nijdige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

genesislove

nijdige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 13:10

Hoi allemaal,

Ik heb een merrie die écht een 'pismerrie' kan zijn zoals gezegd wordt. Als je in haar stal komt, oren platleggen, dreigen te bijten, maar het blijft wel bij dreigen. Ook als je haar aan't poetsen bent, ze houdt er niet van dat ze aangeraakt wordt, telkens oren platleggen en staan bijten in het touw waar ze aan vast staat. Als je op gevoeligere plaatsen komt met borstels zoals haar lenden enzo, durft ze opzij lopen, naar voren lopen, en dreigt ze soms zelfs te slaan. Ze heeft mij nog nooit iets misdaan, dus ze heeft me nog nooit werkelijk geslaan of gebeten... Als ik gewoon aan touw en halster rondwandel met haar volgt ze mij als een puppy, ze loopt op zelfde tempo mee met haar hoofdje onderdanig naast mij, ze stopt wanneer ik stop, echt héél lief dan... Ze kan zichzelf ook opjagen van binnenuit, als ze moet geladen worden op de trailer gaat ze de ene keer erop alsof het niets is, de andere keren gaat ze kaarsrecht en wil ze er niet op, ook al is iedereen kalm en maken we haar niet zenuwachtig, ze maakt zichzelf gewoon zenuwachtig... Ze is nu 6 jaar en wordt in augustus 7. Ook in het rijden kan ze met momenten heel rot doen! Ze kan soms 2x goed een cirkel lopen, en de 3e maal dat ze over de middellijn heen gaat gooit ze haar remmen toe en gaat ze in protest, als je haar dan vooruit wil drijven gaat ze gewoon steigeren. Soms is ze ook gewoon heel braaf in het rijden. Je kan ze niet altijd gemakkelijk voorspellen. Een osteopaat is ook al langsgeweest, en toen zat ze inderdaad vast in haar rug en is behandeld. Ze heeft het steigeren vooral opgepikt in de periode dat ze vast zat in haar rug, omdat ze toen steigerde uit pijn, en ik door had dat er iets mis was, dus toen had ze door dat ik stopte met rijden toen ze meerdere malen steigerde, omdat ik wist dat er dus iets niet klopte. Daarvoor durfde ze ook wel eens steigeren, maar héél sporadisch en na corrigeren en op haar plaats zetten stopte ze dan ook. Nu blijft ze gewoon maar proberen.

Nu is mijn vraag: 'ik had gehoord over producten zoals Moody Mare maar weet niet of dit daadwerkelijk helpt, omdat dat ook vooral voor extreme hengstigheid is. In het geval hier is het wel degelijk constant zo'n gedrag, en niet enkel tijdens hengstigheid. Tijdens hengstigheid is ze meestal zelfs iets braver...

Hebben jullie ook andere tips hoe ik dit kan aanpakken?

aeolusnr1

Re: nijdige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:46

Toch is dit een leiderschapsprobleem, je zegt zelf soms gaat het even goed en dan ineens heeft ze er genoeg van en wil niet verder.
Een paard zegt nooit tegen zijn echte leider ik wil niet meer, dus jij bent net niet genoeg de goede leider.

genesislove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:34

Zo ver was ik inderdaad ook al, ben vooral op zoek naar tips hoe het op een paardvriendelijke manier het beste gaat. Als ze onder het zadel steigert ben ik dus NIET voor zweep ed. Die dingen helpen toch voor geen meter. Ook als ze zo'n gedrag vertoont als bijten, proberen slaan, ga ik niet agressief reageren, die dingen halen allemaal niets uit. Stem verheffen hielp in het begin héél erg voor even, maar nu maakt het niets meer uit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:00

Je zegt zelf ik vraag hier naar tips.
Denk je nu echt dat je door een paar tips te lezen, ook al zijn ze perfect juist , je zo'n probleem kan oplossen ?????
Je kan niet leren paardrijden door een boekje te lezen (hier dus tips).
Neem dus les (privé les)

genesislove schreef:
Zo ver was ik inderdaad ook al, ben vooral op zoek naar tips hoe het op een paardvriendelijke manier het beste gaat. Als ze onder het zadel steigert ben ik dus NIET voor zweep ed. Die dingen helpen toch voor geen meter. Ook als ze zo'n gedrag vertoont als bijten, proberen slaan, ga ik niet agressief reageren, die dingen halen allemaal niets uit. Stem verheffen hielp in het begin héél erg voor even, maar nu maakt het niets meer uit.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:50

aeolusnr1 schreef:
Je zegt zelf ik vraag hier naar tips.
Denk je nu echt dat je door een paar tips te lezen, ook al zijn ze perfect juist , je zo'n probleem kan oplossen ?????
Je kan niet leren paardrijden door een boekje te lezen (hier dus tips).
Neem dus les (privé les)

genesislove schreef:

ze neemt les, maar de manege laat geen lesgevers toe van buitenaf en daar helpen ze haar niet!
en waarvoor denk je dat het forum er is!

genesislove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 23:53

Ik zeg toch ook niet dat ik niet kan paardrijden?! Logisch dat je niet kan leren paardrijden door een boekje te lezen!
Ik neem wel degelijk les, alleen krijg ik dan de tip dat ik haar moet verkopen omdat het een rotpaard is... Normaal dan dat ik ook andere tips wil om het probleem te proberen oplossen? Les nemen van andere lesgevers gaat niet, geen mogelijkheid tot verplaatsing en stalregels verbieden om andere lesgevers te laten komen.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:56

Heb je wel de mogelijkheid naar een instructeur toe te gaan? Als je trailer tot je beschikking hebt en een chauffeur kan dat een oplossing zijn..
Zit je ook niet met de stalregels bij jou op stal.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:00

@Goldwynn: dat heeft ze net de reactie voor jou gezegd
stalregel: geen les van buitenstaanders toegelaten
en ze heeft geen vervoer ter beschikking, wat idd jammer is

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 01:19

Dan moet je gewoon zorgen dat je eventueel ander vervoer vind hé.
Da's natuurlijk een extra kost, maar das de enige mogelijke oplossing.
En ik bedoel hier echt niet mee dat ze naar mij moeten komen, er zijn zeker nog heel veel andere instructeurs die wel een oplossing kunnen bedenken .
Maar zelf enkel aan de hand van wat tips , nee dat werkt echt niet.

HeavensLove schreef:
@Goldwynn: dat heeft ze net de reactie voor jou gezegd
stalregel: geen les van buitenstaanders toegelaten
en ze heeft geen vervoer ter beschikking, wat idd jammer is