Opstijg issue

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grasieux

Opstijg issue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:52

Na lang zoeken zonder antwoorden te vinden, toch maar een topic geopend..
Vorig jaar ben ik tijdens het opstijgen echt lelijk gevallen. Dit resulteerde in gekneusde rug/ribben en borstbeen, dus best een tijdje uit de roulatie en flink de schrik te pakken.
Het opstijgen werd een drama voor mij. Zodra ik op een paard zit is dit wel over, maar dat opstijgen, pff..
Nou heb ik sinds oktober een superleuk paard, superbraaf en nergens bang van. Maar het opstijgen blijft voor mij een probleem. Hij heeft nooit helemaal geleerd netjes stil te staan, is 1,67 en ik 1,58. Met een krukje opstappen gaat wel, zolang ik maar mezelf ertoe dwing niet te veel na te denken. Maar als ik te zenuwachtig word neemt hij dit over en raakt hij gespannen en opgefokt, wat het er allemaal dus niet makkelijker op maakt. Ik vind dit echt rot, omdat ik zeker weet dat het aan mij ligt, maar ik kan me er maar niet overheen zetten. Terwijl het paard juist echt braaf is, maar gewoon heel gevoelig voor mijn spanningen.

Iemand een idee hoe ik mezelf wat minder druk kan maken of dit rustig kan oefenen?

Caira

Re: Opstijg issue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:53

dit kun je het beste oefenen met iemand die je paard vasthoudt en met een heel braaf paard zodat jij je op jezelf kunt richten.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:57

Hoi. Net zoals Caira zegt: vraag iemand om je paard even vast te houden, dan hoef je jezelf al geen zorgen te maken dat je paard niet mooi stil gaat staan. Als er niemand aanwezig is, dan kan je je paard misschien tegen de bakrand plaatsen, zodat hij al minder snel vooruit kan stappen. En misschien ook je paard leren van wel stil te staan, al is dit misschien niet makkelijk voor jou om daar aan te werken vanwege je schrik .. In ieder geval, veel succes! :-)

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 11:59

Maar dat is dus het gekke, het paard is braaf, wil enkel alleen af en toe een stapje naar voor of opzij doen, totaal niks geks. En als iemand hem vasthoud staat ie stil hoor, maar dan heb ik zelf ook nergens last van. Het is dus puur het zelfstandig opstijgen...
En het leren stilstaan probeer ik wel hoor, dan stap ik weer van mijn krukje af, zet hem weer op zijn plaats en probeer het opnieuw. Maar aan de andere kant als ik er dan op zit en hij heeft wel een stap naar voren gedaan ben ik zo blij dat ik er op zit dat ik er ook niet af ga en het opnieuw ga doen...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:01

Herkenbaar.. Ik ben lang geleden ook eens heel hard van een pony afgevallen tijdens het opstijgen. Daarna ook altijd een beetje angst overgehouden. Ik heb het nu nog steeds bij vreemde pony's, die laat ik ook altijd vasthouden als het even kan. Bij mijn eigen pony heb ik er gelukkig geen last meer van, hoewel zij wel eens wat passen zet tijdens het opstijgen. Ik denk inderdaad ook dat je het best kan werken aan stilstaan tijdens het opstijgen, bij mij is de angst iig na ruim 10 jaar nog steeds aanwezig ;) Misschien iets om met je instructeur (als je die hebt) aan te pakken?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:03

Grasieux schreef:
Maar dat is dus het gekke, het paard is braaf, wil enkel alleen af en toe een stapje naar voor of opzij doen, totaal niks geks. En als iemand hem vasthoud staat ie stil hoor, maar dan heb ik zelf ook nergens last van. Het is dus puur het zelfstandig opstijgen...
En het leren stilstaan probeer ik wel hoor, dan stap ik weer van mijn krukje af, zet hem weer op zijn plaats en probeer het opnieuw. Maar aan de andere kant als ik er dan op zit en hij heeft wel een stap naar voren gedaan ben ik zo blij dat ik er op zit dat ik er ook niet af ga en het opnieuw ga doen...

Er weer af gaan als je net zit zou ik geloof ik ook niet doen. Eigenlijk gewoon consequent zijn (onder begeleiding) maar niet gaan stressen want dat voelt je paard echt wel. En als hij het dan ook als iets stressvols gaat zien, ben je niet blij denk ik.
Lastig, succes!

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 12:07

Dank je, Mloes! Hij voelt het inderdaad zo goed, en dan gaat hij zich zo opvreten net als ik dat doe!

Instructie heb ik en zij helpt me ontzettend goed. Zij kan mij op een heel natuurlijke manier (zonder dat ze het bewust doet) op mijn gemak stellen en eigenlijk gewoon dwingen om de dingen te doen. Een voorbeeld: zondag had zij het plan op buitenrit te gaan, ik had dit nog nooit gedaan, maar heb besloten met haar mee te gaan (hij staat ook in pension bij haar). Zij was erbij dus wat kan er gebeuren toch?? Maar dan ga ik me van binnen zo opvreten en dat komt er dan uit als ik op moet stijgen. Hij nam het over en heeft 5 minuten even gerend in de bak. Daarna zijn we naar buiten gegaan en ik moet zeggen ik heb nog nooit zo een braaf paard onder mijn kont gehad!
Maar zij kent totaal geen angst, dus ze helpt mij wel op haar manier, maar ik denk dat ze zich eigenlijk niet zo goed kan voorstellen hoe ik me voel op dat moment..

Maar het leren stilstaan is zeker waar, daar ben ik ook echt aan het werken. En wie weet heeft het inderdaad gewoon tijd nodig..

