Alles wat je niet kent is 'eng'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bamorka

Alles wat je niet kent is 'eng'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 22:08

Na mijn ander topic maak ik direct nog maar een aan :+
We hebben een 4 jarige d-day x olivi op stal staan (Danka day), pracht van een paard en kan super bewegen.
Het punt is; ze moet beleerd worden. Alles wat Danka niet kent, is eng, en trapt ze naar.
vb: ze had een wondje op haar kin, moest wondspray op, dit kan niet zonder dat haar voorbenen in de lucht vliegen.
Als ze iets eenmaal kent is het goed, dan slaat ze niet. Hetzelfde met voetjes geven; ze slaat.
Ik weet dat dit een kwestie van opvoeden is, maar het werkt gewoon niet.

Ik vraag me dan af; dit gedrag tollereer je niet, maar is het reeël om het af te straffen?
Ik heb het idee dat ze het uit angst doet..

Chantal1609

Re: Alles wat je niet kent is 'eng'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:14

Wij hebben er ook zo een!
Eerste paar keren vermoord ze je en daarna is het prima
Bij die van ons geven we haar eerst even goed op haar donder en behandelen haar dan respectvol
dus met geduld en liefde
ze moet namelijk wel weten dat ze fout zit als ze de lucht in gaat
hangt denk ik ook wel van het karakter van je paard af, als je paard helemaal in een hoekje weg duikt als je al PAS OP! schreeuwt zou ik gewoon heel veel geduld hebben
Wij zoeken het ook op, bijvoorbeeld beentjes afspuiten, we hebben het hele erf gezien
1 beentje gewoon goed gedaan en toen was het klaar, volgende dag weer, hetzelfde beentje op dezelfde plaats.
en steeds verder uitbreiden, nu vindt ze het lekker om afgespoten te worden, het liefst helemaal :P
Dus gewoon heeeeel veel geduld hebben en veel/vaak doen denk ik

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 22:32

ja klopt, het is echt een monster.. ze slaat ook echt gericht.. Beentjes afspuiten daarintegen is helemaal niet erg, blijft keurig staan.. Ze is ook absoluut niet onzeker/bang als we haar afstraffen, gaat gewoon door :+

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:36

Zou met gericht slaan, toch wel duidelijk corrigeren! Dat is niet normaal, en gevaarlijk gedrag.
Verder veeeeel oefenen, dingen stapje voor stapje opbouwen, om problemen te voorkomen.

studentje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:37

Blijven volhouden en heel veel geduld hebben. Als het echt uit angst is moet je het erg rustig aan doen. Als het gewoon dominant gedrag is zou ik der wel straffen anders blijft ze het gedrag behouden

kbenleoniwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:35

Wat Locanda al zegt, duidelijk corrigeren en consequent blijven. Wanneer je er niks aan doet wordt het moeilijker om het af te leren. Zorg dat je geduld moet hebben want uiteindelijk doe je het voor je eigen gemak. Heel veel succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:01

geduld,geduld,geduld en nog veeeel meer geduld hebben.
en heel veel herhalen, het heeft nou eenmaal tijd nodig dat een paard iets leren moet.

consequent zijn,nee is nee,trappen mag niet en dan komt het wel goed :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:12

In veel (zo niet de meeste) gevallen ligt het aan de begeleider, die (doorgaans) onbewust signalen naar het paard geeft. Als jij iets niet eng vindt c.q. normaal vindt, zal een paard dat in de meeste gevallen ook vinden. Niet te voorzichtig zijn en vooral niet tegen je paard gaan praten als je iets "engs" gaat doen. Sprayen moet bij wijze van spreken de normaalste zaak van de wereld zijn. Het kan bijvoorbeeld helpen om vanaf een ander punt te beginnen met sprayen in plaats van direct op de benodigde plek.

Equilize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 01:08

Jonge paarden hebben veel tijd nodig om alles te leren. Op het moment dat je dingen veel gaat herhalen en het doet ze geen pijn dan zullen ze rustiger worden. Het beste is om met het 'enge' voorwerp je paard te benaderen en het pas weg te halen op het moment dat je paard iets van ontspanning laat zien. Die ontspanning kun je zien aan het hoofd wat lager zakt of de ademhaling gaat dan langzamer en zo zijn er nog een aantal dingen.
Slim is om met twee personen te werken. Een houdt je paard vast en jij benaderd (niet te langzaam) je paard me het enge voorwerp. Dit kun je dus doen dat je eerst met je hand over bijvoorbeeld de hals aait en het voorwerp steeds dichterbij haalt.
Als je meer wilt weten hoor ik het graag van je.

Veel succes.

Groetjes,

Noortje
www.equilize.nl