Rijden met zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

studentje18

Rijden met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:16

Rijden jullie met een zweep?
Ik rij buiten namelijk altijd met een zweep want dan voel ik me gewoon een stuk veiliger. Maar in de bak merk ik dat m'n paard veel meer gespannen is en een soort bang is voor de zweep. Ik gebruik m'n zweep eigenlijk niet het is meer voor de zekerheid. Denk je dat die er vanzelf aan zal wennen? of gewoon in de bak zonder zweep gaan rijden?

Hanna98

Re: Rijden met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:30

mij lijkt het niet echt bepaald goed dat je je veilig voelt met een sweep? als je je onveilig voelt wat ga je dan doen met die zweep??? Ik rijd alleen met een zweepje als het echt nodig is.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:33

Ja ik rijd (nu nog) met zweep, puur omdat het paardje wat ik sinds 2 maanden rijd nog niet goed genoeg aan het been is, om consequent te kunnen zijn heb ik de zweep zodat ik snel een tikje bij kan geven zodra ze niet snel genoeg reageert. Het gaat gelukkig al steeds beter, dus ik hoop binnen een maand of 2 zonder zweep te kunnen rijden :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:33

Ik rij mijn jonge paard zonder.zweep. Ik heb hem gewoon niet nodig.

Mijn oudere paard rij ik ook zonder zweep als voorbereiding op het M1. Heel soms pak ik er een zweepje bij om haar een klein tikje te geven om wakker te maken, maar dan leg ik hem daarna weer weg

Gaat prima zonder zweep :-)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:35

nee, ik rijd nooit met zweep. m'n pony gaat altijd omdraaien om naar de zweep te kunnen kijken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:15

Ik rij zelf soms met zweep, het ligt vooral aan het paard.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:24

Ik heb altijd een zweep bij me, sowieso. Je zal zien dat de keer dat ik hem vergeet, mijn merrie kuren krijgen of niet vooruit te branden is :+

Ik tik enkel in de nek, nooit op de achterhand. En alleen als ze onder het tempo zit, of als ik voel dat ze wat gaat proberen.
Komt vaak genoeg voor, dat ik hem dus wel bij heb, maar totaal niet heb moeten gebruiken :D Maar ik heb dus sowieso wel zweepje bij me.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:28

Ja heb hem meestal wel bij me.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:16

Bij mijn pony heb ik altijd een zweep bij me. Ze wil soms niet naar mijn benen luisteren en dan kan een tikje helpen. Bij mijn paard heb ik geen zweep nodig, hij is namelijk bang voor de zweep en raakt alleen maar meer geïrriteerd ervan.

loesiecookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:14

Ik heb eigenlijk hetzelfde als jij, studentje18. Buiten rij ik wel met zweep, maar in de bak niet. Het paard wat ik rij is van zichzelf al supervoorwaarts en reageert in de bak ook wat gespannen op de zweep. Ik heb hem in de bak helemaal niet nodig. Met buitenrijden vind ik het wel heel prettig om er een mee te hebben. Ik gebruik hem eigenlijk bijna nooit, maar soms kan ze ineens verschrikkelijk 'bang' zijn voor een bushokje o.i.d. en dan wil ze graag omdraaien/achteruit de weg op, ze kan daarin heel doortastend zijn... Dan vind ik het toch wel handig om een zweepje te hebben en haar zachtjes aan te tikken, dan snapt ze meteen dat ik het meen dat ik niet achteruit de weg op wil :p Maar over het algemeen vind ik het ook veel lekkerder om niks in m'n handen te hebben behalve de teugels, en als het verder niet nodig is: tja dan lekker zonder toch! :)

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:17

Ja ik rijd met zweep.
Niet altijd, alleen als ik hem nodig heb. Je kan je hulpen er toch iets mee verduidelijken

Ssoraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:33

ik rijd meestal wel met zweep omdat mijn verzorgpony niet altijd goed luistert en nog jong en geen connditie heeft. als je paard zich niet fijn voelt als je met zweep rijdt zal ik het niet doen. want het is alleen maar in het nadeel dan, maar omdat hij het buiten wel goed doet en jij dat ook erg fijn vindt kan je het eventueel alleen buiten met zweep rijden!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:36

Hannapony schreef:
mij lijkt het niet echt bepaald goed dat je je veilig voelt met een sweep? als je je onveilig voelt wat ga je dan doen met die zweep??? Ik rijd alleen met een zweepje als het echt nodig is.

