Starten in Nederland of België?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Starten in Nederland of België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 19:01

Ik woon op de grens tussen Antwerpen en Bergen op Zoom, ik woon net in België, mijn paard net in Nederland. Nu wil ik dressuur wedstrijden gaan starten, maar geen idee waar. Ik weet hoe de werking hier in België zit, maar geen idee hoe het in Nederland is.

Nu voor de wedstrijden in België (VLP) zit ik met een probleem, wij zijn verplicht om ons B-brevet te halen voor we een licentie kunnen aanvragen.
Maar voor die brevetten moet ik springen. Ik heb echt schrik om te springen, ik heb nooit schrik op een paard, ze mogen enorm veel uithalen voor ik angst krijg. Maar ik heb mijn mama 2 jaar geleden haar rug zien breken door in de sprong te vallen, ze is nog steeds verlamd, en sindsdien heb ik een helse schrik om te springen. Nu het springen zelf is het probleem niet, kom ik in het bos een boomstam tegen die in de weg zit, dan ga ik daar gewoon over. Maar het zijn de balken die me schrik aanjagen. Nu ok, ik moet die angst overwinnen, maar zolang ik niet degelijk durf springen, kan ik geen dressuurwedstrijden rijden, en dat wind ik spijtig.

Zijn er in NL ook brevetten of bekwaamheidsproeven die je moet doen voor je op wedstrijd mag? Moet je dressuur en springen combineren voor iets?
Hoe werkt het voor de rest? Ik heb gezien dat de proeven anders zijn, en ook iets met winstpunten, maar hoe werkt dat?

Zijn de afstanden die je in NL moet afleggen groot? In Antwerpen (VOR) rij je vaak heel Antwerpen rond, en dat zijn toch serieuze afstanden.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:16

Ik zou eerst is even op http://www.knhs.nl kijken of je wat kan vinden over hoe het zit wanneer je in het buitenland woont maar in NL wilt starten. Volgens mij heb ik daarover ook nog wel eens wat gelezen in het algemeen wedstrijdreglement en anders kan je ook altijd even een belletje naar de KNHS eraan wagen. ;)

In NL hoef je geen brevetten of bekwaamheidsproeven af te leggen voor je deel mag nemen aan wedstrijden, oftewel iedere gek die op een paard kan zitten mag gewoon dressuurwedstrijd starten bij de KNHS. Wel moet je sowieso lid zijn van een vereniging + de knhs, startpas hebben en moet je paard correct geënt zijn. Zijn toch wel belangrijkste dingen, maar lees de reglementen er even goed op na (te vinden op de website van de knhs).

Wanneer je in NL bv. deel wil nemen aan springwedstrijden moet je wel weer 1 winstpunt in de dressuur hebben, maar dat is bij jou niet van toepassing als ik het zo lees wil jij gewoon lekker blijven dresseren. Het klopt inderdaad dat de proeven bij ons anders zijn dan in belgie en het systeem in NL werkt met winstpunten. Hoe dat werkt met winst en verliespunten staat hier uitgelegd. Bij de dressuur is het overigens zo dat je met 10 winstpunten over mag naar een hogere klasse en met 30 winstpunten moet je over. Maar dit is ook wel terug te vinden in de reglementen of op de site van de knhs. ;)

Daarnaast wil ik je ook nog even tippen op deze website: http://www.dressuurproeven.nl, vind je de tabel over welke proef je moet rijden en alle dressuurproeven en nog wat meer informatie. Ideaal, zo kun je ook eens kijken naar de proeven die in de B dressuur (klasse waarin je begint) worden gereden (proef 3 t/m 6) wat er zoal gevraagd word.

Veel succes met al het lees en uitzoek werk, maar via de site van de KNHS kun je al erg veel vinden en eigenlijk staat in de reglementen ook alles wat je moet weten. Alleen staat het daar soms een beetje krom uitgelegd, dan vind ik de kennisbank van de KNHS weer ideaal voor! Type het onderwerp van je vraag in en je krijgt zo een aantal hits met vragen + antwoorden (duidelijkere uitgelegd) over hoe het zit / moet / hoort. Daarnaast vind je op de bokt wiki ook een hoop informatie! ;)

History_

Re: Starten in Nederland of België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:52

Vroeger was het inderdaad zo dat je zowel springen als dressuur moest doen voor je brevet.
Maar sinds een tijdje bestaat er ook iets als het B-dressuur-brevet
Daar mag je enkel dressuurwedstrijden mee doen, maar dan hoef je niet te springen op je examen
Ik weet hier weinig van omdat het al jaren geleden is dat ik mijn brevet heb afgelegd en toen bestond dat nog niet.
Maar misschien weten andere Belgische bokkers hier meer van?

