Paard schopt en bijt andere paarden. HELP! & SPOED!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

penelope444

Paard schopt en bijt andere paarden. HELP! & SPOED!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 17:06

Hallo,

Iemand die ik ken heeft een paard(d) waar ik op rijd. Echt een schat van een paard altijd braaf je zou er zo mee weg kunnen rijden zegmaar.
Maar ze heeft nu een nieuw paardje gekocht van 1 Jaar.
Hij stond eerst ff voor te wennen in de kleine weide en de anderen (2 trekpaarden een jaarling en een oude,een merrie die erg pittig is , 2pony's en dan het paard waar ik op rijd ,een ruin)in de grote weide.
Dit nieuwe paard was eerst hengst maar is de 1e dag dat hij er was ruin gemaakt omdat hij kuren had.
Dit ging goed daarna.
Nu wilde de kennis de jaarling bij de andere zetten dus iedereen die stond klaar.
En begint opeens D te trappen en te bijten naar de jaarling.
Dus de jaarling was super bang en wilt weg en is op een of andere manier uit de weide ontsnapt en D er achter aan.
Dus wil de kennis en stalgenoten helpen om ze terug in de weide te doen gaat D gewoon verder!!
Nu had de kennis de jaarling toch maar terug in de kleine weide gezet.
Begint D opeens het oude trekpaard te bijten en te schoppen.
D staat hier al anderhalfjaar en het oude trekpaard al 11 jaar ofzo.
Dus D kent deze heeeel erg goed.... het trekpaard was helemaal aan 't zweten omdat hij maar door bleef bijten.
Hij was gewoon aan 't gillen.
Toen belde een lesklant naar mijn kennis en die zij dat haar paard gestorven was maar of zij iemand wist die een paard te huur had ofzo voor bij haar oudere paard want die kan niet goed alleen.
Mijn kennis zei ja ik het D staan en ze vertelde het hele verhaal...
Nu staat hij dus tijdelijk tot er een oplossing is bij die mevrouw en hij doet totaal niks aan het oude paard van die mevrouw.
Maar de kennis wil nu na een paar weken toch ook wel een oplossing omdat ik er op les en ik hem inde lente ga leasen...

Weet alsjeblieft iemand iets???
We weten totaal niet waarom hij dit doet want het is altijd zo een sul want als de jaarling trekpaard gaat spelen dan gaat ze aan zijn staart trekken enzo en dan laat hij zich gewoon doen.
Maar nu met die andere jaarling....

penelope444

Re: Paard schopt en bijt andere paarden. HELP! & SPOED!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 19:25

Niemand?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:28

ik kan je verhaal nou niet echt volgen, je hebt het erg rommelig geschreven

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:32

Als er een nieuw paard in de kudde komt kan het zijn dan ze allemaal weer een plekje willen veroveren in de rangorde. Jouw verzorg paard heeft een lage rang en wil er nu voor zorgen dat de jaarling een plekje onder hem blijft en het liefst wil hij dan ook meteen boven het trekpaard komen te staan in rangorde.

Dit houdt je niet tegen en kan je ook niet voorkomen, want dit is gewoon natuurlijk gedrag. Als je veel ruimte hebt en ze slaan elkaar niet tot moes dan zou je het aan kunnen kijken of anders de wei opsplitsen en twee groepen maken.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 19:38

Okee, jammer.
Ik denk dat ze hem dan zal verkopen...
Maar ik zie het aan.
De mogelijkheid met de wei is er niet denk ik.
Sorry voor het rommelige schrijven ik ben er niet zo goed in!