O zeker wel,
Goed om te gebruiken tegen out of controle dogs en people :D
En natuurlijk voor stoplichten indrukken :j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:40

Ik rij er altijd mee en ik gebruik hem zo goed als nooit :D Het is alleen handig dat áls je nodig hebt, hij niet in je kastje ligt...

Buiten heb ik hem ook altijd bij, maar dan idd om eventuele honden op afstand te houden.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:30

Ik rij altijd met zweep, maar hoef hem niet vaak te gebruiken. Het is vooral gewoon voor de zekerheid.

viallie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:01

eerder reed ik vaak met zweep maar ik vind het irritand om vast te houden samen met de teugels gebruik hem nooit meer en als die van mij sloom is doe ik me spoortjes om

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:10

viallie11 schreef:
eerder reed ik vaak met zweep maar ik vind het irritand om vast te houden samen met de teugels gebruik hem nooit meer en als die van mij sloom is doe ik me spoortjes om

Grappig, want daar zijn ze nou net niet voor bedoeld.
Zo krijg je juist een paard dat slecht reageert..

x_ldc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:24

Ik rijd soms met zweep, als ik rijd op een paard dat heel voorwaarts is gebruik ik 'm niet. Maar sommigen hebben wel een klein tikje ter ondersteuning nodig als ze echt niet reageren op m'n hulpen. Als je merkt dat je paard er een beetje bang voor is zou ik zeker niet met zweep rijden als het niet hoeft.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:14

Ik rijd altijd met zweep, behalve met springen, dat leg ik 'm op de bakrand zodra we een parcours moeten rijden, dan gaat ze namelijk behoorlijk hard en heb ik 'm niet meer nodig. Mijn pony is in het begin soms een beetje té traag en dan moet ik haar af en toe even bijtikken.

Superhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:19

judith370 schreef:
Hannapony schreef:

O zeker wel,

_O-

Ik rijd wel met zweep om soms een tikje bij te geven, maar meestal als ze na 20 minuten goed loopt, leg ik het weg.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:21

judith370 schreef:
O zeker wel,

:') Ik rijd meestal wel met zweep, vooral als stuurbekrachtiging.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:22

wisselt, soms met, soms zonder, net waar ik zin in heb, of ik hem wle of niet vergeten ben
met zweep is wel handig als je een extra hulp wil geven ,
of idd om het stoplicht in te drukken etc..
met zweep rijden betekend echt niet dat je je paard er mee moet meppen :+ ding is voor heel wat meer bedoelt dan een knal uitdelen

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:25

Ik rij eigenlijk altijd met zweep.
Met dressuren soms voor nèt dat kleine tikje achter m'n kuit bijvoorbeeld.
Met springen meestal zonder, soms als extra aanmoediging voor een moeilijkere sprong.
En buiten altijd met, omdat m'n pony soms het liefst de kortste weg naar huis neemt en dat pik ik niet.
Op (endurance)wedstrijden mag je niet meer met zweep rijden in de hogere klassen, maar dan heb ik er ook helemaal geen nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:35

Mijn jonkie rijd ik altijd met zweep, in de bak om hem een tikje te geven zodra ze niet reageerd op mijn been. Op buitenrit gebruik ik hem tegen irritante honden/wilde dieren en omdat mijn pony voorheen gewoon recht de sloot in sprong als ze het ergens niet mee eens was :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:38

bromfiets schreef:
Buiten heb ik hem ook altijd bij, maar dan idd om eventuele honden op afstand te houden.

Exact. Net wanneer je het het minst verwacht duikt er weer zo'n totaal niet opgevoede hond op. Die krijgen met de knopkant van de zweep.

De andere kant (kwastje) is voor m'n paard. Met dat kwastje kietel ik 'm aan de linkerkant zo nu en dan tussen z'n ribben. Zo hoef ik m'n been niet te verplaatsen, zweep is voor ons allebei een prettiger hulp dan been. En hij wordt er gaandeweg rechter van.