Bevroren bak: passen jullie het rijden aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Bevroren bak: passen jullie het rijden aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 14:28

Nu de wereld weer bevroren is, vroeg ik me af hoe jullie hiermee om gaan; rijden jullie op dezelfde manier als altijd? Of rijd je helemaal niet, of rijd je wel en galoppeer je niet? Ik roep maar wat.

Ik zelf rijd sowieso nog niet op mijn paard, maar ik longeer wel. Zeker met dit weer probeer ik goed in- en uit te stappen, en verder is het voornamelijk stap en draf.

Xjewillemijn

Re: Bevroren bak: passen jullie het rijden aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:29

bij mijn verzorgpony's rijden we niet meer in de bak maar de bak
word dan als paddock gebruikt en rijden we gewoon buiten
(we zitten op 10 a 15 minuten van het strand of een gewoon
stapritje

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:31

Wij rijden met dit weer niet in de buitenbak. :)
Als het weer het toelaat, gaan ze met de trailer naar de manege waar een binnenbak aanwezig is. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van het weer, met die sneeuw vandaag is dat ook niet zo verantwoordelijk. Op zulke dagen, heeft hij een dagje vrij :)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:39

De laatste weken kon ik de helft van mijn paddock/rijbak gebruiken, de andere helft was te modderig/nat. Als de grond bevroren is kan ik er niet in rijden.. te oneven.
Gelukkig mag ik gebruik maken van een binnenbak vlak in de buurt :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:43

Wij hebben een binnenbak gelukkig :+ ik zou nu ook niet in de buitenbak durven, veel te hard, verder vind ik het altijd maar 'overleven' met dit weer. helaas minder beweging en het slechte weer maar 'uitzitten'

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:43

Met dit weer rijd ik zelden in de buitenbak. Vaak is deze niet op tijd gesleept waardoor ik het te gevaarlijk vindt. Buitenrijden doe ik soms nog wel. De brede zandpaden zijn nog mooi vlak. Hier stap en draaf ik alleen, galop vind ik te belastend voor de pezen op een harde ondergrond

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:44

Ik rij buiten, dus als de bak bevroren is stappen wij alleen of doen wij vrijheidsdressuur. Draven en galopperen niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:45

Zolang de toplaag nog mooi los is blijf ik wel rijden. Alleen stap en draf.

Alleen navandaag zal het wel voorlopig niks worden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:45

Als de bak goed gesleept en recht is, vind ik het niet zo'n probleem om wat stap/drafwerk te doen, maar als hij te oneffen is, dan begin ik er niet aan. Ik heb een dame met gevoelige voeten en bij het eerste beste bobbeltje onder haar voeten heeft ze een zoolkneuzing en loopt ze weer een week rot.
Longeren in de sneeuw vind ik ook niet zo'n probleem, de ondergrond dooit vaak een beetje door de isolerende werking van de sneeuw. Zeker die van mij klost lekker het zand en de sneeuw door elkaar en dan kunnen ze iig hun ei kwijt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:47

Ik rij zowel in het bos als in de bak. Bak is mooi vlak dus prima te doen, galopperen in de bak deden we toch nog niet. Springen laat ik wel achterwege. Vandaag voor het eerst sinds het vriesweer naar buiten geweest dacht aan alleen stap en draf maar paardlief vond een galopje ook wel lekker, dus toch even laten gaan, ging eigenlijk wel prima. Ze ging zelf naar de zijkant van het pad toe waar ze door de bladeren en het gras nog een beetje demping had. De mijne is er een die als ze niet wilt echt achter dr kont aan gezeten moet worden, ze geeft zelf duidelijk aan wat ze kan en wat niet :)

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:50

de buitenbak is hier ongelijk, met allemaal hoefsporen erin. Paarden komen ook niet los in de bak, want dan gaan ze tekeer, gewoon te gevaarlijk! Ik stap ze buiten over het erf aan de hand, zodat ze toch nog een beetje energie kwijt kunnen en de benen kunnen strekken.

