Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Misschien iets om met je instructeur (als je die hebt) aan te pakken? Grasieux schreef:Maar dat is dus het gekke, het paard is braaf, wil enkel alleen af en toe een stapje naar voor of opzij doen, totaal niks geks. En als iemand hem vasthoud staat ie stil hoor, maar dan heb ik zelf ook nergens last van. Het is dus puur het zelfstandig opstijgen...
En het leren stilstaan probeer ik wel hoor, dan stap ik weer van mijn krukje af, zet hem weer op zijn plaats en probeer het opnieuw. Maar aan de andere kant als ik er dan op zit en hij heeft wel een stap naar voren gedaan ben ik zo blij dat ik er op zit dat ik er ook niet af ga en het opnieuw ga doen...
Dan heeft ie minder die neiging om te gaan bewegen en kan jij rustiger opstappen. Mloes schreef:Ayasha schreef:Zet het paard in een hoek zodat ie "steun" heeft van de bakranden.Dan heeft ie minder die neiging om te gaan bewegen en kan jij rustiger opstappen.
Het paard dat ik toen reed ging dan gewoon keihard in de achteruit. Ook niet fijn
), loop anders even een rondje zodat hij weet dat je nog niet klaar bent
Probeer als je echt in de opstaphouding gaat staan (dus bij het zadel) dat je zo snel mogelijk ook echt opstapt. Dan heeft het paard ook minder tijd om nerveus te worden. Waar je dan vooral op kunt letten is dat je alles al hebt klaargemaakt voor opstappen voordat je het ook echt gaat doen. Dus beugels alvast op maat en los hangen, aangesingeld, martingaal vast (ofzo
), teugels goed gedraaid, you name it. Ik vind zelf opstappen soms ook wel eng, maar hoe sneller ik het doe, des te rustiger het paard blijft. En als ik eerst 'de perfecte' plek zoek en dan voet 30 keer anders in de beugel zet, toch vind dat het paard te ver van mijn krukje af staat, al die tijd extra maakt het paard nerveus.AlphaDaemon schreef:Kan je anders niet iemand vragen op een klein afstandje erbij te staan? Dus niet vasthouden maar een meter naast / voor het paard. Dan weet je dat diegene het paard kan pakken wanneer die iets debiels gaat doen, maar sta je in principe toch los. En zo kan diegene misschien telkens een metertje verder gaan staan totdat je helemaal zonder hulp het kan.
Of misschien eens tijdens het rijden een keertje extra op en af stappen zodat het paard al iets aan energie kwijt is. Soms snappen ze dit zelfs nog minder hoor (dat je er daarna gelijk weer op wil), loop anders even een rondje zodat hij weet dat je nog niet klaar bent
troi schreef:Een kennis van mij gebruikte een trucje, paard leren dat als de ruiter is opgestegen hij een snoepje krijgt van de ruiter en dat ruiter enkel opsteeg als hij goed stil bleef staan. Paard leerde dus heel rap om stokstijf stil te blijven staan want dan kwam dat snoepje veel sneller. Daarnaast gaf je alleen op dat moment een snoepje dus paardlief werd ook niet happerig.