Als je in die streek woont, zijn de wedstrijden van HROV (Oost Vlaanderen) dan niet bij dichter dan die van de VOR die meestal in de Antwerpse Kempen doorgaan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:57

Gewoon op de VLP site gaan kijken had je al geholpen:
http://www.vlp.be/dressuur/Brevetten-We ... nodig-/#DR

Kortom; B-dressuur.

Over de brevetten;
http://www.vlp.be/Brevettenwerking/Ople ... brevetten/

edit;
OPGELET!!!
Alle ruiterbrevetten worden als 1 geheel beschouwd, het is NIET mogelijk om slechts examen af te leggen van 1 of meerdere onderdelen. Bijvoorbeeld enkel praktijk of enkel theorie of enkel praktijk springen afleggen kan NIET! Uitzondering: Theorie en praktijk dressuur van het B-brevet. Dit in het kader van het bekomen van een dressuurlicentie VLP. Je krijgt een attest maar je zult nooit een B-brevet bekomen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:06

Misschien iets wat je helemaaaaaal niet ziet zitten, maar het is eventueel wel een optie: LRV?

Nadeel daarvan is dan wel dat je niet kan kiezen wanneer je gaat rijden en het is ook niet zo vaak.

Maar zoals al eerder aangegeven: HROV? Ja kan je trouwens bij de VOR laten inschrijven en ook bij de HROV wedstrijden gaan rijden. Dus dan kan je gewoon kijken wat het dichtst bij is en daar ga je gewoon rijden dan..
Ikzelf woon op de grens Antwerpen/Limburg. Ik rij voornamelijk VOR maar als het van de KR dichterbij is start ik soms ook wel eens KR.. Is geen probleem..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:10

Wel uit kijken daarmee. Ik weet dat als er bij de KR een wedstrijd van de KR is, en je vervolgens toch bij een andere provincie gaat rijden, ze je kunnen schorsen. Ik meen dat er vorige zomer een boel heibel geweest is onder de KR ruiters om die reden. Geen idee of dat bij elke provinciale is maar misschien niet onhandig om even uit te zoeken.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:15

Is het niet zo dat je maar een beperkt aantal wedstrijd in een andere provinciale mag rijden?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:50

Owh, dat weet ik zelf niet.. Zou ik eens moeten navragen dan! Ik heb zondag wedstrijd bij de VOR, zal het daar dan eens even vragen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:02

Ik vind er zo snel niks van terug. Ik weet iig dat als je lid bent van de VLP, je enkel officiële VLP wedstrijden mag starten in de zomer. Wedstrijden die niet erkent zijn door de VLP leveren je een sanctie op. Maar ik meen dat er ook iets met die provinciales was.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:52

Lien: als je het te weten komt mag je het altijd melden want ik zou dat wel graag weten. In de winter rij ik heel vaak HROV, maar in de zomer durf ik dat niet echt dus ik ben wel benieuwd

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:24

@Ayasha, ik rij ook LRV en heb daar nog nooit problemen mee gehad hoor.. Maar als je lid bent van de LRV mag je in principe ook nergens anders wedstrijden rijden denk ik :D Ik doe gewoon beide, tot ze er eens iets van zeggen :P

@ Caro, zal ik doen! Is wel handig om te weten hé.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:33

Het is eigenlijk altijd zo geweest dat als je in een andere provincie een wedstrijd wou gaan rijden,dat je daar dan aan je eigen provinciale toestemming voor moest vragen.

Vorig jaar was het plots toegestaan om vrij in andere provincies te gaan rijden(ik rijd normaal ook VOR,heb vorig jaar enkele keren HROV en zelfs een keertje bij de LEWB gestart,was geen enkel probleem).

