Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Calypso84 schreef:Hallo allemaal,Zelf had ik het idee, wat heeeel tijdrovend is maar zou niet weten of het werkt. Dacht ze misschien beide in de volle wei te zetten in het voorjaar. Als die van mij gaat misdragen, dan zet ik m als straf in de paddock. Gedraagt hij zich daar krijgt hij als beloning weer de volle wei bij die andere ruin. Gaat hij weer stout doen gaat ie weer terug in de paddock (zonder eten). De vraag is alleen of hij zal doorhebben dat zijn gedrag gelinkt gaat met de straf. Het moet dus DIRECT intreden. En weet nou niet of dit kan. Een aanvallend paard direct uit de wei halen lijkt me wel lastig.... Iemand een beter idee?
Calypso84 schreef:Het is een veel gebruikte methode - straf door ze iets lekkers te ontnemen: Operante conditionering. Het nadeel is dat de meeste mensen vaak te laat zijn, en daar ben ik ook bang voor. (@ Caira, dus je kan zeker gelijk hebben)

en beide vinden het ontzettend prettig.
Calypso84 schreef:wegjagen van de kudde vind ik nog niet zo'n ramp... maar het opjagen vind ik wel heel erg.. en onveilig.
Calypso84 schreef:wegjagen van de kudde vind ik nog niet zo'n ramp... maar het opjagen vind ik wel heel erg.. en onveilig. Dit doet ie dus ook als ie alleen staat met de andere ruin.
Nu ben ik afgelopen zondag samen met de ruin (en eigenaresse) een buitenrit gaan maken en dit gaat super goed! Logisch natuurlijk maar toch. Misschien dit vaker doen...
vuurneon schreef:Calypso84 schreef:wegjagen van de kudde vind ik nog niet zo'n ramp... maar het opjagen vind ik wel heel erg.. en onveilig. Dit doet ie dus ook als ie alleen staat met de andere ruin.
Nu ben ik afgelopen zondag samen met de ruin (en eigenaresse) een buitenrit gaan maken en dit gaat super goed! Logisch natuurlijk maar toch. Misschien dit vaker doen...
Nee dat helpt niet. Enige dat helpt is opsplitsen; is voor alle paarden wel zo fijn en rustig. Net als voor de eigenaren.
ben er ook bang voor