Als het weer het toelaat, en mijn moeder tijd heeft om me naar de binnenbak te brengen met de trailer doen we dat :), en er gaan sowieso een paar op rust, kan ze nooit allemaal meenemen.. Jammer, maar het hoort erbij! liever een weekje rust dan blessures.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:51

Ik rijd ook niet in de buitenbak :)

Ik maak lekker buitenritjes en voor de rest mogen ze lekker buiten staan overdag. Paard vind het niet erg hoor, en ik trouwens ook niet want heb het momenteel heel erg druk met school

Ik rijd geen wedstrijden, maar een vrouw die ik ken laad wel telkens op voor te trainen, zij rijd dan ook wel op super hoog niveau

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:52

Met alleen een bevroren bak rij ik alleen buitenritjes.
Nu er sneeuw ligt kan ik even niet rijden, want hij staat op ijzers.
Voordeel is wel dat ze nu op het land kunnen, dus hij verveelt zich niet.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:56

Lieke schreef:
Met alleen een bevroren bak rij ik alleen buitenritjes.
Nu er sneeuw ligt kan ik even niet rijden, want hij staat op ijzers.
Voordeel is wel dat ze nu op het land kunnen, dus hij verveelt zich niet.

Maar op het land ligt toch ook sneeuw en als je ijzers onder hebt krijg je toch klonten ? Hoe doe je dat dan als ik vragen mag :)

edit: een heel erg snelheidsfoutje :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:56

Gisteren was de buitenbak wel wit, maar zeker niet bevroren. En dus nog wel te doen. Geen idee hoe hij vandaag is.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:01

Ik heb wel sneeuwbeslag, dus hij krijgt geen klonten. Dus dan heb je alleen nog glijgevaar. Hij is doorgaans wel voorzichtig, dus op de wei weet hij wel wat hij doet. Erop zitten brengt toch meer risico met zich mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:04

De bak was mooi vlak gesleept voor de vorst, dus nu kunnen we er nog prima in. Omdat hij wel keihard is opgevroren houd ik het bij stapwerk (onder het zadel, en aan de hand) en vrijheidsdressuur (kunstjes waarbij hij blijft staan)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:48

Hier ook super blij met een bak die wel mooi vlak is gesleept voor de vorst! :D
Houd het dan wel bij alleen stapwerk, draf en galop vind ik not done en toch wel te veel risico's. Maar ook in de stap kunnen we nog genoeg oefenen en heb ik in elk geval het idee nog wat gedaan te hebben. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:51

Onze buitenbak was ook gesleept voor de vorst en ik had zout gestrooid over de hoefslag..nu met de sneeuw isoleert het idd en is de toplaag nog zacht.Ik heb vandaag dus even wat paardjes lichtjes gelongeerd,stap en draf en een klein galopje.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:51

Ik heb de mazzel dat ik een binnenbak heb zitten op 5 minuten stappen. Dus zolang de straten niet te glad zijn, gaat mijn training gewoon door. Wellicht iets minder intensief i.v.m zweten.

Anders zou ik voornamelijk veel stapwerk doen, onder het zadel maar ook aan de hand en eventueel als de bodem goed is een stukje draf.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:53

Ik maak alleen buitenritjes.
Hier ook alleen een buitenbak die nu niet te rijden is.
Mijn paard heeft sneeuwbeslag en widiapuntjes dus we kunnen altijd naar buiten.
Gelukkig is het hier een landelijke omgeving dus we kunnen of naar het bos, of een route langs van die oude, onverharde weggetjes.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:54

Ik stap een half uurtje ongeveer in de buitenbak, dan heb ik (zoals eerder gezegd) nog het idee dat we iets hebben gedaan.. :') Maar ze staan wel 24/7 buiten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:54

Hier is het helaas niet te doen om te rijden in de buitenbak.
Binnenbak heb ik niet en de mogelijkheid om naar een binnenbak te gaan ook niet,dus dat wordt de tijd uitzitten tot het stopt met vriezen....

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:57

Wij rijden nog wel gewoon in de buitenbak. Zolang het niet glad is rijd ik gewoon normaal. onze bak wordt ook gesleept voor de nacht waardoor hij weer strak opvriest. Zolang de bak goed begaanbaar is gewoon rijden. wordt het glad ja dan over de harde weg stappen of in de bak stappen zo ver het kan. Mijn paard gaat toch iedere dag ca. 6/7 uur naar buiten dus uit haar stal komt ze wel.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:58

Hier alleen een buitenbak, deze wordt fanatiek gesleept maar mijn reus heeft gevoelige zolen dus als die korreltje dan drukken doet het hem zeer. Voor mij dus geen rijden nu, baal er wel van.