Nu staat er dit jaar op de papieren voor het aanvragen/verlengen van je licentie:
"De stempelende club valt automatisch onder de provinciale groepering waar deze club gevestigd is.De sportbeoefenaars rijden principieel onder deze provinciale groepering."
"Sportbeoefenaars die een stempel hebben van een club,maar die in een andere provincie willen rijden,dienen dit expleciet en vooraf op het aanvraagformulier aan te duiden."

Hieruit maak ik dan ook op dat het dit jaar niet meer toegestaan is in andere provincies te starten zonder eerst toestemming te vragen.Heb het hele reglement uitgepluist maar dat staat er eigenlijks niets concreets over in.Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan iemand van de VOR en zij zou het navragen hoe het nu juist zit.

Ben benieuwd,ik zou het spijtig vinden als we niet meer in andere provinciales mogen starten.
Dus Lien,ik ben ook wel benieuwd of ze je daar zondag antwoord op kunnen geven.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:36

Ik zal het eens via Facebook vragen op de dressuurpagina van de VOR, die gaan weten aan wie ze dat moeten vragen

Edit: ik zie dat het kort geleden daar al gepost is :P

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:41

Daar heb ik het al op staan.Sarah zou het navragen,maar tot nu toe nog geen antwoord. ;)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:51

Citaat:
Ik zal het eens via Facebook vragen op de dressuurpagina van de VOR,

Heb je daar een link van voor me?

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:18

https://www.facebook.com/vor.dressuur?fref=ts
dit is de pagina waarop de vraag staat

Ik heb nog even geïnformeerd, maar ze had nog geen antwoord gekregen
Als ze morgen op wedstrijd ging, ging ze het zeker vragen en op de VOR-pagina posten

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 00:56

Hmm, In oost vlaanderen starten heb ik nog niet over nagedacht, maar ik woon wel op rechteroever, dus dan moet ik elke keer de toltunnel door. Maar ik hou het in mijn achterhoofd.

Over dat er een mogelijkheid is om B brevet alleen dressuur te rijden heb ik al gehoord, maar dan moet je nog wel voor de A springen, en zelfs dat zie ik momenteel echt niet zitten.

En LRV is een tijdje een optie geweest, alleen is de dichtstbijzijnde club 14 km, dat zie ik mezelf echt niet elk weekend rijden voor alleen een training, voor wedstrijd is dat nog iets anders. Er zijn mensen over aan het denken om hier int dorp terug een LRV club te openen, als dat door gaat, dan ga ik daar zeker trainen, maar momenteel is de afstand te groot.

Ik zal mij eens inlezen in de KNHS, maar dat is voor morgen.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:45

Bedankt History.

Als ik bij de LRV ga rijden hoef ik dus niet zo'n B brevet te halen?

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:37

Nee die brevetten hoeven enkel in de federatie (VLP)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:28

Nee op de LRV kan iedereen zomaar starten.

Fons had tegen Sarah gezegd dat je gewoon vrij mag gaan rijden. (zag ik net op fb) Dus je mag gewoon HROV, KR,.. starten als je origineel bij de VOR bent ingeschreven. Handig!
(Ben zelf niet gaan rijden door het über stomme weer :D)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:27

Ik las het ook net :) fijn om weten!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:36

Inderdaad, hoeven we toch al geen schrik te hebben dat we uitgesloten worden ofzo :D

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:43

Super!
Dan kan ik stilletjes aan een planning maken voor de zomer!Heb er echt al zin in.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 22:36

Dus in VOR inschrijven en bij de rest meerijden mag? Ok, nu nog die rotte brevetten halen, of hopen dat er een LRV club dichterbij komt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:39

Hoi Seltje,

Ik zit onder Roosendaal, dus ik zou in jouw kring zitten als je in Nederland gaat rijden.
Ik vind het zelf fijner rijden in Nederland, qua proeven, qua jury's, en de accomodaties zijn ook bijna overal in orde. Nadeel is dat het vrij duur is in verhouding, hoewel de immatriculatie voor de VLP ook duur is natuurlijk. Er zijn vrij regelmatig wedstrijden in onze kring, zie ook www.kringwestbrabant.nl
Voor dressuur hoef je geen diploma of brevet te halen, alleen lid worden van een vereniging en je zaakjes bij de KNHS regelen.