Niet stilstaan/dribbelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

studentje18

Niet stilstaan/dribbelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:43

Ik heb dus het probleem dat mijn paard op de poetsplaats niet stil wil staan. Als ik haar daar even neerzet en ik loop de zadelkamer in om poetsspullen te pakken hoor ik al weer dat gedribbel en getrap. Eerst dacht ik dat het aandacht was en werd me aangeraden om het te negeren. Maar nu doet ze het ook als ik haar sta te wassen of te poetsen.
Meestal als er andere paarden bij staan is er niks aan de hand en staat ze wel redelijk stil. Is het nou echt gewoon een stresskip dat ze het eng vind, of toch een soort van aandacht? en wat het ook is, hoe kom ik ervan af!?

groetjes! :)

jensvl

Re: Niet stilstaan/dribbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:25

Ik denk dat je paard zich iet veilig voelt alleen en zeker niet vastgebonden zonder soortgenoten in de buurt. En idd de poetsplaats is voor veel paarden een vreemd iets dat ze vaak niet volledig vertrouwen.
Is er een mogelijkheid om het paard gewoon in de stal te poetsen of terwijl hij los staat?
Wat is zijn reactie op een borstel? (oren, ogen en nek?)
Ik denk niet dat ze probeert aandacht te vragen.

Dit soort problemen zijn moeilijk op te lossen. Zeker op een manege omdat je daar wss het paard niet los mag laten staan bij het poetsen. Dat is echter wel de beste en snelste manier om van het probleem af te komen, maar dat moet natuurlijk in samenspraak met mensen op de manege als je daar staat.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:32

Die van mij vraagt denk ik wel om aandacht, of ze doet het omdat ze ''er zo naar uitkijkt'' dat ik weer bij haar kom staan.
ze volgt me altijd helemaal als ik wegloop en dan staat ze te trappelen en te bewegen en te springen en te skrapen met dr voorbenen..
maar als ik weer bij haar sta, dan doet ze weer rustig.
en die van mij wordt wel altijd geborsteld tussen dr vriendjes.
wel is het vaak zo, dat 50% van de keren dat ik wegloop, dat ik dan voer haal.
dat zal ze dan wel weten en dat verwacht ze dan (denk ik)..

ik heb geen idee hoe je dit zou moeten afleren.
ik denk dat het nog het beste is om er niet op te reageren :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:36

Ik denk dat ze zich dan onzeker voelt zonder haar leider (jou) erbij). Dat is niet hetzelfde als aandacht vragen, hoewel het makkelijk verward kan worden met dat.
Ik zou dat voer halen stoppen, want ze kan zenuwachtig worden omdat ze niet kan wachten om het voer te krijgen. Als het daaraan ligt, dan zal het met het stoppen van voer geven verminderen en uiteindelijk verdwijnen.

Als je het echt snel wil oplossen kan het helpen om elke keer als ze begint te schrapen haar voet te vragen en die even omhoog te houden (iets wat paarden niet graag doen). Het paard zal na een paar keer het verband leggen en zal er mee stoppen. (consequentie en snel reageren is vereist bij deze methode).

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:39

jensvl schreef:
Ik denk dat ze zich dan onzeker voelt zonder haar leider (jou) erbij). Dat is niet hetzelfde als aandacht vragen, hoewel het makkelijk verward kan worden met dat.
Ik zou dat voer halen stoppen, want ze kan zenuwachtig worden omdat ze niet kan wachten om het voer te krijgen. Als het daaraan ligt, dan zal het met het stoppen van voer geven verminderen en uiteindelijk verdwijnen.

Als je het echt snel wil oplossen kan het helpen om elke keer als ze begint te schrapen haar voet te vragen en die even omhoog te houden (iets wat paarden niet graag doen). Het paard zal na een paar keer het verband leggen en zal er mee stoppen. (consequentie en snel reageren is vereist bij deze methode).

nee die van mij kan inderdaad niet wachten tot ze haar voer krijgt.
maar dat is altijd zo, ook als de boer kuil uitdeelt.
ze staat niet in de eerste stal vooraan, dus ze zal het ook zeker neit als eerste krijgen.
hier is dan weer niks aan te doen

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:44

Mijn paard deed dat eerst ook, maar ik heb het altijd genegeerd en ben rustig door blijven poetsen. Nu doet hij het niet meer, Maar hij heeft het wel altijd gedaan het eerste jaar dat ik hem had. Het is bij mijn paard vanzelf overgegaan toen hij helemaal gewend was aan z'n nieuwe stal.

Dus ik weet niet of je hem al lang heb? Misschien gaat het na een tijdje over als je zelf gewoon rustig blijft

Succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:33

Ik denk dat het gewoon een kwestie van gewenning is. Kan zijn dat het paard onzeker is omdat hij alleen staat maar meestal gaat dat wel over na verloop van tijd. Ik weet niet hoelang je er nu last van hebt maar doorgaans merk je toch vrij snel verschil als je het regelmatig herhaalt.
Ik weet ook niet hoe vaak het gebeurt dat je het paard even alleen laat? Is dat altijd of zo maar af en toe?

28011970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:38

Ik ken ook paarden diezenuwachtiger zijn dan anderen, of gewoon niet kunnen stilstaan, en als ze werken de beste...ach denk dat het gewoon geduld oefent, en zoeken naar de beste manier om die rustig te houden, en belonen met je stem als ie het niet doet, ook kan iemand anders hem misschien wat afleiden? Dat helpt, zo dat ze geen tijd heeft om te kappen of zo, gewoon ook geduld en blijven proberen , muziek helpt ook in de stal als ze alleen staan? Daar worden ze rustig van! Weet n

28011970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:39

Ik ken ook paarden diezenuwachtiger zijn dan anderen, of gewoon niet kunnen stilstaan, en als ze werken de beste...ach denk dat het gewoon geduld oefent, en zoeken naar de beste manier om die rustig te houden, en belonen met je stem als ie het niet doet, ook kan iemand anders hem misschien wat afleiden? Dat helpt, zo dat ze geen tijd heeft om te kappen of zo, gewoon ook geduld en blijven proberen , muziek helpt ook in de stal als ze alleen staan? Daar worden ze rustig van! Weet natuurlijk niet hoe het met jouwe is he!!