Renpaardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boika

Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 14:23

Ik heb een nieuw paardje, 6 jaar oud en een ex-renpaard. Hij heeft een zeer lief karakter, is uiteraard behoorlijk fit en temperamentvol maar kent de klassieke been en teugelhulpen nog niet. We hebben al een heel goede band opgebouwd via grondwerk, met elkaar spelen, stemhulpen ed.
Kan iemand mij tips geven opdat hij zijn "nieuwe leven" als rijpaard wat meer gewoon zou worden.
Ik heb reeds verschillende topics gevonden over ex-dravers maar het gaat hier om ex-steeplechase paard.
Alle info en reacties zijn welkom!!!!

Boika

Re: Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 15:44

Nog eens voor de duidelijkheid, ik wil er zeker geen perfect dressuurpaard van maken, gewoon een paard waar ik recreatief mee kan rijden, 3 gangen, met respect voor zijn karakter en kunnen!!! Wel wil ik het risico minimaliseren dat hij plots "wegschiet" als een pijl... Iemand tips?
Hij is het nu wel al gewoon om het volle gewicht van een ruiter op zijn rug te voelen maar bij geven van de hulpen zie je en voel je dat hij nog onwennig is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:16

Ik denk dat er maar 1 manier is en dat is les nemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:18

Jij zult vooral zelf je reflexen moeten leren beheersen. Als je bij wegschieten aan de teugels gaat hangen, zal hij alleen maar harder gaan. Dus leer jezelf aan je teugels los te gooien als hij versnelt...
Verder is les nemen idd de beste manier. Maar dan bij voorkeur wel van iemand die weet wat ex-renpaarden doen.

xiiTRUST

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:40

Wat ik me ervan voorstel is dat t paard ook zijn rug vastzet enzovoort, omdat renpaarden nooit anders geleerd zijn? Mischirn eerst eens beginnen met wat longeerwerk (met pessoatuig) En verder dat wegschieten.... Zorg dat hij tijdens t rijden goed op jou let, met het 'teugels losgooien' ben ik het niet eens. Zo laat je hem alleen maar rennen, natuurlijk mag jr niet in je teugels gaan hangen maar ga netjes op je kont zitten en maam ophoudingen dus 'vast en weer los' waar het vasthouden niet langer dan 1seconde mag duren en het los niet het losgooien betekend maar gewoon het ontspannen van de hand.

xiiTRUST

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:41

Heel erg sorry voor de spelfouten maar ik zit op mijn te kleine mobiel.