bijtende welshpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

studentje18

bijtende welshpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 17:53

Ik heb een vraagje, ik heb een super liever Welshpony.
Het is een ruin en met rijden/longeren/poetsen is hij heel braaf. Alleen als ik hem zomaar even sta te aaien gaat die naar me bijten.
Hij heeft één keer keihard in m'n vinger gebeten, en ik wil daar geen herhaling van.
Weet iemand hoe je dit gedrag kan afleren?

balance
Moderator Over Paarden

Re: bijtende welshpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 05:24

WPC-->OPG

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:18

Geef je hem wel eens snoepjes uit de hand? Kan het zijn dat hij eten verwachtte?
Probeert hij tijdens het poetsen nooit te bijten?
En hoe heb je zelf gereageerd toen hij je beet? Ik geloof dat het niet goed is om hem een tik tegen zn hoofd te geven omdat hij dan misschien bang wordt met hoofdstel omdoen enz., maar ik zou hem wel ergens anders een flinke mep geven. Ik denk dat paarden dat bij elkaar ook zouden doen.
En als hij het alleen doet als je hem zomaar staat te aaien en niet bij poetsen enz.: Misschien vindt hij het niet fijn om zo geaaid te worden en wil hij graag iets doen, de mijne doet zoiets ook als hij ongeduldig wordt..

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:15

Bijten valt geloof ik ook een beetje onder hengsten gedrag. Kan best zijn dat je Ruin in zijn koppie nog een beetje hengst is.
-Zeker in het begin even geen voer meer uit de hand geven, (dit kan naderhand wel weer opgebouwd worden als bijvoorbeeld beloning)
-Flinke tik als hij bijt, ik snap het standpunt van tineke8889 wel, Maar vind dat het straffen in deze situatie dusdanig belangrijk is dat het me niet uitmaakt waar ik raak, als ik maar raak. Als ik dan toevallig zo sta dat ik m een goede schop kan verkopen, dan doe ik dat. Sta ik daar niet handig voor dan maar een tik op de neus. Belangrijkste is dat de koppeling gemaakt wordt "als ik in mens bijt, doet dat pijn" zodat het bijten zal afnemen/stoppen.
Verder heb ik mijn ruin, die dit in het begin ook graag deed aangeleerd voedsel te weigeren. Op die manier weet hij dat hij was wat krijgt als ik oké gezegd heb. Hij zal nu niet meer zomaar naar handen en zakken gaan happen op zoek naar voer.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:28

Eens met m'n voorganger. Probeer consequent te blijvenin het straffen, dan zal hij snel genoeg doorhebben dat je het niet pikt!

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:04

Mijn pony leerde het pas na drie jaar af. Maar uiteindelijk deed hij het gewoon niet meer. Dus er is goede hoop.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:05

Mijn pony beet mij vroeger ook veel tot ik het echt zat was en heb toen eens terug gebeten! Ze heeft daarachter nooit meer gebeten.....

Ik weet niet of het bij elke pony werkt maar bij de mijne heeft het wel gewerkt