijn en dat bij uitvallers programma tot half uur vervroegd kan worden. Zelf gewoon in de gaten houden.

Ts, jullie wisten dat veel mensen er nog niet waren en al die tijd op wedstrijd blijven wachten, neem aan dat dan wel zelf,even kan navragen tussendoor of nog wat gewijzigd is? Secretariaat heeft al genoeg te doen en geen tijd te controleren iedereen persoonlijk op de hoogte is gebracht.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:17

Ik had laatst dat we van het secretariaat te horen hadden gekregen dat het ongeveer 10 minuutjes in liep. Ik er dus rekening mee gehouden (was ruim een uur van tevoren aanwezig), zat keurig op tijd op paardlief, toen bleek dat het een half uur was ingelopen en ik maar 10 minuutjes kon inrijden. Vervolgens zat er tussen proef 1 en proef 2 geen tijd (waar eers 20 minuten tussen zat) en moest ik dus gewoon in een x door rijden. Mag dit dan wel?

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 23:05

Haike was een binnen wedstrijd en het secretriaat had dit keer zeer weinig te doen en we zaten er in een kleine kantine vlak naast dus waarom hebben ze het niet een keer extra gezegd maar dan nog waarom geen oplossing bedacht toen ze wel bij mij kwam zeggen dat mijn dochter moest starten inplaats van nors de andere kant uit te lopen er was ook nog een combinatie aan rijden die het wel wist maar zelf die werd niet gevraagd of ze voor ons wou starten anders moest ze alles omgooien pardon dat is een briefje omleggen maar goed snap best dat je op een buiten wedstrijd en drukke wedstrijd geen tijd heb om iedereen apart te benaderen maar hang dan een briefje op waar iedereen het kan zien

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:16

Een briefje met de actuele starttijden ophangen bij de kantine en losrijdbak is toch wel het minste dat je kunt doen, lijkt mij ook.