Marie508

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:47

Ik heb dit ook gehad, met mijn eigen pony. Ik merk nu dat het beter gaat. Bij andere paarden heb ik het op een of andere manier niet.
Bij mij heeft iemand hem altijd vast gehouden. En nu stap ik als het goed voelt alleen op, en anders vraag ik iemand. Ik merk wel dat de angst steeds minder word als het goed gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:29

Zet het paard in een hoek zodat ie "steun" heeft van de bakranden. :) Dan heeft ie minder die neiging om te gaan bewegen en kan jij rustiger opstappen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:30

Ik herken het probleem. Dit heb ik met afstijgen. Als ik ga nadenken hoe het moet dan gaat het geheid fout. Lees graag mee want hoe braaf t paard ook is dat op en af stijgen blijft vreselijk.

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 20:18

Ja, het blijft erg he.. Morgen ga ik weer een poging wagen, mits de bak niet te slecht is van dat rotweer..
Dus: paard in een hoek, krukje ernaast en.. hup erop! Ik krijg al de kriebels als ik er aan denk..

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:29

Ayasha schreef:
Zet het paard in een hoek zodat ie "steun" heeft van de bakranden. :) Dan heeft ie minder die neiging om te gaan bewegen en kan jij rustiger opstappen.

Het paard dat ik toen reed ging dan gewoon keihard in de achteruit. Ook niet fijn :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:30

Grasieux schreef:
Ja, het blijft erg he.. Morgen ga ik weer een poging wagen, mits de bak niet te slecht is van dat rotweer..
Dus: paard in een hoek, krukje ernaast en.. hup erop! Ik krijg al de kriebels als ik er aan denk..

Succes :D Niet te druk maken (makkelijker gezegd dan gedaan, I know)!

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 09:57

Mloes schreef:
Ayasha schreef:

Het paard dat ik toen reed ging dan gewoon keihard in de achteruit. Ook niet fijn :D

Ja, dat zag ik ook al voor me, samen met al die andere leeuwen en beren die ik van te voren al zie..

Maar, ik heb net een hele grote tas gevonden, nu ga ik al mijn moed bijeenrapen en erin stoppen, en gaan!

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:01

Kan je anders niet iemand vragen op een klein afstandje erbij te staan? Dus niet vasthouden maar een meter naast / voor het paard. Dan weet je dat diegene het paard kan pakken wanneer die iets debiels gaat doen, maar sta je in principe toch los. En zo kan diegene misschien telkens een metertje verder gaan staan totdat je helemaal zonder hulp het kan.
Of misschien eens tijdens het rijden een keertje extra op en af stappen zodat het paard al iets aan energie kwijt is. Soms snappen ze dit zelfs nog minder hoor (dat je er daarna gelijk weer op wil :P), loop anders even een rondje zodat hij weet dat je nog niet klaar bent :P

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:04

Oh en nog iets :P Probeer als je echt in de opstaphouding gaat staan (dus bij het zadel) dat je zo snel mogelijk ook echt opstapt. Dan heeft het paard ook minder tijd om nerveus te worden. Waar je dan vooral op kunt letten is dat je alles al hebt klaargemaakt voor opstappen voordat je het ook echt gaat doen. Dus beugels alvast op maat en los hangen, aangesingeld, martingaal vast (ofzo :P), teugels goed gedraaid, you name it. Ik vind zelf opstappen soms ook wel eng, maar hoe sneller ik het doe, des te rustiger het paard blijft. En als ik eerst 'de perfecte' plek zoek en dan voet 30 keer anders in de beugel zet, toch vind dat het paard te ver van mijn krukje af staat, al die tijd extra maakt het paard nerveus.

Succes =)

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 10:09

AlphaDaemon schreef:
Kan je anders niet iemand vragen op een klein afstandje erbij te staan? Dus niet vasthouden maar een meter naast / voor het paard. Dan weet je dat diegene het paard kan pakken wanneer die iets debiels gaat doen, maar sta je in principe toch los. En zo kan diegene misschien telkens een metertje verder gaan staan totdat je helemaal zonder hulp het kan.
Of misschien eens tijdens het rijden een keertje extra op en af stappen zodat het paard al iets aan energie kwijt is. Soms snappen ze dit zelfs nog minder hoor (dat je er daarna gelijk weer op wil :P), loop anders even een rondje zodat hij weet dat je nog niet klaar bent :P

Dat is inderdaad wel een goed idee!
En dat wat je zegt over snel opstappen inderdaad! En dat is ook deels mijn probleem, ik ga lopen twijfelen en dat moet k niet doen..

Nou, we zullen het zo gaan meemaken..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:12

Een kennis van mij gebruikte een trucje, paard leren dat als de ruiter is opgestegen hij een snoepje krijgt van de ruiter en dat ruiter enkel opsteeg als hij goed stil bleef staan. Paard leerde dus heel rap om stokstijf stil te blijven staan want dan kwam dat snoepje veel sneller. Daarnaast gaf je alleen op dat moment een snoepje dus paardlief werd ook niet happerig.

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 15:49

troi schreef:
Een kennis van mij gebruikte een trucje, paard leren dat als de ruiter is opgestegen hij een snoepje krijgt van de ruiter en dat ruiter enkel opsteeg als hij goed stil bleef staan. Paard leerde dus heel rap om stokstijf stil te blijven staan want dan kwam dat snoepje veel sneller. Daarnaast gaf je alleen op dat moment een snoepje dus paardlief werd ook niet happerig.

Mijn paard is juist happerig en weet heel goed wat schooien is, dus dat probeer ik er juist een beetje uit te krijgen..

Maar ik had vanmorgen weer een goed excuus.. *zucht..*
De bak was gewoon te hard om te rijden, het was geen doen, dus hebben we maar lekker in de sneeuw gespeeld. Wel heb ik de bak losgefreesd dus kan ik in ieder geval morgen er niet meer onderuit!